Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

O papel dos betaglucanos no control da diabetes

Recentes estudos asocian o consumo deste tipo de fibra soluble, abundante no salvado de avena, cunha melloría na regulación da glucemia e dos niveis de colesterol plasmático

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Xoves, 28 de Agosto de 2008
img_avena


Os betaglucanos son un tipo de fibra soluble que abunda de maneira natural en cereais como a avena e a cebada. Diversas investigacións recentes asocian o consumo deste tipo de fibra cunha melloría na regulación da glucemia (glicosa en sangue) e dos niveis de lípidos plasmáticos, como o colesterol. Este efecto podería ser interesante para o tratamento dietético da diabetes e das dislipemias, por iso é polo que a industria alimentaria adiántese e comece a ofrecer alimentos enriquecidos nestes compostos químicos.

Control dos azucres
A capacidade dos betaglucanos para atenuar o aumento postprandial da glucemia, é dicir, a subida dos niveis de glicosa en sangue despois das comidas, ou mesmo para reducir a glucemia como factor preventivo do risco de diabetes tipo 2 está a estudarse a fondo desde fai máis dunha década. En todos estes anos son diversos os estudos controlados con placebo levados a cabo desde diversas institucións e universidades.

O índice glicémico de produtos enriquecidos con betaglucano é significativamente máis baixo que o resto, segundo un estudo

Un dos máis interesantes elaborouno un grupo de expertos do Centro de Nutrición Clínica e Control de Factores de Risco do Hospital Sant Michael en Toronto (Canadá) e do Departamento de Ciencias da Nutrición da Universidade de Toronto. Na investigación, publicada en 2002 en European “Journal of Clinical Nutrition“, os expertos trataron de analizar varios aspectos: o índice glicémico dos produtos enriquecidos con betaglucanos; se a adición de determinada cantidade de fibra afectaba á palatabilidad e o gusto dos produtos e o efecto destes produtos enriquecidos en betaglucanos sobre a glucemia en persoas con diabetes tipo 2.

Aos voluntarios, todos eles con diabetes tipo 2, déuselles en xaxún unha bebida endulzada con fructosa e 50 g de hidratos de carbono en forma de distintas porcións de alimentos; pan branco, cereais de almorzo con salvado de avena (cun 4,4% de betaglucano), un prototipo de cereais de almorzo e de barrita de cereais, ambos os enriquecidos con betaglucano, nunha proporción de 8,1% e 6,5%, respectivamente.

Observouse como o índice glicémico dos prototipos de produtos enriquecidos con betaglucano foi significativamente máis baixo que o resto (os cereais con salvado de avena e o pan branco). Os alimentos con menor índice glicémico tiveron mellor efecto na redución da glucemia postprandial aos 60, 90 e 120 minutos, momentos nos que se tomaron mostras de sangue para avaliar tal efecto.

Betaglucanos e índice glicémico
O índice glicémico dos alimentos é un parámetro que informa o ritmo de absorción intestinal dos azucres que compoñen os distintos alimentos. Este índice é importante en caso de diabetes, enfermidade na que se deben evitar aqueles alimentos doces ou ricos en carbohidratos cuxo consumo provoca subidas bruscas de glicosa en sangue.

Cando tomamos calquera alimento rico en glúcidos ou carbohidratos, os niveis de glicosa en sangue increméntanse progresivamente segundo dixírense e asimilan os almidones e azucres que conteñen. A velocidade á que se absorben os glúcidos depende do tipo de nutrientes que compoñen o alimento, como pode ser a cantidade de fibra ou de proteínas, a composición total da comida durante a dixestión, a cantidade de comida, así como o índice glicémico do alimento.

Comer alimentos de baixo índice glicémico, como os pans de centeo ou de avena ou os legumes, entre outros, pode ser de axuda na prevención e o tratamento dietético da diabetes, xa que a absorción intestinal das súas carbohidratos é máis lenta o que conduce a unha elevación mantida e constante da glucemia.

Avena en betaglucanos

A avena, xunto coa cebada, son dúas dos cereais con maior concentración de betaglucanos entre os distintos tipos de fibra da súa composición. Son numerosos os ensaios clínicos que comprobaron que o consumo de avena, ou de produtos enriquecidos con avena, axuda no control da glucemia e, en particular, na redución dos niveis de colesterol plasmáticos.

Isto conduciu á industria alimentaria a engadir salvado de avena en diversos produtos como os copos de avena, o muesli e as fariñas de cereais, que serven para a elaboración de pans e galletas. O salvado de avena apenas ten sabor e a súa textura é moi suave, polo que adoita pasar desapercibido e non expón problemas para o seu consumo, a diferenza doutros tipos de salvado como o de trigo .

En 1999, o Departamento de Nutrición da Escola de Saúde Pública de Harvard (Boston), realizou unha meta-análise de 67 estudos controlados para cuantificar o efecto do betaglucano da avena na redución dos niveis de colesterol. Os resultados demostraron que a inxesta diaria de tres g de fibra soluble de avena era eficaz para reducir un 5% os niveis de colesterol grazas ao seu alto contido en betaglucano.

O Programa Nacional de Educación en Colesterol (NCEP, nas súas siglas inglesas) e a Administración de Alimentos e Fármacos de EE.UU. (FDA) incluíron nas súas recomendacións o consumo de salvado de avena polo seu alto contido neste tipo de fibra soluble.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións