Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

“O peso é o maior determinante da saúde a longo prazo”

Miguel Anxo Martínez-González, catedrático de Saúde Pública e Medicamento Preventivo

Miguel Anxo Martínez-González é catedrático de Saúde Pública e Medicamento Preventivo na Universidade de Navarra e profesor adxunto da Universidade de Harvard (EE.UU.). Fillo dun médico especializado en diabetes e cardiólogo de formación, foi, no seu día, un dos máximos responsables do proxecto Predimed (Prevención con Dieta Mediterránea), un macroestudio desenvolvido ao longo de 10 anos que analizaba os efectos desta dieta sobre a prevención das enfermidades cardiovasculares. O autor do libro ‘Saúde a Ciencia’ Certa (Planeta) insiste na importancia do aceite de oliva virxe extra e advirte sobre o alarmante consumo de carne vermella no País Vasco e Navarra.

De todas as especialidades médicas, que é o que lle fixo decantarse pola Nutrición?

Foi por mor de terminar o MIR [examen para Médico Interno Residente] en Cardiología e de traballar en Epidemiología Cardiológica. Entón o tabaco, o colesterol e a hipertensión estudáronse moito, pero a investigación dos determinantes nutricionais das enfermidades cardiovasculares era moi limitada. De feito, os traballos de referencia nos anos oitenta eran os da Universidade de Massachusetts e databan de pouco despois do II Guerra Mundial. Facía falta unha investigación máis exhaustiva.

Que hábitos considera especialmente nocivos para a nutrición en España?

O alto consumo de produtos ultraprocesados, que no país triplicouse desde 1990. Habemos
visto que estes alimentos, cando se consomen en máis de catro racións ao día, aumentan a mortalidade en termos relativos nun 60 %. E estes resultados do noso estudo con 23.000 voluntarios coinciden con outro tres investigacións internacionais realizadas con mostras amplas de poboación e no longo prazo. Tamén hai un problema co consumo de carne vermella. En estudos multicéntricos europeos [investigaciones clínicas realizadas en más de una institución médica] hase visto que onde máis carne vermella consómese de toda Europa é en San Sebastián e en Pamplona. Falamos de que, ao día, tómase o que debería comerse nun mes. E un terceiro hábito negativo estaría nas cantidades inxeridas, porque o tamaño das racións é excesivo. Hai que comer menos.

Unha das principais confusións dos consumidores dábase coas fariñas brancas nos pans integrais. Desde o 1 de xullo estes produtos son elaborados con fariñas integrais ou de gran enteiro. Como valora esta medida?

Trátase dunha acción moi positiva da Axencia Española de Seguridade Alimentaria, dado que o español non sabe comer sen pan. Cambiar de pan branco a integral é un movemento moi simple, pero moi beneficioso para a saúde. Merece a pena buscar un integral que guste para substituílo polo pan branco.

Que opina de Nutri-Score, un dos sistemas de información nutricional europeos?

Defendino ante a Axencia Española de Seguridade Alimentaria, como representante da Sociedade Española de Epidemiología ante o Observatorio Español da Obesidade. A miña postura é que hai que conseguir que a Unión Europea impóñao ás empresas. Agora mesmo, a UE só obriga a escribir a descrición da composición en letra pequena, pero está demostrado que os consumidores entenden mellor o sistema de Nutri-Score. O consumidor ten dereito a saber se o que está a comer é saudable ou non, e non estamos a avanzar na obrigatoriedade por culpa dos lobbies da industria alimentaria.

Para a poboación xeral, o slogan “baixo en graxas” funcionou no últimas tres décadas como unha orientación cara á nutrición saudable. Aconsella que, cando fagan a compra, os consumidores decántense por produtos “baixos en graxa”?

Non. A paradigma “baixo en graxa” está anticuado. Vímolo no estudo Predimed co grupo de control ao que se lle asignou unha dieta baixa en graxa e foi no que se viron os peores resultados. O que di a evidencia é que importa máis a calidade que a cantidade da graxa, porque algúns tipos de graxa poden ter vantaxes. Por iso, a recomendación principal á hora de facer a compra é que os consumidores se centren en evitar os ultraprocesados, aqueles alimentos con cinco ou máis compostos na súa etiqueta cuxos ingredientes soan a artificiais.

O azucre é un problema de gran magnitude en saúde pública. Pero agora tamén xurdiron algunhas dúbidas ao redor dos edulcorantes: mesmo hai nutricionistas que recomendan unha pequena cantidade de azucre no café antes que unha pastilla sacarina. Que opina?

Non existe evidencia de que a sacarina sexa prexudicial para a saúde. Hai anos houbo unha suxestión nun paper [artículo] científico, pero os efectos adversos da sacarina nunca se demostraron en estudos epidemiolóxicos. Dicir que é mellor tomar un pouco de azucre que sacarina supón un erro. Cambiar o azucre pola sacarina é un modo de reducir calorías de absorción rápida e, por tanto, ten vantaxes para a saúde.

Hai xente á que, aínda levando unha nutrición e estilo de vida saudables, cústalle máis que a outras persoas manterse no peso correcto. Mesmo hai investigacións –pertencentes ao estudo do microbioma humano (bacterias do intestino)– sobre diferenzas entre irmáns xemelgos, nos que se ve que, cuns hábitos de vida moi similares, un engorda máis que o outro na etapa adulta. Por que ocorre isto?

Unha posibilidade é que teñan un microbioma distinto. Pero convén ser prudentes coa investigación da microbiota porque é recente e hai que determinar os tipos e as funcións das bacterias que a conforman. Tamén hai que ter en conta as variables NEAT [Non Exercise Activity Thermogenesis], é dicir, o gasto de enerxía ao día en calquera actividade non considerada
como exercicio físico. Por exemplo, esas persoas que, aínda que estean sentadas, sempre teñen un movemento oscilante co pé ou están en tensión muscular permanente. Iso é o que explicaría esas diferenzas entre irmáns xemelgos.

Cre que a nutrición do futuro será personalizada?

Si, pero fixándose en aspectos culturais, ambientais, psicolóxicos, de fenotipo… O que non creo é que a nutrición personalizada vaia a depender dun test que o diga todo. De nutrición personalizada levamos falando desde antes do ano 2000, co Proxecto Xenoma Humano, e desde entón frustráronse moitas expectativas.

A maneira de diagnosticar o sobrepeso está a cambiar, xa non tan ligada aos quilos da báscula, senón que se insiste noutras medicións, como a porcentaxe de graxa e músculo, o perímetro da cintura, o cálculo de graxa visceral… Que tipo de medición é máis concluínte?

En casa, a báscula. Pesarse con frecuencia e levar o control dos quilos é o que permite a unha persoa tomar medidas para cambiar os seus hábitos. Os cálculos da porcentaxe de graxa e do perímetro abdominal son importantes, pero deben realizarse en consulta sanitaria.

As analíticas de atención primaria e o control da tensión arterial deben facerse anualmente. Pero, pódese dar o caso dunha persoa que se alimente mal e teña unha analítica e uns niveis de hipertensión correctos?

Si, por iso non debemos pensar que esas medicións son un “certificado de saúde”. A cifra máis importante sobre alimentación e hábitos de vida é a da báscula. O peso é o maior determinante da saúde a longo prazo, por iso é máis importante que calquera outra.

Como valora a prevención da obesidade e o sobrepeso vixentes no sistema sanitario español?

O sistema sanitario español é moi bo, pero o noso país está a puntuar mal en obesidade infantil. Hai que dar máis importancia á prevención. Un modelo de impostos ás bebidas azucaradas no que o diñeiro recadado sirva para abaratar os produtos saudables, como o aceite de oliva ou as froitas e verduras. A Administración tamén debería deseñar restricións cara aos alcois fortes, sobre todo polo consumo adolescente e porque a súa inxesta está relacionada coa obesidade. E, por último, facer campañas informativas sobre os riscos do alto consumo de ultraprocesados e carnes vermellas e implantar ferramentas como Nutri-Score.

Cales son os próximos retos do proxecto Predimed?

Predimed foi un fito, o estudo de nutrición máis importante feito en Europa, con 7.447 participantes de alto risco cardiovascular nos que se viu como a dieta mediterránea reduce un 30 % o risco de infarto de miocardio, accidentes cerebrovasculares e morte cardiovascular. Agora, Predimed Plus, cuxos resultados concluirán en 2022, incorpora a actividade física e a perda de peso ao patrón dietético, todo coordinado desde Atención Primaria. E, ademais, temos en marcha outros estudos multicéntricos únicos no mundo sobre como a dieta inflúe en enfermidades como o cancro de mama, as arritmias ou a depresión.

A preocupación pola alimentación trouxo consigo a popularización do aforismo atribuído a Hipócrates: “Que o alimento sexa o teu medicamento, e o teu medicamento, o teu alimento”. É a alimentación o mellor fármaco para o corpo?

Non. A alimentación, cando un está san, prevén a toma de medicamentos. E cando está enfermo, se segue unha dieta correcta, o facultativo pode ser quen decida máis tarde iniciar unha medicación, porque o vexa ben compensado. Pero, fármacos como as estatinas, para o colesterol, non poden cambiarse por froitas e verduras. A alimentación nunca vai substituír á medicación.

Etiquetas:

saúde


Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións