Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

O ‘prato do ben comer’, a guía de alimentación mexicana

A variedade e combinación de alimentos son os puntos máis relevantes da guía nutritiva en México
Por Cristina Fernández 4 de Xullo de 2007

As estatísticas mexicanas mostran unha clara tendencia da súa poboación a desenvolver problemas tanto de desnutrición como de sobrepeso e obesidade, ambas as consideradas situacións extremas en relación co peso. Ante esta situación, expertos dedicados á promoción da saúde reuníronse para discutir e acordar diversos temas en materia de alimentación. Por mor disto publicáronse as Guías Alimentarias para a poboación mexicana. Na súa elaboración, e para adaptalas ben a esta poboación, tivéronse en conta diversos factores como a dispoñibilidade dos alimentos, os costumes e as tradicións do país.

A representación gráfica das Guías Alimentarias de México é o chamado «prato do ben comer», e o seu formato aseméllase moito á Roda dos Alimentos española e portuguesa. Esta guía creouse tanto para fomentar unha alimentación saudable entre a poboación mexicana como para servir de ferramenta educativa.

Combinación de alimentos, a clave

O «prato do ben comer» propón un consumo equitativo de tres grupos de alimentos (divididos á súa vez en subgrupos) de composición máis ou menos semellante: as froitas e verduras, os cereais e tubérculos e, por último, as leguminosas e os alimentos de orixe animal. Cada un destes grupos reúne alimentos equivalentes, o que significa que se poden intercambiar entre si sen que se altere notablemente o achegar nutritivo.

  • Froitas e verduras: alimentos ricos en vitaminas e mineraisEste grupo clasifícase en dous subgrupos, por unha banda as froitas e por outro as verduras. En ambos inclúense alimentos de consumo habitual en México. Por exemplo, algunhas das froitas que se poden atopar son a guayaba, a papaya, o pomelo e o mango. Entre as verduras inclúese o quelites, a flor de cabaza , o chayote e o betabel (moitas delas son descoñecidas noutros países). Recoméndase consumir estes alimentos crus sempre que sexa posible. En moitos casos, os recursos económicos obrigan á poboación a consumir unicamente os vexetais propios da tempada.

  • Cereais e tubérculos: alimentos ricos en hidratos de carbonoNun único sector agrúpanse todos os alimentos que reúnen a característica de achegar moita enerxía á dieta polo seu elevado contido en carbohidratos. Algúns dos alimentos que pertencen a este grupo son o millo, o arroz, a avena, a cebada, o amaranto e todos os alimentos que se obteñen a partir dos mesmos como as tortitas de millo, o pan, as galletas ou a pasta. Entre os tubérculos que inclúe a roda mexicana atópanse a batata e a mandioca.

  • Leguminosas e alimentos de orixe animal: alimentos proteicosDentro dos alimentos proteicos establécense dous subgrupos, o das leguminosas (frijoles, garavanzos, feixóns, arvejas ou soia) e o de alimentos de orixe animal (carnes, peixes, ovos e lácteos). O tamaño de cada sector é proporcional ás racións de consumo recomendado, aínda que estas non se indican. Desta forma obsérvase que a cantidade visual recomendada de leguminosas é maior que a de alimentos de orixe animal.

A guía mexicana suxire comer moitas froitas e verduras, suficientes cereais, poucos alimentos de orixe animal e combinar cereais e leguminosas

Nesta gráfica móstranse tamén varias mensaxes que apoian ás imaxes do prato. Así pois, esta guía suxire comer moitas froitas e verduras, suficientes cereais, poucos alimentos de orixe animal e combinar cereais e leguminosas. E é que a mestura destes dous vexetais é unha recomendación que estas guías expoñen para obter unha proteína completa con todos os beneficios que leva o consumo dos mesmos.

Tamén promoven a presenza do tres grupos principais en cada comida ou en cada prato para asegurar a inxesta de todos os nutrientes necesarios. Ademais, aconséllase elixir cada día alimentos diferentes para que a variedade de alimentos sexa maior.

Consellos para ‘o prato do ben comer’

Nas Guías Alimentarias de México inclúense unha serie de recomendacións que acompañan á gráfica:

1. Trata para comer «rico» acompañado de familia e/ou amigos e de facer da comida un momento agradable.2. Consome verduras e froitas crúas de tempada. 3. Modera o consumo de graxas (margarina, aceites vexetais e maionesa entre outros), azucres (refrescos, mel, marmelada, doces e azucre de mesa) e sal. 4. Come de acordo coas túas necesidades e condicións, nin máis nin menos. 5. Come cantidades moderadas de alimentos de orixe animal, prefire as leguminosas. 6. Combina os cereais (tortillas, pan ou pastas) con leguminosas como frijoles, garavanzos, fabas ou lentellas. 7. Procura elixir cereais integrais como a tortilla de millo, o pan integral, a avena e o amaranto, en lugar de refinados. 8. Procura consumir dúas veces por semana pescado e pito sen pel, en lugar de carnes vermellas. 9. Se consumes ovos, procura que sexa con moderación. 10. Evita as bebidas alcohólicas ou consúmeas só de forma esporádica xa que, entre outros factores, son altas en calorías (7 kcal/g).