Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

O tres verdades máis debatidas sobre a alimentación

A nutrición é unha ciencia nova que traballa en desterrar mitos e persegue evidencias científicas, pero aínda non ten todas as respostas

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Mércores, 16deXullode2014
img_fresa leche hd Imaxe: arief hasan

Hai uns anos púxose en dúbida o consumo de peixe azul, por mor do seu alto contido graso. Hoxe sábese con certeza que é rico en saúde, en ácidos grasos omega 3 que protexen contra as enfermidades cardiovasculares. Non é o único exemplo de cambio de perspectiva. Cando se cuestionan as verdades en nutrición, tamén se lembra a época en que se proclamou a guerra contra o aceite de oliva, ou o tempo en que os ovos tiveron que facer fronte á mala fama que lle adxudicaba altos índices de colesterol malo. Nestes casos, a ciencia resolveu as discusións. Noutros, aínda hai polémica. A continuación apúntanse tres cuestiones sobre alimentación que aínda son obxecto de controversia: o leite, as froitas e verduras e a auga.

Img fresa leche
Imaxe: arief hasan

Peixe azul, aceite de oliva e ovos son tres alimentos que, no seu día, suscitaron moita polémica. Nestes casos, os estudos exhaustivos das máis prestixiosas universidades e centros de investigación de todo o mundo coincidiron en demostrar que a súa mala fama era iso, máis un mito que unha realidade. A ciencia contradixo os efectos negativos que se adxudicaban a estes alimentos. Con todo, existen outros sobre os que aínda se discute, e moito. Os seguintes son tres deles.

O leite como alimento de consumo diario

A importancia do leite na dieta radica na súa capacidade para ser fonte de calcio, da que ninguén dúbida, aínda que se apunta que a cantidade poida estar sobreestimada. No entanto, hoxe en día existe unha forte discusión entre quen apostan por sacala da dieta adulta na súa totalidade, e entre quen defenestran calquera dúbida sobre a bondade do leite. Sexa como sexa, o debate está vixente (e é aceso), polo que hai razóns e conclusións para todos os gustos. O argumento contrario afirma que o ser humano é o único mamífero que toma leite ao deixar atrás o seu desenvolvemento. Pero contrarréstase cunha afirmación moi simple: tamén é o único que cociña.

Aínda así, o debate é moito máis profundo, complexo e rigoroso, polo que aventurarse a apoiar unha soa postura carece de sentido. O obxectivo é coñecer desde a ciencia a relación entre o consumo diario do leite e o seu efecto na saúde, positivo ou negativo. Os datos sinalan que se incrementaron os casos de intolerancia á lactosa, de alerxias á caseína e de histaminosis alimentaria non alérxica ao leite (ou, polo menos, aumentou o diagnóstico dos casos). De aí a importancia de chegar ata o final para resolver as incertezas, antes de ter que facer fronte ás citadas patoloxías ou á deficiencia de calcio no organismo.

A Escola de Saúde Pública de Harvard, no seu afán de marcar pautas con base científica, lembra que o leite e os lácteos en xeral non son a única fonte de calcio. Na súa divulgación ofrece o recurso de obter calcio doutras fontes con outros alimentos. Están as verduras de folla verde, como o brócoli (que tamén é rico en vitamina K, nutriente esencial para a saúde ósea), os froitos secos (améndoas, abelás, sésamo e produtos derivados como o tahini) e peixes dos que se come a espiña (sardiñas en lata), entre outros. Tamén se poden confeccionar pratos vexetarianos ricos en calcio.

Cinco racións de froita e verdura ao día

Cinco verduras e froitas a diario, todos os días, é un obxectivo ambicioso que parece inalcanzable (aínda que é un mínimo, non un máximo). Pero a literalidad desta afirmación axuda a visualizar un tipo de menú, unha confección dunha dieta, na que a presenza de froitas e de verduras debe imporse. O número 5 serviu como slogan e como promoción, pero a Organización Mundial da Saúde (OMS), consciente de que a cantidade non se cumpre en moitas familias, marcou un mínimo de 400 gramos de froitas e hortalizas frescas diarias. Estas campañas tamén valen para chamar a atención de que o consumo de vexetais está moi lonxe de ambas as propostas.

A discusión está na cantidade e nas fórmulas necesarias para promocionar o hábito diario, posto que ninguén dubida dos beneficios das froitas e as verduras. Aquí as correntes pugnan por convencer e ensinar, e non se anulan unhas propostas a outras, senón que se potencian entre elas. Hainas que ofrecen axuda para facerlles tempo e espazo na dieta, as que outorgan atractivo a estes alimentos básicos e destacan o seu colorido, ademais das liñas que insisten en limitar o consumo aos produtos de tempada. Tamén se destaca a necesidade de mostrar a importancia para comer a froita e non bebela (aínda que se se opta por zume, mellor que sexa natural) e ensínase a innovar coas verduras.En definitiva, neste momento ninguén dubida sobre os beneficios dunha dieta rica en froita e verdura, pero está a cuestionarse o número que se recomenda. Tal e como queda reflectido en “Os 12 pasos para unha alimentación máis sa” da OMS, a cifra máis popular de agora en diante será a de 400 gramos de froitas e verduras, en consonancia co documento Saúde 21 da Rexión de Europa. O reto está en comunicar e definir, visualizar e aprender a incluír 400 gramos de verduras e de froitas frescas ao longo do día.

Canta auga hai que beber ao día?

A crenza de que é necesario beber dous litros de auga ao día non ten fundamento científico. Así de contundente mostrouse o experto Spero Tsindos da Trobe University (Melbourne, Australia) e as súas palabras foron aplaudidas por científicos de todo o mundo. Tamén a Axencia Europea de Seguridade Alimentaria (AESAN) indicou que, aínda que o consumo de auga dun adulto debía roldar o tres litros ao día, a metade debería provir dos alimentos inxeridos, en especial de froitas e verduras. Con todo, aínda perduran as voces científicas competentes que apostan pola necesidade de alcanzar a inxesta de, polo menos, dous litros bebidos de auga. Aquí xorde de novo a polémica.

Do que ninguén dúbida é da necesidade de conseguir unha boa hidratación diaria, da vulnerabilidade especial dos nenos e dos adultos maiores. Pero está a deixarse en suspenso a bondade do hábito, tan estendido e tan imitado, de ter sempre unha botella a man para lograr un determinado número de litros.

Para adaptarse ás necesidades reais e afastarse dunha moda, comezouse a ensinar a calcular o índice individual de hidratación, que non é máis que tomar consciencia da importancia de non correr o risco de deshidratarse . En definitiva, a auga é imprescindible na dieta. É o que mellor calma a sede, e se se teñen dúbidas sobre que bebida elixir, é suficiente analizar as características dos seus substitutos, como os refrescos con gas, para inclinarse pola sinxeleza do H2Ou. Con todo, a máxima de alcanzar dous litros aínda non ten suficiente fundamento científico. Haberá que esperar un pouco máis para saber a cantidade exacta.

Unha persoa, unha dieta, unha saúde

Na investigación científica búscanse confirmacións irrefutables que responden a preguntas concretas. As conclusións son aplicables sen condicións. Con todo, na alimentación e na saúde, o comportamento das persoas é moi complexo. Por iso, hai que fuxir de xeneralidades ou de aplicacións colectivas de medidas individuais. Os nutrientes son fórmulas químicas, con todo, as persoas non o son. Cada persoa tolera os alimentos de diferente maneira. As pautas xerais axudan a marcar un camiño, e sen saírse del, cada cal necesita descubrir cal é a compañía que mellor lle convén. Como na vida, hai elementos que suman e outros que restan.

Etiquetas:

Dieta

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións