Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

O óvalo de Arxentina

A variedade na alimentación para promover a saúde e previr enfermidades é o obxectivo do grafismo alimentario arxentino
Por Cristina Fernández 12 de Xuño de 2007

En Arxentina, a oferta de alimentos é moi ampla. Con todo, moitos dos seus habitantes non teñen acceso a unha cantidade suficiente e variada de produtos saudables. Outros, en cambio, si que teñen acceso, pero carecen dos coñecementos necesarios para combinalos de forma adecuada. Por estes motivos, gran parte da poboación arxentina ten problemas nutricionais tanto por exceso de alimentación como por defecto. Por unha banda, un grupo de poboación padece enfermidades crónicas como obesidade, diabetes, hipertensión e problemas cardiovasculares. Polo outro, unha gran cantidade de persoas sofre enfermidades por déficit como a desnutrición ou as carencias de nutrientes específicos debido a unha alimentación inadecuada, tanto en calidade como en cantidade.

O óvalo, unha imaxe para promover a saúde

Esta problemática foi o motor de arranque para crear unha imaxe gráfica co fin de promover a saúde da súa poboación e de previr enfermidades relacionadas coa alimentación. O formato elixido pola Asociación Arxentina de Dietistas e Nutricionistas (AADYND) para representar a alimentación do seu país adaptada ás súas necesidades é o óvalo.

O óvalo de Arxentina é un recurso didáctico de gran utilidade, xa que unha soa imaxe reflicte como se debe seguir unha alimentación saudable nese país, considerando os costumes, os recursos socio-económicos e os aspectos culturais e gastronómicos do mesmo.

As Guías Alimentarias para a Poboación Arxentina publicáronse no ano 2000, dous anos máis tarde de que o fixesen os guatemaltecos coa Pota da alimentación. Estas guías pretenden cubrir dous obxectivos importantes: promocionar unha alimentación saudable e previr enfermidades relacionadas coa alimentación.

Como se interpreta o óvalo?

A auga representa, como noutros grafismos, a base da vida, e por iso aparece de forma independente englobando ao resto dos alimentos

O óvalo da alimentación reflicte a variedade da dieta, que se pon de manifesto co seis grupos establecidos de alimentos que non deben faltar na alimentación equilibrada arxentina. Este seis grupos básicos aparecen representados nunha metade do óvalo e os tamaños que ocupan difiren duns a outros. O espazo de cada un deles reflicte a proporción na que deben estar presentes na dieta diaria, tal e como sucede na pirámide da alimentación española. Por ese motivo, os alimentos ricos en carbohidratos complexos (legumes secos, cereais e derivados) ocupan o espazo máis grande, xa que se recomenda que cubran máis da metade da enerxía diaria.

O óvalo lese en sentido inverso ás agullas do reloxo, comezando sempre polo grupo que ocupa maior espazo e que corresponde ao primeiro nivel. Así pois, recoméndase incluír maior cantidade de alimentos contidos nos niveis inferiores e menos dos que se atopan na parte superior do gráfico.

Os grupos que se distinguen no óvalo son os seguintes:

  • Primeiro grupo: legumes secos (arvejas, lentellas, porotos ou guisantes, soia e garavanzos), cereais (arroz, avena, cebada, millo e trigo) e derivados (fariña, fideos, pan ou galletas).
  • Segundo grupo: verduras e froitas.
  • Terceiro grupo: leite, iogur e queixo.
  • Cuarto grupo: carnes, peixes e ovo.
  • Quinto grupo:aceites e graxa.
  • Sexto grupo: doces e miscelánea.

As cantidades recomendadas de cada un destes grupos de alimentos dependerán da enerxía que gasta cada persoa. Tamén irán en función da idade, o sexo e a actividade física.

As Guías Alimentarias para a Poboación Arxentina reservan o espazo central para a auga. Considérase a base da vida e, por iso, aparece como elemento independente nun extremo. A partir de aí aparecen os distintos grupos de alimentos. As recomendacións ditan elixir auga potable tanto para beber (ao redor dos dous litros diarios) como para preparar os alimentos.

Mensaxes que acompañan ás guías dietéticas

As guías dietéticas inclúen unha serie de orientacións que acompañan ao óvalo da alimentación e son as seguintes:

1. Comer con moderación e incluír alimentos variados en cada comida.2. Consumir todos os días leite, iogures ou queixos. É necesario en todas as idades. 3. Comer diariamente froitas e verduras de todo tipo e cor. 4. Comer unha ampla variedade de carnes vermellas e brancas retirando a graxa visible. 5. Preparar as comidas con aceite preferentemente cru e evitar a graxa para cociñar. 6. Diminuír o consumo de azucre e sal. 7. Consumir variedade de pans, cereais, pastas, fariñas, féculas e legumes. 8. Diminuír o consumo de bebidas alcohólicas e evitalo en nenos, adolescentes, embarazadas e nais lactantes. 9. Tomar abundante cantidade de auga potable durante todo o día. 10. Aproveitar o momento das comidas para o encontro e diálogo con outros.

Diferencias coa guía mediterránea

Se se comparan as guías españolas coas de Arxentina obsérvanse unha serie de diferenzas que responden os costumes do país. Así pois, o óvalo de Arxentina inclúe os legumes secos na base mentres que na pirámide da alimentación española están no cuarto nivel, dentro dos alimentos proteicos.

No primeiro nivel do óvalo inclúese unha imaxe do pan integral, a diferenza da pirámide, que non o inclúe. Así como a pirámide inclúe a actividade física, o óvalo non o fai. Tampouco se contempla o aceite de oliva, xa que se trata dun alimento excesivamente caro. Outra diferenza entre estas dúas guías é que o óvalo non distingue entre alimentos de consumo diario e alimentos de consumo semanal.