Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Os carotenoides dos alimentos

Trátase dun gran grupo de pigmentos colorantes cunha prometedora relación coa saúde aínda por determinar

img_zanahorias 3 Imaxe: Carlos M

Os carotenoides son os responsables da gran maioría das cores amarelas, alaranxados ou vermellos incluídos nos alimentos vexetais e tamén das cores alaranxadas de varios alimentos animais. Coñécense ao redor de 600 compostos desta familia, que se dividen en dous tipos: os carotenos, que son hidrocarburos, e as xantofilas, os seus derivados osixenados.

Img zanahorias1

Algúns carotenoides poden desempeñar un papel como antioxidantes na protección do organismo fronte aos radicais libres, aínda que os mecanismos de acción, a biodisponibilidad e o poder antioxidante son cuestións que están aínda en discusión. Si parece claro que a presenza na dieta de alimentos con contidos elevados de carotenoides ten efectos preventivos fronte a certas enfermidades, aínda que os experimentos nos que se utilizaron a modo de complemento extra deron resultados contraditorios, nalgúns casos incluso evidenciando efectos prexudiciais.

En relación coa saúde

Unha das distincións máis características da primavera é o cambio de cores en toda a contorna. O mercado dos vexetais non é unha excepción; cando os aparadores comezan a adornarse co vermello intenso das fresas e os fresones, o cambio de estación xa é inminente. Os responsables do extenso abanico de cores que abarca desde os amarelos, pasando polos alaranxados ou os diversos tons de vermellos presentes en flores, froitos e ata no músculo e a pel dalgúns peixes e crustáceos son os carotenoides.

Nos vexetais, os pigmentos carotenoides son necesarios para a fotosíntesis (captación da luz, fotoprotección, disipación de excesos de enerxía, etc.). Hai anos o seu interese nutricional fíxose evidente cando en 1930 descubriuse que un 10% deles tiñan valor como vitamina A, destacando neste sentido o betacaroteno, abundante nas cenorias, e a betacriptoxantina que conteñen froitas como a laranxa ou a papaya.

A inxesta regular de tomate é un factor protector fronte ao cancro de próstata
Na actualidade, o seu máximo interese radica no seu papel como antioxidantes na protección do organismo fronte aos radicais libres. Nos últimos anos é extenso o número de publicacións acreditadas nas que se conclúe que os carotenoides son beneficiosos na prevención de diversas enfermidades como certos tipos de cancro, trastornos oculares ou vasculares, entre outros. No entanto, esta cuestión está aínda en discusión, debido fundamentalmente a resultados contraditorios en investigacións paralelas.

De feito, nalgúns estudos de intervención nos que se administraron altas doses de betacarotenos en forma de suplementos mostráronse efectos adversos en fumadores con cancro de pulmón e en traballadores expostos a fibras de asbestos (mestura de minerais que se empregan na construción e en automoción, resistentes á calor e á corrosión). Por tanto, o interese científico actual céntrase en estudar non só as súas propiedades antioxidantes en humanos, senón descubrir o seu biodisponibilidad e os seus mecanismos de acción con tal de aclarar tanto o seu valor nutricional como o seu papel no tratamento de enfermidades.

Os carotenoides máis estudados son o betacaroteno, o licopeno, a luteína e a zeaxantina. O betacaroteno ten un beneficio engadido ás súas propiedades antioxidantes: a súa capacidade de converterse en vitamina A .A luteína e zeaxantina, moi abundantes na xema de ovo, mostráronse como protectoras de enfermidades oculares pola súa capacidade de absorber o espectro de luz daniña para o ollo. O licopeno, de todos os carotenoides comúns, é o antioxidante máis eficiente fronte ao osíxeno singlete, un dos compostos químicos que causa máis dano ás células, tanto oculares como da pel.

Os tons alaranxados

O betacaroteno, a betacriptoxantina e a luteína son tres tipos de carotenoides presentes en alimentos tan variados como as cenorias, as laranxas e a xema de ovo, respectivamente. A nomenclatura destes pigmentos provén fundamentalmente do nome científico do alimento do que se extraeron por primeira vez. Por exemplo, o betacaroteno deriva da denominación latina da cenoria: “Daucus carota”. O seu valor vitamínico é só de ao redor dun sexto do valor da vitamina A, pero a súa abundancia nos vexetais, e mesmo nalgúns alimentos animais como o leite, fai deste pigmento una das fontes máis importantes desta vitamina para moitísimas persoas.

A vitamina A é esencial para o crecemento e a diferenciación de diversos tipos de células e tecidos corporais; por iso, a American Pediatrics Association a cita como un nutriente moi importante, sobre todo, durante o embarazo e a lactación, onde xoga un papel esencial na maduración do feto e do recentemente nado, con particular relevancia no desenvolvemento dos pulmóns.

É, precisamente, no caso das mulleres embarazadas onde, se a inxesta de carotenos é baixa, aconséllase unha suplementación tutelada polo profesional pertinente. A deficiencia de vitamina A durante este período pode ser crítica para o feto pero, de igual maneira, o exceso pode carrexar consecuencias negativas.

O espectro do vermello

Aínda que o tomate é a maior fonte de licopeno, tamén o son outras hortalizas e froitas que presentan cores intensas como a sandía, a papaya, o albaricoque ou o pomelo rosado. Canto máis vermellos e máis maduros están os tomates, maior é o contido neste pigmento. Segundo a revisión científica máis recente, publicada en xaneiro de 2009 na revista especializada alemá “Aktuelle Urologie”, investigadores da Universidade de Bonn (Alemaña) afirman que a inxesta regular de tomate e, por tanto, de licopeno é un factor protector fronte á hiperplasia benigna de próstata e á aparición de cancro de próstata. Mesmo engaden que a toma de dose de licopeno de forma illada non protexe do desenvolvemento de cancro de próstata, mentres que o consumo de tomate e derivados na dieta pode ser útil no tratamento desta enfermidade.

A cantaxantina é outro carotenoide extraído por primeira vez do cogomelo “Cantharellus cinnabarinus”, de onde procede o seu nome. Polo xeral, aparece asociada a outros carotenoides, como pigmento nos crustáceos e nalgúns peixes.

No entanto, a sustancia deste tipo máis común nos animais é a astaxantina, responsable da cor rosa da carne do salmón e a troita así como das huevas destes e outros peixes. Como os demais animais, os peixes non poden sintetizar os carotenoides por eles mesmos, polo que dependen dos contidos da dieta. Por iso, en acuicultura, para obter a cor habitual dos animais salvaxes inclúense carotenoides nos pensos.

A capsantina é o principal carotenoide do pemento vermello común (“Capsicum annuum”) e atópase en gran cantidade no pemento. En diversas investigacións no laboratorio mostrouse como un potente anticarcinógeno, pero aínda non se probaron os seus efectos en humanos.

COMPLEMENTOS DA DIETA

ImgImagen: zettmedia
Ata que non haxa evidencia científica suficiente sobre a eficacia e a seguridade dos complementos a base de carotenoides, é conveniente seguir o consello dietético consensuado. Este consello vai dirixido a procurar unha alimentación rica en froitas e verduras coloreadas, que asegure o achegue destas sustancias nas cantidades óptimas descritas nas RDA (Recommended Dietary Allowances), publicadas en EE.UU. pola National Academic of Science.

CONSUMER EROSKI brinda aos seus lectores a posibilidade de facer a súa dieta máis saudable con máis de 200 ensaladas e outros tantas sobremesas de froitas, que inclúen variedade de vexetais de distintas cores, ricos en carotenoides antioxidantes. Algunhas suxestións de ensaladas son a de rolos de troita afumada con vinagreta de granada, a de papaya e aguacate ou a de cenoria rallada e mazá. Entre os nutritivos sobremesas de froitas cabe citar o vasiño de granada con zume de laranxa, o batido de papaya e laranxa, o licuado de mazá, piña e cenoria, o refrescante granizado de sandía e limón, a doce torta de cenoria ou, como entrante salgado, o pastel de cenoria e curry.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións