Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Os edulcorantes son malos para a saúde ou é un mito?

Hai tanta variedade de substitutos do azucre, que ás veces resulta complicado saber elixir cal é o máis saudable ou o que achega menos calorías. Contámosche algúns mitos e verdades

tazas edulcorante Imaxe: SeppH

Un edulcorante é calquera sustancia que ten capacidade para endulzar. Estes substitutos do azucre poden ser de orixe natural (extraído de plantas ou froitas), como o mel ou a fructosa, ou de orixe artificial, é dicir, sintetizado químicamente, como a sacarina, o aspartamo ou o ciclamato. Tamén se poden clasificar en calóricos ou nutritivos e de baixo valor calórico ou non nutritivos. No mercado existe unha gran variedade. Ante tanta oferta, moitos consumidores dubidan cal deles meter no carro. Hai algúns máis saudables que outro? Son malos para a saúde? Cal ten menos calorías? Despexamos todas as dúbidas ao redor dos edulcorantes.

Tomar edulcorantes adelgaza: FALSO

O edulcorante por excelencia é o azucre (sacarosa). O resto denomínanse “substitutos de azucre”. Dentro deste grupo atopamos algúns que achegan calorías, como a fructosa, que contén as mesmas que a sacarosa (4 kcal por gramo). Pero tamén existen outros que non achegan calorías ou o fan nunha cantidade insignificante. Aínda que un edulcorante non teña calorías, tampouco quere dicir que adelgace. A súa función non é eliminar os quilos que nos sobran, senón máis ben previr que cheguen a acumularse. En definitiva, para perder peso segue sendo necesario cambiar os hábitos de alimentación (entre os que se pode incluír substituír o azucre polos edulcorantes, ademais doutras pautas saudables) e de actividade física.

Son máis saudables que o azucre: VERDADEIRO

O azucre non está só no sobrecito que nos botamos ao café. Consumímolo cada vez que nos tomamos un zume envasado, unhas galletas, un refresco, uns cereais no almorzo… En España triplicamos a cantidade máxima diaria de azucre recomendado pola Organización Mundial da Saúde (25 g ao día): tomamos a diario unha media de 71,5 g. O máis saudable, entón, sería empezar por recortar esta inxesta. Os edulcorantes non son a solución aos problemas de obesidade, pero estes substitutos non calóricos constitúen unha boa ferramenta para substituír ou controlar a cantidade diaria de azucre que consumimos.

Os edulcorantes artificiais non provocan caries: VERDADEIRO

O azucre está composto ao 100 % por sacarosa, un hidrato de carbono que resulta ser o alimento preferido das bacterias que forman a placa dental. Estes intrusos non poden procesar os edulcorantes artificiales, xa que estes disólvense con rapidez na saliva e non se adhiren aos dentes nin fermentan, como ocorre co azucre común e outros edulcorantes naturais como o mel.

Poden ter efectos negativos na nosa microbiota: SEN EVIDENCIA

Moitas investigacións cuestionaron o uso de edulcorantes, baseándose nunhas posibles alteracións na composición da nosa microbiota, pero as últimas conclúen que non hai ningún estudo con humanos recolleito nas devanditas revisións que mostre que poden darse efectos adversos derivados do uso de edulcorantes (só en animais). Ante unha evidencia tan limitada en persoas non se pode concluír que os edulcorantes afecten á saúde intestinal (sempre que se respecten as doses recomendadas).

Un dos traballos máis recentes realizado na Universidade de Cambridge (Reino Unido) con 19 expertos internacionais, ‘Consenso de expertos sobre edulcorantes baixos en calorías: feitos, brechas de investigación e accións suxeridas’, asegura que non hai evidencia a súaficiente para concluír que os edulcorantes afecten o apetito e ao control glucémico (diabetes) ou que cambien as preferencias polo gusto doce das persoas.

te edulcorante
Imaxe: congerdesign

A estevia é o máis saudable: FALSO

Segundo os expertos, a estevia é tan sa e segura como o resto dos edulcorantes artificiales que foron autorizados en Europa. Preséntase como un edulcorante natural, pero o produto que atopamos no supermercado fórmano glucósidos de esteviol, uns compostos químicos que se crean a partir da purificación da folla desta planta orixinaria de Paraguai. Estes compostos son recoñecidos como seguros pola Autoridade Europea de Seguridade Alimentaria (EFSA). A planta, a folla crúa ou o extracto da folla completa de estevia non se pode consumir, porque contén partículas de baixa pureza que poden posuír sustancias potencialmente tóxicas, polo que a Administración de Alimentos e Medicamentos de EE.UU. (FDA) non permite a súa comercialización. Hai que ler ben a etiqueta porque, ás veces, o que se vende como estevia contén só un 1 % de glucósidos de esteviol, e o resto componse por sacarosa.

Necesítase menos cantidade que co azucre: VERDADEIRO

Moitos edulcorantes publicítanse como “sen ou case sen calorías”, pero ao mirar a súa etiqueta nutricional podemos observar que, no caso da sucralosa, por exemplo, achega 336 kcal por cada 100 gramos. Esta cifra pode chocar, xa que por cada 100 g de azucre inxerimos 399 calorías. Onde está a diferenza entre ambos? Nas cantidades que se necesitan para un e outro. Unha cucharadita de café enche de azucre contén 5 gramos (20 kcal). Para obter o mesmo dulzor coa sucralosa, só necesítase medio gramo. Aínda que as calorías por cada 100 gramos sexan altas, a cantidade que se usa na práctica é mínima (1,7 kcal por 0,5 g), o que minimiza o achegar calórico na dieta. O mesmo ocorre co resto de edulcorantes non calóricos, cuxo poder endulzante é maior que o do azucre, polo que se necesitan menos cantidades para ter o mesmo efecto. Este poder determínase en relación co azucre (sacarosa):

  • Sucralosa (E955): de 400 a 600 veces máis doce que o azucre.
  • Sacarina (E954): de 300 a 500 veces máis doce que o azucre.
  • Glucósidos de esteviol (E960): de 200 a 300 veces máis doce que o azucre.
  • Aspartamo (E951): de 150 a 200 veces máis doce que o azucre.
  • Acesulfame-K (E950): de 150 a 200 veces máis doce que o azucre.
  • Ciclamato (E952): de 30 a 50 veces máis doce que o azucre.
  • Acesulfamo potásico: 200 veces máis doce que o azucre.

Todos o non calóricos teñen ‘0 Kcal’: FALSO

A explicación para que, por moi insignificante que sexa, aparezan calorías nalgúns edulcorantes non calóricos é que a maioría deles (no seu formato en po) adóitanse mesturar con outras sustancias, como dextrosa e maltodextrina, hidratos de carbono que proporcionan volume ao produto e que engaden calorías (pero moi poucas).

  • 1 g de sacarina contén 3,6 kcal.
  • 1 g de aspartamo, 3,9 kcal.
  • 1 g de sucralosa, 3,4 kcal.

Hai un límite de consumo permitido: VERDADEIRO

Os edulcorantes contan cunha inxesta diaria recomendada que establece a EFSA, de acordo coas características de cada sustancia. Por iso, antes de ser aprobados para a súa comercialización, avalíase a súa seguridade para o consumo, establecendo os seus posibles efectos adversos en caso de excederse determinada inxesta diaria. Estas son as doses permitidas:

  • Aspartamo: 40 mg por quilo de peso.
  • Sacarina: 5 mg por quilo de peso.
  • Sucralosa: 15 mg por quilo de peso.
  • Ciclamato: 7 mg por quilo de peso.
  • Estevia: 4 mg por quilo de peso.

En formato líquido achega máis calorías: FALSO

Estes edulcorantes de mesa comercialízanse en diferentes formatos: comprimidos, po ou líquido. Na etiqueta coa información nutricional do líquido podemos ler unhas cantidades calóricas diferentes ás que contén o mesmo edulcorante no seu formato en po. Cando o edulcorante está diluído, o achegue enerxético é menor que a súa versión en po ou granulada. Isto é debido á ausencia de certos compostos no líquido (por exemplo, hidratos de carbono) que, con todo, engádense á versión en po para dar volume. No caso da sucralosa líquida, a súa achegue enerxético é de 4 kcal por cada 100 gramos, mentres que en po achega 336 kcal por cada 100 g. Como a cantidade que se consome está entre 0,5-1 g, o que ao final achegaríannos as diferentes versións do produto sería entre 1,7-3,8 kcal, respectivamente.

mitos verdades edulcorantes

Etiquetas:

azucre edulcorante

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións