Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Os suplementos de vitaminas e minerais non dan superpoderes

Os estudos con suplementos de vitaminas e minerais mostran a súa escasa eficacia e arroxan resultados decepcionantes

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 14 de Xaneiro de 2014

Boa parte da poboación consome suplementos de vitaminas ou minerais. Os motivos para facelo son moi diversos, aínda que en moitos casos preténdese “compensar” con iso unha mala alimentación. Tamén inflúe, tal e como indicou recentemente a Universidade de Harvard, a publicidade que adoita acompañar a tales suplementos, que nos quere convencer de que teñen cualidades superpoderosas, mesmo máxicas. De verdade poden substituír a unha alimentación saudable? Teñen a capacidade de previr enfermidades como as patoloxías cardiovasculares ou o cancro, que son as principais causas de mortalidade no noso país? O seguinte artigo aborda estas cuestións e resume os principais achados dun dos últimos e máis rigorosos estudos sobre o tema.

Imaxe: .v1ctor Casale.

Suplementos de vitaminas e minerais: mitos e datos

Atribúeselles a capacidade de evitar a oxidación e, con ela, o dano celular. Esa é a teoría que acubilla hoxe aos suplementos antioxidantes. A práctica, con todo, indica algo distinto: non está claro que estes suplementos sexan "saudables" e é posible que tampouco sexan inocuos. Que ocorre coas vitaminas e os minerais? É posible tomar os beneficios dos alimentos máis sans en pastillas? A natureza déixase encapsular?

Imaxe: .v1ctor Casale.

A reputada revista Annals of Internal Medicine é unha das máis citadas dentro do campo do medicamento. É por iso que tivo tanto impacto e tanto balbordo mediático a investigación que publicou en novembro de 2013, que parte da seguinte premisa: "Os resultados dos estudos nos que se ha suplementado con vitaminas foron, no mellor dos casos, decepcionantes". A investigación denomínase 'Suplementos vitamínicos e minerais na prevención primaria das enfermidades cardiovasculares e o cancro' e foi coordinada pola Agency for Healthcare Research and Quality (AHRQ), unha das 12 axencias de saúde de Estados Unidos.

O estudo deseñouse co obxectivo de pescudar, de acordo á revisión de todas as evidencias dispoñibles, se os suplementos vitamínico-minerais preveñen a enfermidade cardiovascular ou o cancro, pero sobre todo realizouse para actualizar as recomendacións de 2003 do Ou.S. Preventive Services Task Force. Ditas recomendacións foron as seguintes:

  • Non hai probas suficientes para recomendar ou non recomendar do uso das vitaminas A, C e E, multivitamínicos con ácido fólico, ou combinacións de antioxidantes para a prevención das enfermidades cardiovasculares ou o cancro.
  • Desaconséllase o uso de suplementos de beta-caroteno, sós ou en combinación, porque non achegan ningún beneficio e causan danos en adultos que presentan risco de padecer un cancro de pulmón.

As novas conclusións, dez anos despois, son tamén decepcionantes:

  • Non hai evidencias que sinalen que os suplementos de vitaminas ou minerais teñan un efecto na prevención dos eventos cardiovasculares, do cancro ou da mortalidade en poboación sa.
  • Na maior parte de casos, non hai suficientes datos como para extraer conclusións.
  • A falta de beneficio dos suplementos de vitamina E e betacarotenos é bastante clara.
  • É desaconsejable seguir estudando sobre suplementos que conteñan beta-caroteno ou as vitaminas A, C, e E na poboación xeral que non sexa deficitaria nestes nutrientes (a maioría).
  • Hai datos que sinalan unha certa diminución no risco de cancro en homes (non en mulleres) que toman multivitamínicos, pero como o efecto, ademais de ser moi pequeno ("marxinal"), non se observou en mulleres, "faise moi difícil chegar á conclusión de que a suplementación con multivitamínicos sexa beneficiosa".
  • Os suplementos de beta-caroteno "incrementan o risco de cancro de pulmón en fumadores".

Estes resultados, en todo caso, non son aplicables aos beneficios demostrados de pautar certos suplementos en situacións de déficit (por exemplo, en casos de anemia ferropénica) ou en estados fisiológicos concretos, como o embarazo e a lactación. É o caso, por exemplo, dos suplementos de acedo fólico en gestantes.

Cantos suplementos tomamos en España?

Unha investigación centrada en poboación adulta española, e publicada en 1999 en Gaceta Sanitaria, observou que o 5,2% de mulleres e o 1,7% de homes tomaba suplementos vitamínicos e minerais. Dez anos despois, a nosa inxesta dos devanditos suplementos aumentou de forma notable: o antigo 5,2% para as mulleres converteuse nun 8,5% e o 1,7% para os homes pasou a ser un 4%, segundo datos aparecidos na revista European Journal of Clinical Nutrition. O noso consumo desta clase de “ayuditas” vai en claro aumento, aínda que está moi lonxe do que se observa en Estados Unidos, onde preto do 40% da poboación consómeas .

A tendencia á alza deste consumo é motivo de preocupación. Tomar suplementos de vitaminas, minerais ou antioxidantes non só non ten eficacia probada senón que, ademais, pode ser riesgoso para a saúde en certos casos, como se sinalaba co beta-caroteno e o cancro de pulmón. E, en última instancia, esa percepción de que son “ayuditas” está moi lonxe de ser verdade, a menos que o noso obxectivo sexa saltarnos unha dieta saudable sen culpa. Para estar sans, o camiño máis seguro (e o máis eficaz) é seguir unha alimentación saudable e escoller mellor os alimentos que conforman a nosa dieta cotiá.

RSS. Sigue informado

Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións
Fundación EROSKI

Validacións desta páxina

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación do W3C indicando que este documento é XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto