Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Peixe, vitamina B12 e capacidade intelectual

Os problemas nas habilidades de pensamento e memoria asócianse á falta de vitamina B12, que se combate a través da dieta

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Xoves, 08deDecembrode2011

Os estudos para coñecer as causas do Alzheimer, a demencia senil e o Parkinson ocupan importantes esforzos de investigadores de todo o mundo. Cada día coñécense mellor os síntomas que pon en marcha acciones para retardar o seu desenvolvemento, pero as causas aínda están por descubrir. Nestas pescudas dos factores relacionados co envellecemento e deterioración cerebral, unha nova investigación suxire que a falta de vitamina B12 podería evidenciar atrofia cerebral e máis problemas coas habilidades do pensamento e a memoria.

Img
Imaxe: Moncho’s Group

Estes resultados coinciden cos doutros estudos que sinalan que a deterioración cognitiva maniféstase xunto cun descenso de vitaminas do complexo B, as máis vinculadas ao sistema nervioso e o cerebro. En concreto, é significativo o descenso dos niveis de vitamina B12. Tamén están de acordo en que prescribir complementos non corresponde a unha evidencia científica necesaria para protocolizarla. Con todo, alentan a seguir unha dieta rica nesta vitamina e a potenciar a súa inxesta a través de menús saudables.

Máis pescado nos menús ricos en vitamina B12

As concentracións dos biomarcadores relacionados co status de vitamina B12 asociáronse cunha deterioración na función cognitiva global, segundo a recente investigación do Departamento de Nutrición Clínica do Rush University Medical Center de Chicago. O metilmalonato, un marcador específico da deficiencia de vitamina B12, pode afectar á cognición mediante a redución do volume cerebral total, mentres que o efecto da homocisteína (non específico para a deficiencia de vitamina B12, xa que tamén pode deberse a carencia de folatos) inflúe no rendemento cognitivo.

O déficit de biomarcadores relacionados co status de cianocobalamina afecta o volume cerebral e ao rendemento cognitivo

O ser humano sintetiza a vitamina B12 no colon (última porción do intestino groso), pero por esta vía endóxena o organismo non é capaz de obter toda a vitamina que precisa a diario. Por este motivo, a dose diaria do nutriente debe procurarlla con alimentos de orixe animal, como o fígado, os peixes e mariscos, os ovos, as carnes e, en menor cantidade, o leite e derivados. Con todos eles, distribuídos na dieta de maneira equilibrada, cóbrense as necesidades diarias. Polo xeral, ademais, a manipulación culinaria non comporta perdas de porcentaxe, salvo cando se ferve a carne ou o peixe durante longo tempo.

A cocción diminúe ata un 30% a riqueza vitamínica e este fenómeno é un inconveniente, xa que as persoas maiores optan por este tipo de preparado máis fácil de masticar. De feito, o máis recente informe presentado o pasado 30 de novembro na reunión anual da Sociedade Radiológica de América do Norte (RSNA) confirma que a inxesta de peixe ao forno ou á grella protexe contra a deterioración cognitiva. Os expertos atoparon maior nivel de materia gris, crucial para a saúde e a actividade cerebral, en persoas que comían peixe ao forno ou á grella (máis que frito), sobre unha base semanal de alimentación equilibrada, mesmo tras ter en conta outros factores como a actividade física, a idade, o sexo e a educación.

Outra dificultade dunha dieta equilibrada nas persoas maiores é que a súa falta de apetito condiciona as inxestas necesarias de nutrientes. Hai que ter presente que as verduras, as froitas, as hortalizas, os legumes e os cereais, base dunha alimentación sa, non conteñen B12. Débese alcanzar a cantidade diaria necesaria de vitamina, ao redor dos 2 microgramos ao día, aínda que non é fácil, xa que os alimentos que a conteñen rexéitanse con frecuencia segundo tense máis idade. Con todo, hai que marcar a importancia de logralo. Para cumprir co propósito é clave habituar á persoa a inxerir un lácteo diario, ademais de tres ovos e catro racións de peixe á semana, alternado con carnes, e, de cando en vez, unhas gambas como exemplo de marisco nutritivo.

Detectar a falta de B12

Debilidade, fatiga, perda de cabelo, irritabilidad e trastornos da memoria son signos que poden delatar falta de vitamina B12

O corpo humano ten a capacidade de almacenar grandes cantidades de vitamina B12, polo que o seu déficit non é habitual. Pero sucédese, e maniféstase na anemia perniciosa, nos casos máis extremos e duradeiros de falta de vitamina. Esta anemia caracterízase por unha diminución na concentración de hemoglobina ou na capacidade de transportar osíxeno no sangue. Hoxe coñécese que se debe a unha inadecuada produción do “factor intrínseco” na zona estomacal, un factor necesario para a adecuada absorción de vitamina B12 polo organismo.

Non se coñece o motivo da ausencia do factor intrínseco, aínda que pode deberse a unha deficiencia xenética ou a unha enfermidade autoinmune. O máis común é unha redución da produción de ácido clorhídrico, en especial, despois dunha operación de estómago ou se se padece gastritis crónica. De calquera das maneiras, están descritas nunha porcentaxe de tres a cinco as anemias perniciosas en persoas maiores de 60 anos. Por iso, a partir desta idade, convén ter moi presente a necesidade de cubrir as doses de vitamina B12.

Os síntomas de padecer esta anemia son insidiosos e desenvólvense ao cabo de dous ou tres anos. Pode haber debilidade, fatiga, perda de cabelo, irritabilidad e trastornos da memoria, que en idades maiores pódese pasar por alto e confundir con demencia “senil”, cando en realidade responde o diagnóstico de déficit nutricional. No plano hematológico, a falta identifícase de forma fácil cun exame de sangue. En xeral, os cambios son máis marcados na serie dos glóbulos vermellos, que modifican a súa forma e aumentan o seu tamaño.

FÁRMACOS QUE PROPICIAN O DÉFICIT

Aínda hai máis inconvenientes e máis razóns que confirman a diminución da vitamina B12 ao cumprir décadas. Certos medicamentos diminúen os seus niveis. Son significativas as pastillas que reducen o ácido gástrico, necesario para a absorción intestinal da cianocobalamina, como os antiácidos potentes tipo bloqueantes H2 (cimetidina, ranitidina, famotidina) ou inhibidores da bomba de ácido (omeprazol), entre outros.

Estes son fármacos moi presentes no botiquín das persoas maiores. Sabido isto, se se segue algunha pauta médica, convén incrementar ou asegurarse de realizar unha correcta inxesta de alimentos que son fonte de vitamina B12.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións