Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Pirámide alimentaria de Chile

A pirámide é a ferramenta de educación alimentaria chilena para mellorar a calidade de vida da poboación

A imaxe gráfica e didáctica que representan as guías alimentarias da poboación chilena é, como noutros moitos países, a Pirámide Alimentaria. Cada país (España, Estados Unidos, Filipinas, Porto Rico ou Chile) establece o seu deseño e adapta as recomendacións dietéticas á idiosincrasia, estilo de vida e cultura gastronómica da poboación.

O Ministerio de Saúde do Goberno de Chile deseñou esta guía co fin de mellorar a saúde da poboación. Do mesmo xeito que ocorre con outras pirámides alimentarias, os alimentos agrúpanse en diferentes compartimentos segundo o achegar nutritivo dos mesmos. Así mesmo, a localización e o tamaño de cada nivel fan referencia á proporción na que se debe incluír cada grupo de alimentos na alimentación diaria.

O obxectivo desta ferramenta é que a poboación chilena adquira hábitos alimentarios saudables desde idades temperás, o cal redunda nunha mellora da súa calidade de vida. O Ministerio de Saúde do Goberno de Chile editou un material sinxelo e áxil, A Guía da Alimentación Saudable: en 8 páxinas inclúense as explicacións pertinentes para facilitar a interpretación da pirámide e outros conceptos básicos de nutrición moi útiles para o consumidor, como información sobre as etiquetas e sobre hixiene alimentaria para previr toxiinfecciones.

Os niveis da pirámide

A pirámide da alimentación para a poboación chilena divídese en cinco niveles:

Primeiro nivel: cereais, papas e leguminosas frescas

A base da pirámide inclúe alimentos ricos en carbohidratos como as papas, as leguminosas frescas, os cereais e os seus derivados.

A pastelería inclúese no primeiro nivel da pirámide porque, xunto coa obesidade, Chile ten graves problemas de desnutrición

No grupo dos legumes é onde se aprecia a primeira diferenza con respecto á pirámide da alimentación española, na cal os legumes frescos sitúanse no cuarto nivel, xunto ás secas. Ademais, as guías de Chile contemplan tamén os legumes propios do país.

Outra gran diferenza que chama moito a atención é a incorporación da pastelería neste primeiro nivel. Isto é quizais debido a que, xunto cos problemas de obesidade, en Chile tamén hai graves problemas de desnutrición, e este tipo de alimentos son fundamentalmente enerxéticos. No entanto, non existen razóns dietéticas que xustifiquen que este tipo de alimentos, exageradamente grasos, azucarados e calóricos, compartan a mesma recomendación que outros saudables e nutritivos como son os farináceos que inclúen papas, leguminosas e cereais.

As autoridades sanitarias recomendan tomar, neste caso, entre 3 e 10 porcións diarias de todos estes alimentos. Con todo, a cantidade consumida deste primeiro nivel debe ser proporcional ao gasto enerxético de cada individuo.

  • Cereais e derivados: arroz, trigo, avena, quinua, millo, centeo, mote, fideos, pasta, pan e fariñas.
  • Leguminosas frescas: fabas frescas e arvejitas (guisantes).
  • Papas.
  • Choclo (mazorca de millo): co choclo elabórase un prato que chama a atención a quen o observa, o pastel de choclo, unha verdura obtida da planta do millo. Ademais de choclo, o pastel contén carne de tenreira e pito, ovo, olivas e pasas. Por encima engádeselle azucre e acábase de cociñar no forno.

Segundo nivel: verduras e froitas
Recoméndanse, ao día, entre 2 e 5 porcións de verduras e entre 2 e 4 porcións de froitas. Neste grupo inclúense non só froitas frescas e zumes, senón tamén froitas desecadas como os higos, pásalas ou as ciruelas secas.

Terceiro nivel: lácteos e proteicos
Neste nivel atópanse dous grupos. En primeiro lugar, o leite e os seus derivados, dos cales se recomendan entre 2 e 4 porcións ao día, e algúns alimentos ricos en proteínas en segundo lugar, que se refiren a carnes tanto vermellas como brancas, peixes e mariscos, ovos e legumes secos como os frijoles, os porotos, as lentellas ou os garavanzos. O ideal é inxerir de 2 a 3 racións diarias destes alimentos.

Coa combinación de alimentos deste grupo elabórase un dos pratos chilenos máis orixinais polo seu proceso de preparación, o curanto. Este prato cocíñase nun buraco dun metro e medio de profundidade escavado na terra, no que se colocan pedras que se quentan a lume vivo. No buraco, engádese marisco e cóbrese con follas de parra ou de pangue, unha árbore con grandes follas de cor verde escuro. A continuación, engádese carne e vólvese a cubrir de novo con follas. Por último, colócanse as verduras e envólvese todo con sacos mollados.

Cuarto nivel: aceites e graxas
Neste cuarto nivel sitúanse os alimentos ricos en graxa como aceites, manteiga, margarina, olivas, noces e outros froitos secos, aguacate, maní ou cacahuete. Recoméndase tomar de 1 a 3 porcións diarias.

Quinto nivel: azucre e outros
O vértice da pirámide e, por tanto, ao que se dedica menos espazo, asóciase a un menor consumo, tanto en cantidade como en frecuencia. Nel sitúanse os alimentos doces como o azucre, o mel, as lambetadas ou as bebidas azucaradas. É o único nivel que non ten unha recomendación cuantitativa. A mensaxe limítase á o consello de «moderar o seu consumo».

En Chile, todos os expertos están convencidos de que o exercicio físico é beneficioso e necesario para levar unha vida sa. En cambio, este apartado non se ve reflectido na pirámide. Algo similar ocorre coa inxesta de auga, que non se inclúe pero que todos os expertos contemplan como básica.

Recomendacións

ImgImagen: Rodolfo Palominos
As guías alimentarias para a poboación chilena inclúen algunhas recomendacións:

-Consuma diferentes tipos de alimentos durante o día.
-Aumente o consumo de froitas, verduras e legumes.
-Use de preferencia aceites vexetais e limite as graxas de orixe animal.
-Prefira carnes como peixe, pavo ou pito.
-Aumente o consumo de leite de baixo contido graso.
-Reduza o consumo de sal.
-Reduza o consumo de azucre.
-Seleccione unha alimentación con gran cantidade de verduras e froitas, 2-3 cuncas de leite desnatada, unha presa (ración) mediana de peixe, pito ou pavo ou un prato de leguminosas, unha cantidade moderada de arroz, fideos ou papas e unha pequena cantidade de aceites e outros produtos grasos.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións