Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Pirámide da alimentación saudable: últimas novidades

A pirámide da alimentación saudable actualízase e subliña a importancia dos alimentos integrais, os lácteos desnatados e un estilo de vida activo, entre outros factores

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 09deNovembrode2012

Unha pirámide da alimentación saudable é un instrumento educativo. Baséase nos coñecementos científicos sobre nutrición máis actuais, pero o seu obxectivo é mostrar esa información dun modo sinxelo e comprensible para que todos podamos incorporala á nosa vida cotiá. Por esta razón, hai varios modelos e, tamén, actualizacións: a medida que se descobren novas facetas da alimentación, as pirámides reaxústanse e adáptanse. Nesta ocasión, as novidades achégaas a Axencia de Saúde Pública de Cataluña (ASPCAT), que acaba de presentar a nova pirámide da alimentación saudable para substituír a de 2006. O seguinte artigo recompila estas modificacións e explica por que os cambios que experimentan as guías alimentarias son algo bo… e necesario.

Img piramide cat
Imaxe: Axencia de Saúde Pública de Cataluña

Pirámide da alimentación saudable, cales son as súas novidades?

Tanto para as novas recomendacións como para as que se manteñen, non só tivéronse en consideración as evidencias científicas que relacionan determinados patróns de consumo alimentario (como a dieta mediterránea cunha vida máis saudable), senón tamén os factores culturais, sociais e económicos da nosa contorna. Entre as principais novidades que inclúe a pirámide alimentaria máis recente, destacan:

  • A unión, na base da pirámide, do grupo de alimentos farináceos (pan, pasta, arroz, pataca, legumes) co de hortalizas e froitas.
  • A presenza dos legumes, pola súa composición nutricional, riqueza gastronómica e baixo prezo, tanto na base (grupo de alimentos farináceos) como no grupo de alimentos proteicos (xunto coa carne magra, o peixe e os ovos).
  • A promoción do consumo de alimentos integrais (pan, pasta, arroz).
  • A preferencia polos lácteos baixos en graxa (desnatados e semidesnatados).
  • Unha maior especificación dos alimentos que se deben consumir só de forma ocasional e moderada, incluídos os zumes e outras bebidas azucaradas, os aperitivos salgados e fritos, e os embutidos e derivados cárnicos grasos e procesados.
  • A recomendación de practicar un estilo de vida activo, no día a día e nas actividades de lecer.
  • O consello de incluír alimentos frescos, locais e de tempada, así como promover as inxestas moderadas, ao redor da mesa, para coidar os aspectos sociais das comidas.

Outra pirámide da alimentación, por que?

Aínda que é certo que case hai tantas pirámides da alimentación saudable como grupos de investigación e fundacións de dietética e nutrición, tamén é verdade que a maioría delas coinciden en moitas das recomendacións que transmiten. As diferenzas, a miúdo, débense á súa data de elaboración, segundo a cal incorporan máis ou menos actualizacións en relación ás novas evidencias sobre alimentación e saúde.

Unha das pirámides máis utilizadas e citadas nos medios e por parte dos profesionais da saúde é a que publicou en 2004 a Sociedade Española de Nutrición Comunitaria. Nun artigo de EROSKI CONSUMER de abril de 2011, recollíanse as suxestións do Grupo de Estudo, Revisión e Posicionamento da Asociación Española de Dietistas-Nutricionistas (GREP-AEDN) acerca das modificacións que deberían agregar a maioría de pirámides alimentarias (sobre todo, as do noso país) co fin de promocionar mellores hábitos. A comezos deste ano, outra entrada anunciaba a actualización da Pirámide da Dieta Mediterránea.

Deste xeito, as melloras e os cambios incluídos nestas guías alimentarias son constantes. Pero, lonxe de ver este feito como algo prexudicial ou que confunde á poboación, a realidade é que as pirámides alimentarias, como toda ferramenta de educación para a saúde, deben actualizarse acorde aos novos coñecementos científicos. Desta maneira, a pirámide da ASPCAT constitúe un paso máis nesa dirección: o seu contido baséase na revisión da literatura especializada e no traballo de consenso dun grupo de expertos en nutrición, alimentación e educación sanitaria. O obxectivo último é proporcionar información rigorosa e actual a toda a poboación.

Antecedentes e futuro: triángulo ou roda?

As guías alimentarias e as súas representacións gráficas -con fins de promoción da saúde e prevención de trastornos e enfermidades crónicas- coñécense de forma maioritaria ao redor dos anos oitenta. En España, a primeira iniciativa organizada desde as institucións na época moderna (anos sesenta) estivo vinculada ao Programa EDALNU (Educación en Alimentación e Nutrición), que clasificaba os alimentos nunha roda.

A pesar de que en 2007 a Sociedade Española de Dietética e Ciencias da Alimentación (SEDCA) publicou unha nova roda dos alimentos, a maioría de ilustracións que transmiten mensaxes sobre alimentación saudable son, na actualidade, triángulos e pirámides. No último ano, o debate reabriuse coa iniciativa do Goberno estadounidense “O meu prato“, que substitúe a pirámide por un prato circular no que se destacan os diferentes grupos de alimentos. Ao pouco tempo da súa publicación, coñecéronse as primeiras críticas, procedentes da Escola de Saúde Pública de Harvard.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións