Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Podo darlle cogomelos ao meu bebé?

Recomendacións e precaucións para que os teus pequenos poidan gozar deste alimento

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Mércores, 14deNovembrode2018
Img setas bebe hd Imaxe: Pixabay

A partir dos seis meses de idade, podemos ir presentando aos bebés alimentos de orixe moi variada, e evitar o sal, o azucre e as graxas de mala calidade, como ben se explica en diversos documentos, incluída a recoñecida guía ‘Recomendacións paira a alimentación na primeira infancia (de 0 a 3 anos)’ da Generalitat catalá. Con todo, nestas guías non é frecuente falar dun produto estrela da tempada otoñal: os cogomelos, alimentos gastronómicamente considerados como vexetais, aínda que desde o punto de vista da bioloxía moderna pertenzan a un reino distinto ao animal e ao vexetal: o reino Fungi. En cambio, na consulta diaria dos pediatras, si se expón a dúbida: as familias preguntan si pódenlles dar (ou non) champiñones aos seus fillos máis pequenos. No seguinte artigo tentamos dar información que sexa útil e segura sobre o tema.

Estamos en pleno outono, e nos nosos piñeirais e bosques comezan a brotar todo tipo de cogomelos. Este alimento ten un compoñente cultural e xeográfico moi importante, polo que hai pobos que as rexeitan de forma sistemática ou as ignoran, mentres que noutras culturas son moi apreciadas. Este último é o caso da nosa onde, hoxe en día, é fácil atopar cogomelos en calquera época do ano, cultivadas, en conserva, ultracongeladas ou deshidratadas. O seu cultivo considérase bastante sustentable, pois necesita pouca auga e terra.

O auxe dos cogomelos

A corrente vegetariana e vegana que percorre, desde hai anos, menús e cartas de restaurantes, anaqueles de librarías, pantallas de dispositivos móbiles, programas de radio e televisión, blogs, webs e redes sociais provocou un importante cambio nos costumes de moitas persoas. Os consumidores non só pensan nos recoñecidos beneficios paira a saúde que achega una dieta baseada en vexetais; tamén queren deixar, co seu estilo de vida, un menor impacto na saúde a curto e longo prazo do planeta. Doutra banda, bastantes persoas seguen apreciando moito os produtos de orixe animal e pensan que o vegetarianismo ou o veganismo é algo perigoso que leva a unha anemia severa e constitúe una moda pasaxeira.

Na actualidade, a ciencia apoia que una dieta vegana ou vegetariana, ben levada e suplementada con vitamina B12, é totalmente compatible cunha saúde óptima, tanto en bebés e nenos como no embarazo, a lactación, en mozas e adultos, sexan sedentarios ou atletas.

Aínda que nunha dieta vegana ou vegetariana os cogomelos poden entrar como alimento, non podemos consideralas como substitutas da carne (aínda que o seu sabor e consistencia, en ocasións, poida ser similar) debido ao seu menor valor nutricional. Por suposto que tamén poden empregarse como un elemento máis nunha alimentación omnívora, aínda que o sentido común xa nos avisa de que non é un alimento paira dar a diario a un bebé ou a un neno pequeno.

Cogomelos e bebés: advertencias e consellos

Img setas otono ninos hd
Imaxe: EdwardSV

O primeiro consello estribaría en non ofrecer aos bebés cogomelos silvestres ou de mercadillos ambulantes, senón compradas en establecementos legalmente autorizados. Non importa que a familia pense que ten moitos coñecementos micolóxicos, que teñamos ao cuñado ou ao veciño moi seguro de ser un experto “cazador” de boletus, que recorramos á última aplicación do noso móbil superinteligente ou que vexamos en Internet una imaxe “cravada” ao exemplar recolleito: a precaución é fundamental. Deste xeito asegurámonos de que pasaron controis de calidade e coñeceremos a trazabilidad do alimento, é dicir, de onde provén, onde se recolleu ou cultivado, como se distribuíu e cal é a súa data de caducidade.

Paira nenos maiorciños e adultos, a procura e posterior inxesta de cogomelos silvestres colleitadas debe facerse seguindo unhas normas de prevención elementais que podemos consultar neste artigo. Ademais, debemos evitar colleitar cogomelos en sitios con contaminación ambiental como poden ser xardíns urbanos, estradas moi transitadas, áreas industriais, zonas mineiras abandonadas (e proximidades), viñedos e outros cultivos nos que se usan praguicidas, etc. xa que os cogomelos absorben, por mecanismos aínda non do todo aclarados, metais pesados como o cadmio, o chumbo e o mercurio.

Por todas estas razóns, os cogomelos que poderiamos ofrecer con seguridade a bebés e nenos pequenos terían que ser os clásicos champiñones e algunha outra especie de cultivo industrial (cogomelo de ostra, cogomelo de cardo, shiitake, etc.).

A consistencia fibrosa de case todos os cogomelos fai que non podamos ofrecelas soltas aos bebés -coma se fosen zanahorias cocidas ou brócoli- para que as empuñen e coman a dentadas mediante o sistema BLW/ACS. Por iso, ao cociñalas, debemos consideralas de maneira parecida á carne. É moi fácil triturarlas e facer con pataca, pasta, legumes ou con arroz ben cocidos para que faga masa una especie de albóndigas, de croquetas ou de minihamburguesas, a fin de que o bebé poida collelas coa man e mordisquearlas. Así mesmo, trituradas pódense engadir a un revolto de ovos, ao recheo dunha lasaña ou ao duns canelones, tendo en conta neste caso que non é conveniente que o pequeno tome leite de vaca antes do ano se se pensa nunha bechamel tradicional.

Os cogomelos pódense saltear, asar, hornear ou cociñar de calquera xeito que se poida imaxinar. Hai varias receitas que poden facer feliz aos fillos, sexan maiorciños ou aínda bebés, pero avanzados no método BLW (paira uns serán os oito meses e paira outros poden ser os 10, pois é moi variable). Aquí van unhas ideas:

  • Boniatos (batata, camote ou papa doce en Hispanoamérica) recheos cun triturado de pavo e champiñones.
  • Albóndigas de pito e champiñones, con salsa de pepino e limón.
  • Tostada de pan integral con triturado de tomate e cogomelos de ostra.
  • Caixiñas de arroz con triturado de noces e cogomelos shiitake: o arroz ha de estar moi cocido paira dar a forma de caixiña e para que se mesture ben coa masa que resulta de triturar os cogomelos e as noces.
  • Champiñones recheos de pescada.
  • Champiñones rebozados con salsa guacamole.
  • Tostada de pan integral con hummus e crema de champiñones marinados.
  • Risotto de champiñones.

Que nutrientes nos achega una cogomelo?

A composición nutricional dun cogomelo varía entre as distintas especies, a parte que se considere e o seu grao de maduración, pero se aproximaría á seguinte que recolle a base de datos USDA (Departamento de Agricultura de EE.UU.), con valores que pertencen ao champiñón (Agaricus bisporus): 92 % de auga, 5-6 % de hidratos de carbono (incluíndo a fibra), 2-3 % de proteínas, 0,5-1,2 % de minerais (como potasio, selenio e fósforo) e de vitaminas, sobre todo, algunhas do grupo B, como B2, B3 e B5 (algunhas variedades que creceron con luz solar poden ser fonte de vitamina D e se os produtores incorporan luz UV no cultivo, poden conter una cantidade de vitamina D similar ás silvestres). A presenza de graxas é insignificante.

O seu achegue enerxético é similar ao de moitas hortalizas (unhas 25 kcal/100g), polo que se poden clasificar como alimentos de baixa densidade enerxética que achegan auga, fibra e compostos bioactivos como polisacáridos, proteínas, compostos fenólicos (flavonoides, lignanos e ácidos fenólicos), ligninas, triterpenos, etc.

Una característica importante deste grupo de alimentos é que, ao outorgar un sabor marcado e peculiar, fai innecesario engadir sal ás preparacións, algo moi importante na alimentación complementaria do bebé, xa que non está recomendado o seu uso por baixo dos 2-3 anos, podendo estenderse este consello a toda a familia e ao longo de toda a vida.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións