Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Por que as dietas baixas en graxa son as peores para adelgazar?

As graxas son máis calóricas que os carbohidratos, pero estudos recentes apuntan a que non son as principais responsables do sobrepeso e a obesidade

img_dieta grasa adelgazar hd

As graxas saudables non engordan. É máis, evitalas pode ser contraproducente cando se quere adelgazar. Pero, como explicar isto na nosa contorna, onde predomina a crenza de que os alimentos baixos en graxas son adecuados para baixar de peso? Pois con moita paciencia, porque supón toda unha odisea. No entanto, e dados os resultados de investigacións recentes, haberá que afrontar ese camiño. O título deste artigo é unha das conclusións que se extraen deste estudo do American Journal of Medicine. A continuación, recóllense os achados, explícase por que non é unha boa idea evitar as graxas saudables para adelgazar e que é o que si determina a perda de peso corporal.

Img dieta grasa adelgazar
Imaxe: scaldwell

Graxas e perda de peso: evidencias actuais

Img bajas en grasa
Imaxe: CONSUMER EROSKI

Este gráfico (Dan Schwarzfuchs, 2012) representa os cambios en peso e os marcadores sanguíneos tras catro semanas de dieta baixa en graxas (cor vermella), baixa en hidratos de carbono (cor azul) e mediterránea (cor amarela). Como se pode apreciar, as dietas baixas en graxa son as que obtiveron peores resultados fronte a unha dieta baixa en hidratos de carbono ou a mediterránea. As investigacións mostran que as dietas baixas en graxa producen menor perda de peso, pero hai algo máis: tamén xeran peores marcadores cardiovasculares. Os resultados son unha mostra de que, ante igual número de calorías na dieta, non parece ser boa idea que a dieta sexa baixa en graxas.

Por que entón se transmitiu a idea de que “hai que seguir unha dieta baixa en graxas”? Débese a unha crenza errónea, asentada desde hai décadas.

  • Por unha banda, críase que reducir as graxas sería unha boa estratexia de adelgazamento porque son moi calóricas. Mentres que 1 g de graxa ten ao redor de 9 kcal, 1 g de hidratos de carbono ou proteínas ten “só” 4 kcal.
  • Tamén contribuíu o pensamento de que a graxa dietética era a principal responsable da graxa corporal e do incremento doutras sustancias de natureza graxa no sangue, como o colesterol ou os triglicéridos.

Pero iso é do todo certo? Hoxe sábese que esa idea era moi simplista e que outros factores, como o consumo de azucre, son os que presentan un verdadeiro risco para o sobrepeso e a saúde cardiovascular.

Cal foi a consecuencia de evitar as graxas?

Un pasado que todos lembraremos: a moda do “baixo en graxas”. A industria alimentaria, co fin de contentar á poboación, ofreceu unha gama de produtos baixos en graxa, pero que posuían na súa composición unha gran cantidade de azucre, elemento que, aínda que xa se ha visto que posúe menos calorías, ten un maior impacto na saúde, propiciando, por exemplo, a síndrome metabólico.

As recomendacións de reducir a graxa na dieta sen matizar moito máis (nin distinguir, por exemplo, as graxas saudables das que non o son) contribuíron sen pretendelo a empeorar o problema do sobrepeso mundial durante os anos 90 e principios do século XXI. Xa non só o azucre producía estes efectos nocivos para a saúde, senón que chegamos a pensar que consumiamos menos calorías do que en realidade faciamos. As etiquetaxes baixas en graxa ou lixeiro predisponen a comer máis durante odía .

A día de hoxe son moitas as institucións de saúde que están a rectificar, e reducir o consumo de azucre está a converterse no principal obxectivo de saúde pública para evitar o sobrepeso e a incidencia de cancros relacionados.

Eliminar as graxas: non era unha boa idea desde o principio

A graxa xunto con outros nutrientes, como a proteína ou a fibra, producen saciedade; é dicir, a sensación de sentirse cheo ou pleno. Este é un dos motivos polos que alimentos como o aguacate, o ovo ou os froitos secos, aínda que teñan graxa na súa composición, son moi saciantes. Por iso non se relacionan co sobrepeso, mentres que outros alimentos, como os doces ou os refrescos, si que o propician.

Nunha dieta que sexa baixa en graxas, este efecto é difícil de notar -quizais si se pode observar cos lácteos desnatados, que sacian menos que os enteiros-. Noutras palabras: cando restrinximos máis graxas que azucres, tomamos unhas poucas calorías menos, pero, ao cabo dunhas horas, temos máis fame e acabamos comendo máis. É unha mala decisión.

Ademais, centrarse no número de calorías para adelgazar implica un exercicio moi complexo no que a xente ten que “traducir” calorías a nutrientes e nutrientes a alimentos. Isto non é necesario se se fai unha divulgación moito máis sinxela: a de promocionar unha dieta abundante en alimentos saudables. Se os esforzos de saúde pública encamiñásense en dar ás persoas recursos de como seguir e adherirse a un patrón saudable, habería moitos menos problemas e entenderíase mellor a mensaxe que falando só de calorías.

Que determina, en maior medida, a perda de peso nunha persoa?

O factor crave é o tempo que se segue a dieta, é dicir, se en verdade uno adhírese a esa nova forma de vida. Este é un enfoque novo que debe terse en conta: non se trata de recomendar dietas, senón de como conseguir un patrón de alimentación saudable que se siga para sempre. Nesta formulación, unha dieta baixa en graxas non só é fisiológicamente (como se viu) ineficiente, senón que ademais é pouco saborosa, pouco apetecible e, encima, leva demasiadas modificacións dietéticas para “evitar a graxa”.

A pregunta é evidente: non será mellor deixar de criminalizar ás graxas e empezar a incorporar á dieta as adecuadas? O problema de sobrepeso e obesidade non se soluciona sinalando e culpando a alimentos saudables, como o aceite de oliva ou froitos secos, senón convidando á poboación a que abandone as opcións superfluas como pastelería, doces, galletas, cereais refinados e demais ultraprocesados que achegan moitas calorías, pero poucos nutrientes. Benvida sexa a graxa, a condición de que sexa saudable.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións