Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Por que as dietas restritivas non serven para adelgazar?

Perder peso eliminando certos grupos de alimentos da dieta non só provoca maior ansiedade, senón que é máis difícil de manter no tempo. O segredo, cambiar os hábitos alimentarios

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Sábado, 25deXaneirode2020
dieta adelgazar agua fruta cinta metrica Imaxe: Vidmir Raic

“Esta vez si”, repítesche con seguridade. 2020, co ben que soa, é o ano en que por fin conseguirás perder eses quilos de máis que de maneira tan inxusta cargas a diario. Este ano, dieta e ximnasio, e por fin farase xustiza. Agora ben… Por que tipo de dieta decidirse? Deberías darlle unha oportunidade a esa dieta máxica? Ou sería mellor recorrer a un especialista? As dúbidas non son tan peregrinas como poida parecer, e é fundamental abordar os problemas de peso con prontitude e eficacia: segundo os expertos de sociedades científicas como a Sociedade Española de Endocrinoloxía e Nutrición (SEEN) e a Sociedade Española para o Estudo da Obesidade (SEEDO), non considerar a obesidade como unha enfermidade fai que o paciente acuda a a consulta con o especialista con un atraso de, como media, seis anos; un tempo no que o exceso de peso pode provocar danos irreversibles.

O primeiro erro que se comete con frecuencia é o da présa: querémolo todo para xa, e se é posible, sen esforzos extraordinarios. Por iso, cando o profesional sanitario ofrece unhas pautas de aprendizaxe e cambios no estilo de vida, no canto dunha dieta estrita que garanta resultados máis visibles a curto prazo, o paciente tende a mostrarse reticente. Trátase de implementar cambios alimentarios que podamos manter de forma permanente e que nos axuden a levar un estilo de vida máis saudable “para sentirse mellor, estar máis áxil, máis san, ter mellores dixestións, mellorar a relación coa comida e comer sen ansiedade”, suxire Neus Nuño, psicóloga e profesora da Universitat Oberta de Catalunya (UOC).

Pero para iso, hai que superar varias barreiras. A primeira e máis importante é a falta de adherencia á dieta: cústanos moito manter no tempo hábitos saudables moito máis alá das primeiras semanas, en parte porque con frecuencia a persoa sente que o privarse de moitos alimentos suponlle a perda de momentos agradables que non se queren deixar de gozar.

A segunda é a emocional. “Hai persoas para as que a alimentación está moi vinculada coas emocións. Se a esa persoa sucédelle algo que lle provoque tristeza ou ansiedade, volve recorrer á comida para sentirse mellor. E tampouco fai falta que sexan emocións negativas, porque estar contentos tamén pode facer que nos apeteza comer certos tipos de comida”, explica Nuño.

A terceira barreira ten que ver cos hábitos sociais: manterse fiel a esas novas pautas alimentarias que se está tratando de adoptar cando un se ve envolvido nunha comida de traballo ou de celebración; situacións nas que o máis fácil é deixarse levar polo que piden os demais e acabar escollendo opcións menos saudables como pizza, hamburguesas ou alcol.

Que tipo de dieta é mellor?

Manzana tenedor dieta

Imaxe: Vidmir Raic

Fronte a estas dificultades, o máis seguro e fiable é esquecer a tentación de facer dieta pola nosa conta ou de acudir a outra persoa diferente do dietista-nutricionista, “o único profesional verdadeiramente cualificado para ofrecer pautas dietéticas: nin endocrinos, nin a enfermeira, nin moito menos o monitor do ximnasio”, asegura Diana Díaz Rizzolo, doutora, nutricionista e profesora da UOC.

Nese momento, convirá ter en conta que, aínda que as dietas restritivas (é dicir, as que restrinxen o consumo de certos grupos de alimentos) poidan ofrecer resultados máis inmediatos, o recomendable é optar por un tipo de dieta cualitativa, que consiste en realizar eleccións dietéticas saudables (como na dieta mediterránea, a vegana ou a DASH), e non en prescindir dun grupo concreto de nutrientes ou alimentos. “Unha dieta restritiva é ademais insustentable no tempo, xa que pode afectar á nosa vida social: temos que estar a contabilizar nutrientes e condiciona comidas, aniversarios e viaxes. Levar unha vida social desta maneira, na nosa cultura, é moi complexo”, comenta a doutora.

Deste xeito, “será posible reforzar o consumo de alimentos pouco procesados sobre os precocinados (por exemplo, cambiando os cereais refinados polos integrais), así como un consumo habitual de froitas (en pezas) e verduras, tanto nas comidas como nas ceas”, argumenta Díaz Rizzolo. “En xeral, hai que recomendar un maior consumo de alimentos de orixe vexetal, e polo menos o 50 % do consumo de proteína ha de provir de fontes vexetais como os legumes ou a soia texturizada”, destaca. E deixar de obsesionarse co número que nos devolve a báscula, xa que non é representativo do que pode estar a pasar no teu corpo e provócanos moita crítica autoinducida. Ao facelo, perder peso e —sobre todo— non recuperalo será máis sinxelo, xa que o que en realidade se está facendo é reprogramar o estilo de vida desa persoa para que se base en eleccións alimentarias saudables.

As dietas estritas, pola contra, xerarán unha perda de peso, pero un efecto rebote máis importante aínda. E non é o maior dos perigos. “Gústanos vivir en exceso e logo compensalo, e iso non é san nin física nin mentalmente, porque estamos a nos castigar, sentimos primeiro culpables e logo frustrados ao recuperar o peso, e durante a dieta temos moita ansiedade”, afirma a nutricionista.

As consecuencias desta dinámica a nivel físico poden facer que se acabe pesando máis que ao principio, “cunha probabilidade maior de acabar desenvolvendo problemas relacionados co colesterol (hipercolesterolemia), triglicéridos (hipertrigliceridemia), hipertensión, diabetes… Co agravante de que moitos destes problemas son irreversibles”, advirte. E é que cando unha persoa pasa a ter diabetes, por exemplo, xa non importa canto peso poida chegar a perder, porque seguirá sendo diabética toda a vida.

Os mozos, un colectivo máis vulnerable

piernas joven vaqueros zapatillas

Imaxe: Pixabay

Se hai un sector da poboación especialmente desprotexido fronte aos perigos dun adelgazamento mal exposto (inmediatez, falta de rigor, risco de desenvolver déficits de nutrientes) é o dos mozos, co agravante de que unhas pautas dietéticas erróneas poderían chegar a converterse na porta de entrada a un trastorno da conduta alimentaria (TCA) como a anorexia ou a bulimia.

“Unha persoa adolescente, por definición, está máis preocupada por agradar aos demais, polo seu aspecto físico… O seu corpo ademais está a cambiar e poden desenvolverse complexos propios ao compararse cos demais. Tamén empezan a ter relacións sociais importantes e a establecer as primeiras parellas; aspectos que inflúen na súa relación coa comida en maior medida que con outros grupos de poboación”, reflexiona Nuño.

É neste contexto onde a exposición dos mozos a redes sociais como Instagram, Snapchat ou Facebook poden constituír un factor de risco adicional, por un dobre motivo: o contido ao que poden acceder e o uso que fagan eles das súas propias contas, “unha xanela onde poden xerar unha imaxe ideal deles mesmos, maquillar os seus defectos físicos coa axuda dos filtros… Aquí hai moito que traballar cos adolescentes, porque [si hacen eso] non están a aceptar o seu corpo tal e como é, o que pode levar a un sentimento de inferioridade”, aduce Nuño. Unha práctica que carrexará consecuencias maiores se, á hora de establecer relacións sociais cara a cara, a realidade non se axusta á imaxe proxectada nesas contas.

“É importante destacar que, nas redes sociais, temos á nosa disposición miles de fotos doutras persoas, e iso facilita o que nos comparemos cos demais, e que sexa extremadamente sinxelo toparse cunha inxente cantidade de persoas que recomendan determinadas dietas, produtos ou rutinas de exercicios”, apunta a psicóloga da UOC. O problema xorde cando non se é capaz de filtrar o que de verdade é adecuado e saudable coa publicidade pouco documentada tras a que se oculta o interese económico dun terceiro.

Etiquetas:

adelgazar Dieta

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións