Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Por que nos atraen máis os alimentos menos sans?

A tendencia a elixir alimentos ricos en graxa e azucre é inherente ao ser humano, xa que diso dependeu a súa supervivencia noutros momentos da historia

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Xoves, 28deNovembrode2013

A palatabilidad -é dicir, o grato que resulta un alimento ao padal- inflúe moitísimo nas nosas preferencias alimentarias. Canto máis pracenteiros sexan os alimentos, maior será a nosa inxesta, en ocasións por encima do apetito. Segundo acaban de detallar investigadores da Universidade de Birmingham, os nosos alimentos preferidos teñen un trazo en común: o seu irresistible sabor poténciase con tres ingredientes, sal, azucre e graxa. Tres ingredientes que, en exceso, resultan perigosos para a saúde, que abundan na nosa contorna e que se presentan nunha amplísima variedade de formas, texturas, aromas e sabores, o que contribúe a incrementar o noso risco de padecer sobrepeso e obesidade. Pero, por que nos gustan tanto? Por que nos atraen máis as patacas fritas que uns dados de cenoria ou un apio? O presente artigo dá resposta a estas preguntas, moi ligadas ao pracer e a bioloxía, pero tamén á historia e a filosofía.

Img cupcake choco
Imaxe: Stacy Spensley

O pracer para comer

O filósofo grego Epicuro foi un dos primeiros pensadores en documentar o papel do pracer no comportamento. Para el, o pracer pode moldear as nosas accións e eleccións futuras. Así, experimentar moito pracer ao entrar en contacto cun obxecto (como pode ser un delicioso bocado dun gofre cuberto de crema) pode influír moitísimo na nosa maneira de interaccionar co devandito obxecto.

Img ham5
Imaxe: CONSUMER EROSKI

A “alegría para comer” non só está mediada pola satisfacción que outorga cubrir unha necesidade fisiológica vital. O proceso de regulación do apetito é de todo menos fácil. Sabemos que se modula mediante un mecanismo cerebral que controla o chamado “equilibrio enerxético”. Devandito mecanismo denomínase “regulación homeostática” e pretende equiparar a enerxía que gastamos coa que inxerimos cos alimentos. Existe unha regulación homeostática a curto prazo, pero tamén funciona a longo prazo, e nela participan diversas sustancias corporais (péptidos gastrointestinales, hormonas dos tecidos grasos do corpo e mecanismos centrais localizados no hipotálamo).

Con todo, nin a bioloxía nin a química orgánica explícano todo, pois no control do apetito inciden outras variables. Ademais da regulación de enerxía, tamén está implicada a “regulación hedónica”, na que participan factores emocionais e de motivación e na que inflúe de forma notable a palatabilidad dos alimentos. De entre os máis irresistibles, a investigación da Universidade de Birmingham, antes citada, sinala aos seguintes:

  • Doces e sobremesas, como o chocolate, bolos de vento, galletas, pasteis, doces e xeados de crema.
  • Aperitivos salgados, como patacas fritas ou galletas salgadas.
  • Comidas rápidas, como hamburguesas, pizza ou pito frito.
  • Bebidas azucaradas, como as gasosas, té doce, batidos, café doce ou outras bebidas con azucre.

Eleccións alimentarias: en busca da enerxía

Img hamb 1
Imaxe: CONSUMER EROSKI

Os alimentos máis pracenteiros poden modular nosa inxesta, xa sexa en condicións de fame ou de saciedade. Saborear alimentos apetitosos pode darnos unha enorme satisfacción. É aquí onde entran en xogo os alimentos con moitas calorías, ou os alimentos salgados. Os animais, segundo reflectiron Clifford B. Saper e colaboradores na revista Neuron en outubro de 2002, tendemos a consumir sustancias doces e salgadas máis aló da necesidade de reposición de enerxía, mentres que evitamos as sustancias moi agres ou amargas, un comportamento que mesmo se produce entre animais privados de comida. Estas eleccións xustifícanse mediante unha explicación adaptativa: os sabores amargos asócianse a miúdo con alcaloides tóxicos, mentres que a acidez de moitas sustancias acedas pode indicar deterioración ou inmadurez do alimento. Os sabores doces, grasientos ou salgados, en contra, indícannos que os alimentos que os conteñen achegarannos nutrientes importantes para a supervivencia.

A densidade enerxética fai referencia á cantidade de enerxía dispoñible nun alimento ou bebida, por unidade de peso. Deste xeito, como o apio cru achega poucas kilocalorías por unidade de peso (0,11 kcal/gramo), terá menos densidade enerxética que o chocolate (5,19 kcal/gramo). Por que somos tan proclives a sobreingerir alimentos con alta densidade enerxética? O seu consumo xera, sen dúbida, efectos gratificantes e o noso cerebro envíanos mensaxes para que sigamos consumíndoos, en ocasións por encima do noso apetito.

Img
Imaxe: CONSUMER EROSKI

Tal como detallou en xaneiro de 2010 a doutora Stephanie Fulton, do Departamento de Nutrición da Universidade de Montreal, a nosa tendencia innata a seleccionar alimentos ricos en graxa e azucre (é dicir, cunha alta densidade enerxética) explícase grazas a mecanismos de adaptación que nos permitiron sobrevivir en condicións de escaseza de alimentos (é o que viviu o home ao longo da súa historia). Así, a actual abundancia e accesibilidade desta clase de alimentos en moitas partes do mundo, incluída España, promove a súa excesiva inxesta, o que se traduce en consumo esaxerado de calorías e o consecuente aumento de peso.

Para a doutora Fulton, “os procesos neuronais que regulan a motivación para comer poden anular os sinais de saciedade”. Nos devanditos procesos inflúen os alimentos ricos en azucre e graxa, xa que poden xerar respostas neuronais que fortalezan o futuro comportamento dirixido cara a estes alimentos á vez que debilitan os sinais cerebrais que nos convidan a deixar para comer un alimento concreto. Iso convértese nunha bomba de reloxaría se rodeamos ao noso cerebro de sinais que nos convidan a comer e lémbrannos como, onde e cando podemos facelo, como sucede na actualidade.

Ao antes descrito debemos sumar, por último, que existen motivacións que van máis aló, xa que algunhas nos dirixen aos alimentos insanos con argumentos como os seguintes: “para esquecer as miñas preocupacións”, “porque me axuda a superar a depresión” ou “para esquecer os meus problemas”; condutas que requirirán un control psicolóxico.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións