Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Por que nos gustan máis uns sabores que outros?

As predileccións alimentarias teñen a súa orixe nos primeiros anos de vida, cando se aprende que, cando e como comer

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Mércores, 03deOutubrode2012
Img unos sabores otros hd Imaxe: tan4ikk

As preferencias alimentarias teñen a súa orixe na infancia, en especial durante os primeiros anos de vida, xa que nesta etapa apréndese que, cando e como comer. Os nenos, a través das experiencias directas cos alimentos, configuran as preferencias posteriores. Coñecer a evolución e o porqué deste proceso axuda a conseguir unha alimentación saudable na infancia e na etapa adulta. A continuación explícase como se aprenden os gustos, por que nos negamos a probar alimentos novos, como educar a preferencia polos alimentos saudables, así como os diferentes sabores do leite materno.

Img unos sabores otros
Imaxe: tan4ikk

Os gustos apréndense ou son innatos?

Máis aló da predisposición xenética, a maioría das preferencias alimentarias apréndense

As eleccións alimentarias están condicionadas por múltiples factores, como a historia e a tradición da contorna, a influencia familiar e de amigos, a economía (desde o custo dos alimentos ata o poder adquisitivo) e os elementos relacionados coa psicoloxía, como as preferencias. Para a vertente antropolóxica e social da investigación do comportamento alimentario, estas últimas desempeñan un papel central no momento de escoller un alimento ou outro.

A preferencia polo sabor doce e o rexeitamento das sustancias amargas ou as especias picantes (que producen irritación na boca e na garganta) parecen ser innatas. Algunhas investigacións apóiano ao estudar as diferentes reaccións faciais dos neonatos cando se lles administran líquidos con sabor doce ou cun gusto amargo ou ácido. Pero aínda que existe esta base de nacemento -determinada en certo xeito por unha predisposición xenética-, a maioría das preferencias alimentarias adquírense a través da experiencia, é dicir, apréndense. Como se explicaría, se non, a paixón dos adultos polo café ou o gusto pola cervexa?

Durante o primeiro ano de vida experiméntase un rápido crecemento físico, social e emocional. Tamén se desenvolven as preferencias alimentarias, que se configurarán durante toda a infancia. Por iso, é crucial o ambiente social e cultural, aínda que a familia é a contorna máis inmediata e, por tanto, o máis determinante. A influencia de pais e nais non só abarca o que estes ofrecen aos nenos para comer ou os consellos que dan sobre a alimentación (“debes comer verdura”), senón tamén todo o modelo que ofrecen aos seus fillos. En definitiva, trátase de aplicar o clásico consello de “predicar co exemplo”.

Por que nos negamos a probar alimentos novos?

Negarse a comer alimentos novos denomínase neofobia alimentaria e defínese como un sentimento de repugnancia cara á inxesta de alimentos novos. Esta actitude (habitual en pequenos duns dous anos de idade e percibida polos adultos como un capricho infantil) é en realidade un mecanismo de adaptación propio de moitas especies. O obxectivo é evitar a inxesta de alimentos ou sustancias que poderían ser perigosas ou tóxicas. Despois de familiarizarse co alimento, a neofobia supérase con éxito.

Hai quen opta por familiarizar aos nenos tras exporlles varias (ou moitas) veces ao alimento. Con todo, os estudos mostran que o rango necesario de exposición para lograr esa familiarización é tan amplo (de 11 a 90 veces), que o mellor consello é despreocuparse pola neofobia: é unha resposta normal e fisiológica dos menores e supérase co tempo. O máis acertado é comer con naturalidade e de forma saudable con eles.

Como educar a preferencia polos alimentos saudables

O obxectivo é que tanto os nenos como os adultos coman da forma máis saudable posible. Tal e como indica o Grupo de Revisión, Estudo e Posicionamento da Asociación Española de Dietistas-Nutricionistas (GREP-AEDN) no seu documento ‘Se ti comes froitas e hortalizas, eles tamén o farán‘, a clave é ter alimentos saudables en casa e predicar co exemplo, xa que é moito máis probable que os pequenos proben e acepten un novo alimento se observan aos seus pais, aos seus coidadores ou a calquera familiar inxerir e gozar ese alimento.

A seguinte táboa, extraída e adaptada do citado documento, reflicte de maneira esquemática as claves para que os nenos coman de forma máis saudable:

ConselloExplicación
Faga que a hora para comer sexa agradableA atmosfera emocional nas horas para comer é moi importante.
Non convén utilizar estas horas como unha oportunidade para rifar ao neno.
Non faga sentir mal ao neno por non comer.
Predique co exemploOs pais, familiares ou coidadores son modelos que o neno tomará como referencia para probar ou non un novo alimento ou ben no momento de inxerir máis alimentos saudables.
Expoña ao neno a unha variedade de alimentos saudablesIsto aumentará as posibilidades de que teña ganas de probalos.
Poña ao seu alcance alimentos saudables. Se non lle insiste en que os probe, as posibilidades de que o faga aumentarán.
Non desistaCon paciencia, a exposición repetida (sen forzar, insistir ou obrigar) pode romper a resistencia.
Non restrinxa o acceso a determinados alimentosIsto incrementa a preferencia do neno cara a eles. A clave é evitar que estean en casa.
Non force ao neno a comer ningún alimentoIsto diminuirá a preferencia por parte do neno cara ao alimento.
Lembrar que a neofobia é normalNon debe tomarse como algo negativo, senón como algo frecuente e esperable.
Non use alimentos ricos en enerxía como recompensa, nin froitas e hortalizas (ou outros alimentos saudables) como castigoAlterará as preferencias alimentarias do neno.

Os diferentes sabores do leite materno

“Prohibido comer alcachofas, allos porros, brócoli ou espárragos”. Este é un consello que moitas nais lactantes haberán ouvido e víronse obrigadas a respectar (a pesar do moi saudables, saborosas e apetitosas que son estas hortalizas), co fin de que o seu fillo non se destete de forma inmediata ao notar o leite con mal sabor. Nada máis lonxe. Aínda que existen cambios no sabor do leite materno en función da dieta da nai, nin isto é negativo nin os alimentos sinalados con anterioridade son os únicos responsables do cambio.

En xeral, os alimentos inxeridos pola nai durante a lactación, igual que sucede con outros mamíferos, modifican o sabor do leite e estes cambios alteran o patrón de conduta de succión do bebé. Con todo, esta experiencia non é negativa. A través do leite materno, os lactantes aprenden os sabores propios dos patróns alimentarios da súa nai e, por extensión, do seu contexto cultural. Por tanto, os bebés alimentados con leite materno dispoñen dunha experiencia sensorial máis rica e variada que os alimentados con biberón. Unha razón máis para dar o peito aos nenos.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións