Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Programa 5210 contra a obesidade infantil

O programa inclúe 5 racións de froitas e hortalizas, menos de 2 horas de pantallas, máis de 1 hora de exercicio, e un consumo de bebidas azucaradas igual a 0

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 04deMarzode2014
img_5210 obesidad hd

O número 5210 esconde un significado de gran calado para a prevención da obesidade infantil e para mellorar a saúde dos pequenos ao longo de toda a súa infancia. O “programa 5210” resume catro vías de actuación para impedir que as cifras de sobrepeso en nenos e adolescentes sigan crecendo ao moi preocupante ritmo actual. A continuación detállase como funciona este programa, cuxa clave está en priorizar o consumo de froitas e hortalizas sobre o doutros alimentos superfluos, limitar o sedentarismo, promocionar a actividade física e evitar as bebidas azucaradas.

Img 5210 obesidad
Imaxe: Counselman Collection

5210: a importancia de previr a obesidade

Numerosas análises reforzan a coñecida idea de que “máis vale previr que curar”, xa que observan que é pouco probable que os nenos con sobrepeso supéreno ao crecer. É o que acaba de corroborar en xaneiro de 2014 un estudo publicado en The New England Journal of Medicine e coordinado pola doutora Solveig Cunningham: os menores que tiñan sobrepeso ao cinco anos poderían enfrontarse a un risco catro veces maior de padecer obesidade aos 14 anos. É por iso que calquera iniciativa efectiva e sen efectos adversos que preveña o sobrepeso debe ser benvida, sexa na escola, no fogar ou mediante o control da publicidade. É o obxectivo do “programa 5210”, que xorde por unha iniciativa denominada Let’s go, para frear o perigoso avance, en Estados Unidos, da obesidade infantil.

En España, máis do 30% dos nenos e adolescentes pesa máis do que debería

No noso país, esta doenza non é menos preocupante: o 30% dos españois de entre 3 e 12 anos pesa máis do que debería, unha cifra que se eleva a catro de cada dez no grupo de idade comprendido entre os 8 e os 17 anos. A última análise respecto diso, publicado na revista PLoS One (xaneiro de 2014), analizou a obesidade infantil nunha mostra representativa de 1.521 nenos e adolescentes españois, e concluíu que estaba presente no 21,3% dos nenos e en 14,3% dos adolescentes. Vale a pena, por tanto, prestar atención ao “programa 5210”, referendado por entidades de prestixio, como a Academia Americana de Pediatría (AAP).

5 racións de froitas e hortalizas ao día

Sábese que consumir a diario cinco racións de froitas e hortalizas pode reducir o risco de moitas enfermidades (cancro, doenzas cardiovasculares, diabetes tipo 2, estreñimiento, diverticulitis, etc.) e iso inclúe á obesidade. De feito, a Organización Mundial da Saúde (OMS) considera que a baixa inxesta de froitas e hortalizas é responsable de 1,7 millóns de mortes/ano. A cifra idónea (en adultos) é duns 600 gramos diarios entre froitas e hortalizas. En nenos, as recomendacións e as racións son diferentes, debido a que os seus requirimentos calóricos son menores:

  • Nenos de ata 4 anos: ofrecer o maior número de veces posible froitas e hortalizas. Non existe, por tanto, obxectivo específico para este grupo de idade.
  • Nenos de 5 a 15 anos: cantidade mínima de 500 g ao día de froitas e hortalizas (neto).
  • Nenos de máis de 15 anos e adultos: cantidade mínima de 600 g diarios de froitas e hortalizas (neto).

A organización 5 ao día detalla que é aproximadamente unha ración de froitas e hortalizas. É importante non obrigar ao menor a comer, nin sequera froitas e hortalizas. Iso xerará aversións e mesmo unha maior preferencia cara aos alimentos insanos, tal e como xustifica outro informe do GREP-AEDN, denominado ‘Se ti comes froitas e hortalizas, eles tamén o farán‘, que ofrece claves para que os pequenos inxiran máis froitas e hortalizas.

Menos de 2 horas de pantallas ao día

Ver a televisión ou outras pantallas (computadores, tablets, etc.) ocupa varias horas diarias dun gran número de nenos. Asóciase coa inactividade física, pero tamén con maiores dificultades para ler, co aumento da inxesta de enerxía (o que contribúe aínda máis ao risco de obesidade) e, non menos importante, coa exposición a anuncios de comida insana. Tal e como detallou o artigo ‘Publicidade de alimentos e obesidade infantil‘ de EROSKI CONSUMER, segundo algúns expertos, poderíase evitar a obesidade de ata un de cada tres nenos, se se prohibise a publicidade de alimentos desequilibrados en televisión. A Academia Americana de Pediatría (AAP) recomenda que os menores de 2 anos non vexan nada de televisión.

Unha mensaxe moi repetida polas autoridades sanitarias é que tanto a televisión como o computador deben estar fóra das habitacións dos nenos. Pero non menos importante é o exemplo dos pais: en abril de 2013 un estudo aparecido en BMJ Open sinalou que os fillos de pais que ven moita televisión adoitan repetir esa conduta.

Máis de 1 hora de actividade física diaria

A actividade física diaria é esencial para a saúde. Resulta fundamental para previr o sobrepeso e tamén numerosas enfermidades crónicas, tales como as enfermidades do corazón, a diabetes, o cancro de colon e a osteoporose. Aínda que moitos dos menores en idade escolar son moi activos, a actividade física diminúe de forma drástica durante a adolescencia. Os pais deben lembrar, de novo, que máis importante que sermonear ao fillo acerca da importancia do exercicio é que eles mesmos prediquen co exemplo: sábese que os nenos que se crían en familias con estilos de vida activos teñen máis probabilidades de ser activos na súa idade adulta que os que crecen en familias con estilos de vida sedentarios.

A OMS publicou en 2010 un informe titulado ‘Recomendacións mundiais sobre actividade física para a saúde‘, no que detallou que os nenos de 5 a 17 anos deben dedicar un mínimo de 60 minutos diarios a xogos, deportes, desprazamentos, actividades recreativas, educación física ou exercicios programados, sexa no contexto da familia, na escola ou en actividades comunitarias. A OMS aconsella que un mínimo de tres veces por semana incorpórense actividades vigorosas que reforcen, en particular, os músculos e ósos.

Un 0 ás bebidas azucaradas

As autoridades sanitarias non se andan con eufemismos á hora de abordar as bebidas azucaradas (mal chamadas “refrescos“): propoñen evitalas. A palabra “evitar” é unha recomendación moi rotunda, o que permite facerse unha idea da magnitude do problema. O Fondo Mundial para a Investigación do Cancro, por exemplo, é claro co seu consello “evite as bebidas azucaradas“. Aínda que parece sensacionalista, a súa relación coa obesidade é indiscutible. Tamén existe unha clara asociación destas bebidas coas doenzas cardiovasculares ou mesmo un maior risco de cancro. Segundo o Instituto Americano para a Investigación do Cancro (AICR), estas bebidas relaciónanse con 180.000 defuncións por enfermidades crónicas en adultos cada ano, 6.000 das cales son por cancro.

Desde España, a doutora Doura Romaguera realizou en Diario Médico, en abril de 2013, unhas afirmacións non menos impactantes: “Tendo en conta o aumento no consumo de bebidas azucaradas en Europa, débense enviar á poboación mensaxes claras sobre o efecto contra a saúde destes refrescos”. Máis recente é unha revisión sistemática cuxa primeira asinante é a doutora Maira Bes Rastrollo (investigadora e profesora do Departamento de Medicamento Preventivo e Saúde Pública na Universidade de Navarra), e titulada ‘Conflitos de intereses financeiros e de rumbo de información respecto da asociación entre as bebidas azucaradas e o aumento de peso‘. O seu impecable traballo, publicado en decembro de 2013 en PLoS Medicine, desvela que moitos dos estudos que non observan unha relación clara entre consumir bebidas azucaradas e sufrir obesidade están financiados pola industria que comercializa ditas bebidas. O principal achado da súa investigación foi que os estudos “patrocinados” teñen cinco veces máis posibilidades de non observar asociacións entre o consumo de bebidas azucaradas e un maior risco de obesidade que o non patrocinados.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións