Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Que é a dieta mediterránea e como axuda a previr a diabetes

Comprender que é, en realidade, a dieta mediterránea é clave para facer cambios no noso estilo de vida e combater as actuais taxas de sobrepeso, obesidade e diabetes tipo 2

Queso tomate albahaca Imaxe: Engin_Akyurt

A pesar de que a dieta mediterránea segue estando presente na maioría dos fogares españois, as taxas de obesidade disparáronse dun tempo para acó e, o que é peor, continúan elevándose cada ano. España situouse entre os países europeos con maior taxa de persoas con obesidade. E o sobrepeso non é un problema estético; é unha enfermidade que ten, entre as súas principais consecuencias, a diabetes tipo 2. Isto demostra que cada vez se segue menos unha dieta mediterránea da maneira correcta, motivo polo que se debe reivindicar o seu mantemento e posta en valor.

Que é a dieta mediterránea? Sabería a sociedade en xeral dicir en que consiste? Quizá a resposta sería un si rotundo, pero non todas as persoas son conscientes do que significa en realidade levar un estilo de vida de dieta mediterránea, algo que, por certo, está declarado Patrimonio Cultural Inmaterial da Humanidade pola UNESCO.

A dieta mediterránea non só trátase dos alimentos que inxerimos, senón de como os inxerimos e das nosas rutinas diarias. Porque non serve de nada comer verduras, peixe ou froitas de maneira frecuente, se estes hábitos non se acompañan de exercicio físico regular ou se chega o fin de semana e, con el, as cheas de comida insana e alta en calorías. Tampouco resulta beneficioso para a saúde cociñar con aceites refinados ou a inxesta de ceas copiosas que dificultan a dixestión, provocando que as horas de soño non sexan as adecuadas nin teñan calidade.

Con todo, e a pesar de que a dieta mediterránea segue estando presente na maioría dos fogares españois, as taxas de obesidade disparáronse dun tempo para acó e, o que é peor, continúan elevándose cada ano.

Que facemos mal?

Img cosas mejorar dieta hd

A dieta mediterránea é un estilo de vida que se sustenta baixo os alicerces do decálogo elaborado pola Fundación Dieta Mediterránea:

  • O uso do aceite de oliva.
  • Cinco racións de froita e verdura ao día.
  • Pan e cereais integrais.
  • Alimentos frescos e de tempada.
  • Produtos lácteos.
  • Consumo moderado de carne vermella.
  • Inxesta de peixe.
  • Doces ocasionalmente.
  • Dous litros de auga ao día.
  • Exercicio físico diario.

O abuso dos aceites e fariñas refinadas, así como a inxesta de verduras só en puré ou o consumo excesivo de carnes vermellas, son algúns dos erros que se cometen a miúdo e que supoñen, a longo prazo, o risco de padecer enfermidades ou empeorar as que se poidan ter. Tamén inflúe a presenza cada vez maior de produtos ultraprocesados nos nosos menús e, por suposto, o perigoso sedentarismo, un mal que pode provocar obesidade, a cal leva algunhas enfermidades cardiovasculares e aumenta o risco de desenvolver diabetes tipo 2.

Factores culturais

Para entender o que é a dieta mediterránea non hai que esquecerse do factor demográfico, nin do cultural, o social, o económico ou o climatolóxico. Tal e como indicou o doutor Federico Soriguer durante a súa conferencia maxistral no III Congreso Nacional da Federación Española de Diabetes (FEDE), celebrado o pasado 21 de setembro, “non se poden entender as enfermidades que máis prevalencia teñen sen prestar atención ao desaxuste evolutivo que existe, porque os xenes dos seres humanos non cambiaron ao longo da historia, pero si o fixo o medio ambiente e o clima“, en relación coa obesidade e a diabetes tipo 2.

A cultura e a xeografía son dous factores crave, a pesar de que, no caso de España, teñamos facilidades de acceso á dieta mediterránea. Un dos motivos que explicaría por que non se seguen as indicacións médicas á hora de levar unha correcta alimentación é, en palabras de Soriguer, que “hai que deixar de falar de ‘cambios nos estilos de vida’ porque, por máis que o repitamos, non nos están facendo caso. Isto explícase porque, etimológicamente, a expresión ‘estilos de vida’ provén de ‘costumes de vida’, algo que é igual a ‘ética’ e ‘moral’, e a poboación non vai cambiar a súa ética e o seu moral porque llo diga un médico. É máis fácil facer un transplante ou ir á lúa que cambiar os estilos de vida. O que hai que facer é cambiar o rumbo“.

Coordenadas para un cambio de rumbo

Brujula orientacion

Imaxe: Pexels

Para este cambio de paradigma na alimentación non queremos caer na clásica recomendación de seguir unha dieta mediterránea, senón en como facela de modo correcto, eliminando todos os malos hábitos comúns que interferen nela e que danan o organismo e, non menos importante, o medio ambiente. Algúns exemplos:

  • Non comas verduras unicamente en purés. Consumilas frescas fai que manteñan as súas vitaminas e nutrientes (como a fibra) e que sacien máis. Non hai que limitarse aos purés e, no caso destes, facelos só con verduras ou hortalizas.
  • Non tomes froitas que non son de tempada. É prexudicial para o medio ambiente e non están tan frescas como as froitas que si corresponden á época do ano.
  • Non inxiras carne vermella en exceso. Ademais de prexudicar o medio ambiente, pola gran cantidade de auga que se necesita para producila, pode provocar enfermidades de tipo cardiovascular. Recoméndase ao redor dunha ración semanal e substituíla, na medida do posible, por carne branca.
  • Non abuses do pan e cereais non integrais. Para unha mellor dixestión e inxesta de fibra, aconséllase que todos os derivados do cereal que se consuman sexan integrais, pero, se non fose posible, hai que reducir a inxesta dos refinados e facelo tan só durante as comidas principais, como o almorzo e o xantar.

Son sinxelos cambios de rumbo para achegarnos máis á dieta mediterránea e, en consecuencia, afastarnos da pandemia de diabetes tipo 2 e obesidade.

Federación de diabéticos españoles

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións