Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Que debe cumprir un alimento para incluír declaracións nutricionais na etiqueta?

Para que un alimento poida promocionarse con frases como "rico en calcio" ou "fonte de fibra" debe cumprir uns requisitos moi concretos estipulados por lei

img_declaraciones nutricionales hd

“Fonte de ferro”, “rico en vitamina C”, “baixo en azucre”, “alto contido en fibra”. No mercado atópanse moitos alimentos con este tipo de mensaxes nas súas etiquetas e envases. Pero, que significan en realidade? Cando un alimento ou bebida pode promocionarse como “fonte de calcio” ou “sen azucres engadidos”? Que requisitos deben cumprir? No seguinte artigo se desmenuzan as características que deben ter os alimentos para poder promocionarse con declaracións nutricionais nos seus envases.

Img declaraciones nutricionales
Imaxe: minervastock

As declaracións nutricionais son esas frases que se achan na etiquetaxe dos alimentos e que indican as propiedades do produto. Hai, principalmente, dous tipos:

  • 1. As declaracións nutricionais. Fan referencia ao produto. Expresan, por tanto, as características do alimento é si mesmo: “fonte de calcio”, “baixo en sodio”, “sen calorías”, etc.
  • 2. As declaracións de saúde. Detallan como ese produto alimentario contribúe a certo aspecto concreto do organismo: “contribúe ao normal funcionamento de …”, “axuda ao normal mantemento de …”, etc.

Tanto as declaracións nutricionais como as de saúde constitúen un “valor agregado” para o produto, que mediante estas mensaxes poden diferenciarse da competencia. Son apreciados polos consumidores que se interesan pola súa alimentación e cobizados por parte da industria alimentaria, que ve neste tipo de mensaxes un modo eficaz de promocionar os seus produtos.

O presente artigo céntrase nas primeiras, as declaracións nutricionais, para coñecer que requisitos debe cumprir un alimento para poder plasmalas na súa etiquetaxe. As esixencias están reguladas por lei, en concreto polos regulamentos 1924/2006 e 116/2010 da Comunidade Eropea (CE).

Sobre as calorías ou a enerxía

Unha primeira distinción: non é o mesmo dicir “versión lixeira” ou “lixeiro” que dicir “baixo en calorías”. Os requisitos para unhas declaracións e a outra son diferentes. Se se di que un alimento é unha versión “lixeira”, “lixeiro” ou “con valor enerxético reducido”, debe ter como mínimo un 30% menos da enerxía que ten o produto de referencia. En cambio, se se quere afirmar que é “baixo en kilocalorías”, sempre debería ter menos de 40 kcal por cada 100 g de produto, no caso dos alimentos sólidos, e menos de 20 kcal por cada 100 ml no caso de bebidas. O escenario máis esixente sería para o “sen achegue enerxético”, que debería achegar menos de 4 kcal por cada 100 g ou ml de produto.

Os macronutrientes: graxas, proteínas, azucre…

  • Graxas. Para poder plasmar que un alimento é “baixo en graxa”, debe ter menos de 3 g por cada 100 g de alimento. Se se quere ir máis aló e dicir “sen graxa”, o nivel máximo permitido é de 0,5 g por cada 100 g de alimento. Ademais disto, tamén ao referirse de maneira específica ás graxas saturadas, en lugar de graxa total, os niveis son menos de 0,75 g por cada 100 g e menos de 0,1 g por cada 100 g de alimento, respectivamente.
  • Proteínas. Se un alimento é “fonte de proteínas”, quere dicir que nos proporcionará, polo menos, un 12% da súa enerxía a través das proteínas. No caso de tratarse dun “alto contido de proteínas”, esta cantidade aumenta ata o 20%.
  • Azucre. Pódese chamar a un alimento “baixo en azucre”, se posúe menos de 5 g azucre por cada 100 g. Hai que ter en conta que se é unha bebida, esta cantidade redúcese á metade (2,5 g), e que se un alimento reza na súa etiquetaxe “sen azucres”, a cifra será sempre menor a 0,5 g por cada 100 g produto.

    Unha declaración moi controvertida e que causa confusión é a de “sen azucres engadidos”. Non quere dicir que ese alimento non ten azucre, senón que non lle engadiron azucre extra. Para evitar caer neste erro, debe figurar tamén na etiquetaxe a mención “contén azucres naturalmente presentes”, se procede. Isto está moi estendido en zumes ou marmeladas.

Os micronutrientes: vitaminas, minerais…

Existen dúas posibilidades: que o produto poida declarar ser “fonte de” ou que diga posuír un “alto contido en”. Esta particularidade é compartida coa fibra e a proteína. Pero, en lugar de ser unha cantidade fixa como nos outros dous casos, nas vitaminas e os minerais requírese que o alimento cubra unha cantidade concreta das cantidades diarias recomendadas (CDR).

Estes valores son orientativos e pretenden ser unha guía de que cantidade débese inxerir a través da dieta para cubrir os nosos requirimentos. Como se pode ver no anexo do regulamento, as cantidades son moi diferentes para cada vitamina e mineral (desde os 800 microgramos para a vitamina A ou os 14 miligramos para o ferro, ata os 2.000 miligramos para o potasio, por pór uns exemplos concretos).

Se un alimento di ser “fonte de” unha vitamina ou mineral, debe cubrir o 15% do seu CDR. Se esta cantidade superase o 30%, entón podería declararse “alto contido en…”. Exemplos moi comúns son o calcio, o ferro ou o magnesio.

Outros compostos: sal, fibra…

  • Sal. No caso do sal hai máis declaracións dispoñibles, todas elas orientadas a limitar a súa aparición acorde ás seguintes condicións:
    • Baixo contido en sodio/sae: menos de 0,12 g de sodio por cada 100 g de alimento.
    • Moi baixo contido en sodio/sae: menos de 0,04 g de sodio por cada 100 g de alimento.
    • Sen sodio/sae: menos de 0,005 g de sodio por cada 100 g de alimento.
  • Fibra. Do mesmo xeito que pasaba no caso da proteína, requírese unha cantidade mínima para poder dicir se é “fonte de fibra” ou o produto ten “alto contido de fibra”. O contido mínimo é 3 g e 6 g, respectivamente, por cada 100 g de produto. No entanto, tal como explícase no artigo ‘Consellos para recoñecer un alimento integral de verdade‘, hai que observar ben estas mencións, xa que non son sinónimo de pan integral necesariamente.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións