Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Que é peor, tomar moito azucre ou moito sal?

Os excesos co sal e co azucre comportan serias consecuencias para a saúde e poden desencadear ou agravar diversas enfermidades

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 19deNovembrode2013
Img azucar sal hd Imaxe: avlxyz

En ocasións, as preguntas máis simples son as máis difíciles de responder. É o caso da que encabeza este texto. Sabemos que o exceso de azucre é prexudicial, do mesmo xeito que tomar demasiado sal afectará de forma negativa á saúde. Pero, pódese cuantificar se abusar do sal é peor que abusar do azucre, ou viceversa? O seguinte artigo tenta responder a esta pregunta e, para iso, analiza cales son as consecuencias de pasarse co consumo de ambos os nutrientes. A continuación explícase que ten de malo abusar do azucre, que ocorre cando abusamos do sal e compáranse os riscos destes dous hábitos perniciosos.

Img azucar sal
Imaxe: avlxyz

Que ten de malo abusar do azucre?

Img crema casera de cacao y ave1
Imaxe: CONSUMER EROSKI

A OMS recomendou en 2003 non exceder o 10% da nosa inxesta enerxética a partir de azucres. No entanto, consumimos bastante máis: entre o 16% e o 36%, segundo a EFSA. Un dos principais e máis coñecidos prexuízos do exceso de azucre é a carie, pero tamén está relacionado con outras enfermidades bucodentais (mal desenvolvemento do esmalte, erosión dental, periodontopatías, entre outras moitas doenzas), enfermidades que poden mesmo afectar non só á fala e á comunicación, senón mesmo á nosa autoestima. Tales trastornos, de feito, supoñen un custo para os servizos de atención sanitaria superior ao do tratamento das enfermidades cardiovasculares, o cancro e a osteoporose, segundo a Organización Mundial da Saúde (OMS). As enfermidades bucodentais producen unha dor considerable, ademais de ansiedade e trastornos sociais, pero sobre todo poden prexudicar á nosa capacidade de seguir unha dieta saudable, así que o seu impacto sobre a saúde pode chegar a ser tremendo.

Pero o exceso de azucre tamén se relaciona coa obesidade, que á súa vez incrementa o risco de padecer unha longa lista de enfermidades crónicas, desde a diabetes tipo 2 ata algúns tipos de cancro. Un dos últimos e máis rigorosas análises en relación ao azucre e a obesidade publicouse en xaneiro de 2012 na revista British Medical Journal. Nel se parte destas dúas premisas:

  1. “As inxestas excesivas de azucres dietéticos relacionáronse coa obesidade e cun maior risco de enfermidades crónicas”.
  2. “A asociación máis consistente é a observada entre unha inxesta elevada de bebidas azucaradas e o desenvolvemento da obesidade”.

Pois ben, volveuse a revisar a relación azucres-obesidade, para concluír que “a inxesta de azucres ou de bebidas azucaradas é un determinante do peso corporal“.

O estudo máis recente, en calquera caso, levouno a cabo a Universidade de Harvard, que, na edición de outubro de 2013 da revista American Journal of Clinical Nutrition, subliñou que: o consumo de bebidas azucaradas (e iso inclúe ás típicas bebidas para deportistas), “promove a ganancia de peso en nenos e adultos”. Segundo o Instituto Americano para a Investigación do Cancro, estas bebidas asócianse con 180.000 defuncións por enfermidades crónicas en adultos cada ano, 6.000 das cales son por cancro. Sucede algo parecido co risco cardiovascular ou as posibilidades de sufrir diabetes tipo 2.

Que pasa se abusamos do sal?

Img
Imaxe: CONSUMER EROSKI

Pasan moitas cousas, ningunha desexable. A Axencia Española de Seguridade Alimentaria e Nutrición (AESAN) considera que unha redución da inxesta de sal na poboación desde os 10 g ao día actuais a 5 g ao día evitaría, cada ano, uns 20.000 accidentes cerebrovasculares e uns 30.000 eventos cardíacos. Tamén que o 45% de infartos e o 50% de ictus están asociados ao consumo excesivo de sal. A OMS, pola súa banda, estima que poderían evitarse ata 2,5 millóns de mortes ao ano se o consumo de sal reducísese aos niveis recomendados.

Hai máis? Si, hai máis: a edición de febreiro de 2010 da revista New England Journal of Medicine detallou que diminuír a nosa elevadísima inxesta desta especia en tan só 3 gramos ao día exercería o mesmo beneficio que eliminar o tabaquismo, e evitaría, só en Estados Unidos, unhas 92.000 mortes ao ano. Dous anos despois, un metaanálisis observou unha relación lineal entre un maior consumo de sal e o risco de cancro de estómago. Unha revisión sistemática máis recente (de abril de 2013) puxo a guinda, ao concluír que reducir a inxesta de sal desde os case 10 gramos que consumimos na actualidade ata non máis de 3 gramos ao día traduciríase non só en importantes melloras da saúde senón tamén en notables aforros no gasto sanitario.

Azucre ou sal?Cal dos dous excesos é máis arriscado?

Ambos os costumes son prexudiciais. Cal é peor? Valería a pena responder cunha nova pregunta: é necesario sabelo para tomar unha decisión? Sexa como for, para descubrir se é peor tomar máis azucre que sal, ou viceversa, deberíase realizar un estudo que obrigase a un grupo de voluntarios a tomar moito sal, e a outro grupo de similares características (nivel socioeconómico, estado de saúde, idade, sexo, hábitos de vida, etc.) a tomar moito azucre, e comparar a saúde de ambos os grupos pasados uns anos. No transcurso do estudo, o estilo de vida (que afecta excesivamente á saúde) dos participantes dun e outro grupo non debería cambiar de forma significativa, para non alterar o resultado. Ningún comité ético aprobaría a realización do devandito estudo, porque non é ético someter a voluntarios a un dano coñecido, como é o caso do abuso do sal ou do exceso de azucre.

Poderíase realizar outra clase de estudo, que observase que saúde teñen a longo prazo as persoas que adoitan abusar do azucre pero non do sal, por unha banda, e as que abusan do sal pero non do azucre, por outra. Con todo, isto presenta uns novos “peros”. Un deles é que nesa clase de estudos resulta moi difícil controlar se outros factores ou variables que se producen á vez que o que se está avaliando (neste caso, o consumo de sal ou azucre) tamén son responsables da alteración da saúde. Dita clase de estudo, en todo caso, tampouco se levou a cabo.

Aínda así, o sal e o azucre teñen algo en común: a nosa excesiva inxesta non provén tanto da nosa adición voluntaria (mediante o salero ou o azucreiro, para que nos entendamos) senón dos alimentos procesados: embutidos, queixos, precocinados, doces, pastelería, repostaría, bebidas azucaradas, etc. Así pois, en definitiva, de igual maneira que non sabemos se é peor un furacán ou un diluvio, pero si sabemos que ambas as situacións son bastante arriscadas, non ten moito sentido darlle moitas voltas a se é peor abusar do sal ou pasarse co azucre. Mellorar a dieta pasa por diminuír o noso elevado consumo de alimentos salgados e azucarados, diso non cabe ningunha dúbida.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións