Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Refrescos: una montaña de azucre

Ao tomar una bebida azucarada consumimos un oito terrones de azucre, una inxesta que si é continuada pode derivar en diabetes e enfermidades cardiovasculares

Coas altas temperaturas do verán, tomar un refresco nunha terraza resulta un plan moi apetecible. Pero coidado! Moitas destas latas conteñen azucre en cantidades sorprendentes, como veremos a continuación, e o seu consumo ten repercusións paira a saúde. Inxerir de forma habitual este tipo de bebidas azucaradas, como refrescos de cola, bebidas isotónicas ou bebidas enerxéticas, vincúlase con importantes problemas como diabetes e enfermidades cardiovasculares. Por iso, os especialistas recomendan erradicalas da dieta. Nas seguintes liñas vémolo.

Cada vez que una acode toma una lata de refresco azucarado está a beber entre sete e oito terrones e medio de azucre, dependendo da marca. Se consome dous ao día, una media bastante frecuente, ao cabo do ano o seu corpo acumularía 5.475 terrones, case 22 quilogramos de azucre. A medio e longo prazo os efectos deste hábito, común en millóns de persoas, son prexudiciais paira a saúde pola fervenza de efectos que ten. A evidencia médica respecto diso é esmagadora. “Hase visto que as persoas que toman de forma regular moitos hidratos de carbono simples [aquellos que el intestino absorbe rápidamente, como la glucosa y la fructosa presentes en los refrescos] son máis obesos, teñen hipertensión e hipertrigliceridemia, desenvolven máis resistencia á insulina e báixanlles os niveis de HDL (colesterol bo). Todo iso ten un nome: síndrome metabólico, a fase previa ao desenvolvemento da diabetes tipo 2”, explica José López Miranda, subdirector científico do Instituto Maimónides de Investigación Biomédica (Imibic) do Hospital Reina Sofía de Córdoba.

Os beneficios dos refrescos, nulos

Iso é o que ocorre no corpo cun consumo habitual, pero a saúde dunha persoa está en risco por tomar un refresco azucarado de cando en vez? Para que o medicamento dese una resposta habería que precisar que se quere dicir exactamente con “de cando en vez”, algo case imposible porque, din os especialistas, adoita utilizarse paira xustificar hábitos que non son saudables e con frecuencia encerra un consumo moito maior do que se confesa.

O que si demostrou o medicamento é que os beneficios de abrir una lata son nulos. É certa a idea de que una bebida de cola pode subir algo a tensión arterial porque ten estimulantes derivados da cafeína, aínda que de ningún xeito debe adoptarse como tratamento; a hipotensión ten que valorala un profesional. As bebidas isotónicas tampouco son recomendables paira tratar a diarrea aguda, a pesar da crenza popular. Durante estes episodios, o corpo perde, sobre todo, auga e potasio, un composto que é case inexistente neste tipo de produtos. É máis, tomar este tipo de bebidas pode agravar o problema. A enorme cantidade de azucre que contén (4,4 g por cada 100) obriga ao organismo a liberar máis auga, o que pode empeorar a diarrea. Ante estas doenzas a mellor opción paira rehidratar o corpo son os soros orais.

O azucre en España bébese

Nos últimos 20 anos a diabetes pasou en España do 8 ao 14 % da poboación, o que dá idea do impacto na saúde pública de produtos como os refrescos azucarados. O estudo Anibes, coordinado pola Fundación Española de Nutrición (FEN), chegou á conclusión de que “a terceira parte do consumo de azucre está nas bebidas que tomamos a diario”. A investigación, a máis ampla que se fixo até a data no noso país sobre hábitos de consumo, estilos de vida e inxesta de macronutrientes e micronutrientes, apunta un factor que sinalou tamén a Organización Mundial da Saúde (OMS): o maior consumo de bebidas azucaradas acompáñase dunha dieta de cada vez peor calidade na que se reduce a inxesta de alimentos fundamentais paira a saúde como o leite. O resultado, explica a OMS nas súas directrices, é “a ganancia de peso en nenos de 2 a 18 anos de idade”.

Prioridade: reducir o consumo de bebidas azucaradas

José López Miranda foi consciente do risco do azucre cando, recentemente licenciado no noventa, residiu un par de anos en EE.UU.: “Entón xa sufrían una epidemia de obesidade e os problemas cardiovasculares que carrexa disparáronse. Ver a persoas con obesidade mórbida era habitual. Pois ben, iso xa está a suceder en España, e si non facemos algo nos irá moi mal”. Moitos especialistas avogan por ensinar desde a infancia a riqueza dos distintos sabores de alimentos e bebidas sen enmascaralos co sabor doce.

Como ocorreu co tabaco, até agora a medida máis efectiva paira reducir o consumo de bebidas azucaradas foi gravalas con impostos e taxas. En Cataluña o aumento do prezo das latas entre un 5 % e un 10 % tivo un resultado espectacular. O imposto especial empezou a aplicarse en maio de 2017 e no primeiro ano reduciuse o consumo destes refrescos un 22 %, segundo un estudo do Centro de Investigación en Economía e Saúde da Universidade Pompeu Fabra de Barcelona. Esta investigación, baseada na análise das vendas semanais de 105 produtos en 160 tendas de Cataluña, constataba una redución maior das vendas en zonas con maiores índices de obesidade. O estudo sinalaba que “o imposto conseguiu o obxectivo a curto prazo”, e engadía: “Os datos mostran una caída do consumo de bebidas azucaradas en seis litros por semana, produto e tenda respecto das lixeiro/zero”.

Reducir o consumo de hidratos de carbono simples, xunto a outras medidas (exercicio físico, tomar menos sal e non fumar) “ten máis efecto na saúde da poboación que calquera medicamento”, explica López Miranda. Pero desterrar as bebidas azucaradas é un reto difícil porque o seu consumo non se percibe como algo daniño e, por tanto, é un hábito socialmente aceptado.

Non só son bebidas de cola

Cantas persoas exponse optar por refrescos máis sans cando salguen a comer ou a tomar algo? Alternativas existen: auga con gas e limón, café con xeo, cervexa sen alcol, zume de tomate, té con xeo e limón… López Miranda lembra que os refrescos azucarados son moi recentes na alimentación humana: “Teñen pouco máis dun século, e non debemos esquecer que, aínda que os extraiamos de fontes naturais, son totalmente artificiais e o noso corpo non está deseñado paira tomalos”.

Aínda que a mala fama lévanlla os refrescos como a cola, outras bebidas que en ocasións se presentan como opcións máis saudables tampouco o son, porque teñen os mesmos efectos prexudiciais na saúde humana. Os batidos ou néctares, por exemplo, albergan tanta glicosa e fructosa como un bolo industrial; una bebida enerxética de 500 mililitros contén 18 terrones de azucre (72 g); e un brick individual de zume de froitas inclúe seis terrones (24 g).

Para acceder a máis contidos, consulta a revista impresa.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións