Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Refrescos XXL: o problema dos alimentos ‘extragrandes’

Numerosos refrescos e alimentos proporcionan, por envase, máis da metade das calorías que se requiren para todo o

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Xoves, 21deXuñode2012

Os refrescos en formato “extragrande” están de novo na fala da xente, aínda que non para beberllos, senón para debater sobre a súa pertinencia. Desde que o alcalde de Nova York propuxo unha lei para prohibir a súa venda en restaurantes, cafetarías e outros establecementos da cidade, as reaccións foron diversas, numerosas e non exentas de certa polémica. A principal dúbida que suscita esta iniciativa está relacionada coa súa eficacia. É útil prohibir a venda de bebidas de gran volume para combater o sobrepeso da poboación? E se é así, ata que punto? Nesta reportaxe, sinalamos a relación entre os alimentos XXL e a obesidade, medimos os principais problemas das “tallas grandes” en bebidas e alimentos e achegamos tres consellos para manter as tentacións baixo control.

Img refrescos xxl
Imaxe: Christian Haugen

Relación entre alimentos XXL e obesidade

A obesidade é un dos problemas máis graves do noso tempo: afecta a mil millóns de persoas en todo o mundo. A Organización Mundial da Saúde (OMS) apunta que a causa principal é a diferenza entre as calorías que se consomen e as que se gastan. E sinala que, para reverter esta tendencia, o apoio da comunidade é fundamental, posto que a contorna inflúe nas eleccións persoais e pode fomentar un consumo de produtos máis saudable. Aliñado con esta premisa, o alcalde de Nova York, Michael Bloomberg, propuxo restrinxir a venda de bebidas tamaño XXL, fóra dos refrescos lixeiro e as bebidas que se preparan con leite.

Pero as medidas restritivas e prohibicionistas teñen un alcance limitado. Neste caso, a coherencia levaría a aplicar a mesma norma a outros moitos alimentos demasiado azucarados ou grasos que se venden en envases extragrandes. Bolos, pizzas, xeados, sobremesas lácteas ou snacks salgados son algúns deses produtos hipercalóricos que poderían entenderse como “causantes” da epidemia de obesidade. Con todo, tamén se venden en formato “talla grande”.

Os expertos en nutrición téñeno claro: se o tamaño das racións importa e enténdese como un problema de saúde pública, quizá deberían exporse alternativas con maior percorrido para solucionalo. Cales? Impulsar propostas educativas para crear unha maior conciencia individual e colectiva sobre este asunto: a poboación ha de comprender que o consumo de refrescos e alimentos XXL prexudica a saúde en maior medida que o pracer que causa a súa inxesta. Isto é moi importante, entre outras cousas, porque os efectos nocivos chegan ao organismo de forma rápida.

O problema das “tallas grandes” en bebidas e alimentos

O tamaño dos refrescos azucarados alarma. Talvez, esta preocupación leva a perder a perspectiva de que na vida cotiá é fácil atopar numerosos alimentos que, por envase, proporcionan a metade ou mesmo máis das calorías que se requiren para todo o día máis ou menos.

As etiquetas que inclúen información sobre a ración de consumo recomendada para cada produto, así como as calorías e nutrientes (azucres, graxas totais, graxas saturadas, sal…) que proporciona cada porción en comparación cun modelo de dieta isocalórica equilibrada (2.000-2.200 Kcal diarias), representan un avance en termos de educación alimentaria. Estas iniciativas, impulsadas por empresas de distribución e fabricantes, pódense entender como un manual de instrucións para comer máis san. Os datos preséntanse dun modo sinxelo. O difícil non está tanto na súa comprensión, senón na vontade ou a capacidade que teña o consumidor para cinguirse ás recomendacións.

Ata a comida típica véndese hoxe en formato XXL e aséntase o costume de consumila en cantidades esaxeradas

Como deixar para comer pipas se está aberta a bolsa grande? Somos capaces para comer a ración de patacas recomendada polo fabricante e non máis, unha vez empezada a bolsa de maior tamaño? Servímonos só a cantidade xusta de iogur do envase xigante e o resto gardámolo para outra ocasión? Demasiada tentación para comer só unha onza de chocolate unha vez aberta a tableta? Seguro que estas preguntas resultan bastante familiares. E non só están ligadas aos produtos envasados ou os que se serven en locais de comida rápida, porque tamén hai alimentos de consumo tradicional que se venden en tamaños desmesurados.

Ata a comida típica adquírese hoxe en formato XXL e parece asentarse o costume de consumila en cantidades esaxeradas, que superan con fartura a ración recomendada para un consumo saudable. En moitos fogares, sérvese como ración individual de carne ou de peixe uns 200-250 gramos, o dobre da cantidade estimada para estes alimentos (125 g para a carne e 140 g para os peixes).

O receitario popular inclúe moitos pratos de culler (primeiros pratos) cargados de tropezos de carne ou embutidos (macarrones á boloñesa, lentellas con costela e morcilla, fabada, arroz con coello ou con pito, ensaladilla rusa con atún e ovo duro, etc.) que suman proteínas, graxas e calorías ao menú. Máis aínda cando de segundo prato sérvese como costume unha ración de peixe ou de carne.

En clave de excesos, cabería pensar tamén noutros alimentos, que entendidos como moi nutritivos e saudables, non sempre se consomen en cantidades razoables. No caso das froitas, non é máis san comer 4, 5 ou máis pezas ao día se estas son de gran tamaño (tipo mazá ou pexego). Co aceite de oliva sucede algo similar: ser moi xeneroso co aceite ao aderezar e cociñar, por moi saudable que sexa -que o é-, converte o prato nunha balsa de aceite e triplica ou cuadriplica as calorías da ración.

Alimentos XXL: tres consellos para manter a tentación baixo control

É esencial pensar en que facemos ao comer, ao cociñar, ao facer a compra e ao elixir un alimento ou outro

A solución ante as racións XXL pasa por pararse a pensar tanto cando se come como ao cociñar, mesmo antes, no momento de facer a compra e elixir un alimento en lugar doutro. O sentido común, a racionalidade e o feito de entender a alimentación como unha oportunidade de goce e de fonte de saúde, non como algo limitante nin como causante de enfermidades, pode axudar a crear conciencia e a comer con bo criterio. Os seguintes consellos poden servir de axuda:

  1. As tentacións, fóra de casa. Se se atravesa un momento de ansiedade ou de angustia, se non se ten vontade ou resulta moi difícil resistirse ás tentacións, o máis seguro para non sucumbir ante elas é evitalas en casa. Está demostrado que a accesibilidade a certos alimentos conduce a comer máis, peor ou de maneira pouco saudable

  2. Visualizar as calorías. Pode ser útil ter á vista un recipiente enchido con 13 sobres de azucre (106 gramos en total). Esta é a cantidade que contén unha botella de 1 litro de refresco azucarado. Tamén podemos ter un vaso co equivalente a 4 sobres de azucre (35 g), a cantidade que contén unha lata. É máis fácil pensarllo dúas veces cando se ten diante esta imaxe que representa o exceso de azucre que se engadirá ao corpo cada vez que se bebe un refresco ou calquera bebida ou zume azucarado.

  3. Ler as etiquetas. Unha ollada á lista de ingredientes axúdanos a discernir se comemos un produto nutritivo, posto que a miúdo a lista de aditivos (colorantes, conservantes, saborizantes, aromas, correctores da acidez, emulsionantes…) supera con fartura á lista de ingredientes empregados como materia prima para elaborar o produto.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións