Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Relación entre alimentos concretos e o desexo de fumar

Evitar alimentos que gustan ou seguir unha dieta estrita aumenta de forma modesta o desexo de fumar

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 05deAbrilde2011

O hábito do tabaco provoca unha enorme taxa de morbilidad e mortalidade, debido ao alto risco de enfermidades relacionadas co tabaquismo. Segundo a Organización Mundial da Saúde (OMS), fumar é un dos principais factores de risco en seis do oito causas principais de mortalidade no mundo. En xeral, os métodos para deixar de fumar axudan ás persoas motivadas que están dispostas a abandonar este hábito, pero a gran maioría de fumadores non están preparados, nin sequera queren tentalo. Ademais, o tabaco está asociado a multitude de situacións sociais que non poden ou non deben obviarse, como tomar un café ou outra bebida en compañía de amigos, ou o mero feito de ver determinados alimentos (antojos), cuxo consumo aumenta o desexo de fumar. Ante estes escenarios que forman parte da realidade cotiá, resulta útil coñecer certos trucos para sortear os obstáculos respecto da alimentación e reducir os momentos de maior apetencia polo tabaco, un vicio insano.

Cada caso é particular

Determinados alimentos favorecen o gusto polos cigarros e o desexo de fumar, de maneira que evitalos propicia que se pense aínda máis neste hábito. Varios estudos documentaron o efecto da abstinencia dos alimentos preferidos (antojos) sobre o desexo de fumar. Nunha investigación realizada polo Departamento de Psiquiatría da Universidade de Chicago (EE.UU.), examinouse a relación entre os antojos de certos alimentos e as ganas de acender un cigarro. Para iso, recorreuse á presentación de indicacións visuais relacionadas co tabaco ou cos alimentos, que se mostraban a dous grupos de participantes: fumadores privados de tabaco e fumadores privados de alimentos.

A avaliación realizouse en catro sesións baixo distintas condicións: despois de absterse de fumar, despois de evitar os alimentos e despois de absterse de fumar e para comer. Os autores detectaron asociacións craves: a abstinencia de fumar durante un día aumenta o desexo de facelo ao día seguinte e a privación de alimentos durante todo o día xera maiores ansias para comer pola noite. Os autores da investigación comprobaron tamén como deixar de fumar non afectou o desexo de querer comer máis ou anhelar determinados alimentos, mentres que evitar alimentos aumentou de forma modesta o desexo de fumar. Este feito suxire que non sempre resulta eficaz e seguro eludir o consumo de determinados alimentos que gustan, aínda que se liguen ao desexo de fumar, e menos aínda cambiar de forma radical a dieta ou seguir unha dieta estrita para evitar os quilos que se gañan durante o proceso.

No entanto, algunhas referencias suxiren que a intensidade do desexo pódese manexar por medio de estratexias cognitivas. A ansiedade por fumar é menor cando, cada vez que se teñen ganas de fumar un cigarro, o exfumador visualiza as consecuencias a longo prazo asociadas co tabaquismo, como ter o pelo lacio e a pel máis seca ou un risco maior e evidente, como morrer por cancro de pulmón.

Dieta estrita con efecto contraproducente

Unha restrición calórica excesiva pode aumentar a ansiedade polos cigarros ou pola comida

Deixar de fumar e controlar a ansiedade é posible. Hai que seguir un método dietético eficaz que consegue controlar a ansiedade e o aumento de peso, mellorar o estreñimiento que desencadea a miúdo o deixar de fumar e axudar a depurar o organismo dos tóxicos do tabaco. Con todo, unha restrición calórica excesiva pode provocar xusto o efecto contrario: aumentar a ansiedade polos cigarros ou pola comida co consecuente e desafortunado aumento de peso.

Un documento publicado polo Programa de Investigación do Instituto Nacional sobre o Abuso de Drogas de Baltimore (EE.UU.) comprobou que o seguimento por parte de quen queren deixar de fumar dunha dieta cun déficit enerxético importante (700 Kcal menos por día) asóciase cun aumento pequeno no consumo de cigarros, pero estatisticamente significativo. Estes achados suxiren que porse a dieta estrita pode favorecer o hábito de fumar e podería obstaculizar os intentos para abandonar este hábito insano.

Trucos para controlar o desexo de fumar

Moitas persoas fumadoras asocian as ganas de acender un cigarro con escenarios e/ou situacións concretas da vida cotiá. En xeral, os sinais máis citados en distintos estudos, que máis ansiedade xeran e, en consecuencia, maior desexo de fumar provocan, son: ver a outras persoas que fuman ou toman un café, o feito de estar con amigos, o momento de tomar unha copa nun bar ou tras terminar para comer ou de tomar un café. Aínda que os expertos en psicoloxía do comportamento suxiren que “a prevención de recaídas no tabaquismo non pode abordarse só con técnicas de evitación, senón tamén mediante técnicas de exposición e afrontamiento”, resulta útil coñecer trucos para sortear os obstáculos respecto da alimentación, co fin de facer fronte aos momentos de maior apetencia polo tabaco, ata conseguir evitar a necesidade de fumar.

  • Despois de comer. Lavarse os dentes e romper coa rutina, distraerse con algunha afección talvez descoidada ou darse unha ducha son algunhas propostas que pretenden axudar a superar antes o momento crítico do maior desexo. Tamén se poden utilizar sustitutivos como os chicles e os caramelos sen azucre ou o regaliz de pau, que achegan un sabor agradable e ocupan a boca, sen necesidade de recorrer a un cigarro.

  • Despois de tomar café. Pode ser conveniente prescindir do café durante unha tempada, polo menos nos primeiros meses tras abandonar o tabaco, ao ser unha bebida que promove o desexo de fumar. Cabe facer o propio con outras bebidas excitantes como o té e os refrescos con cafeína. O consumo de excitantes pode resultar contraproducente, máis se se toma medicación para o tratamento da ansiedade. É o momento de iniciarse no consumo de infusións, xa sexan relaxantes ou de gustos moi variados (froitos do bosque, fresas e frambuesas, frambuesas e arándanos, rooibos ao natural ou aromatizado con canela, etc.).

  • Cando se está nervioso. O tabaco causa efectos fisiológicos que a mente interpreta como relaxantes e provoca a quen fuma a sensación de que se reduce a emoción negativa. En situación de tensión ou de nervios, resulta indicado revisar a dieta e ser selectivo cos alimentos que se comen, máis se se optou por deixar de fumar. Isto leva a elección de alimentos cunha composición nutritiva que favoreza a nutrición e o coidado dos nervios, así como a omisión de alimentos excitantes (café, té e demais bebidas con cafeína) e outros cunha carga excesiva en calorías, graxas ou azucres. Proponse tomar alimentos ricos en magnesio, calcio, vitaminas do grupo B, nutrientes para os nervios. A selección inclúe copos de avena e café de cereais no almorzo, un puñado de froitos secos (25 gramos) entre horas -as pipas son as máis ricas en magnesio e as améndoas teñen unha mellor proporción de calcio e magnesio-, sementes de sésamo como aderezo de ensaladas e cremas de verduras, e arroz integral porque reúne en boa proporción os nutrientes citados. Entre horas, pódense tomar infusións relaxantes, que axudan a acougar os nervios.

CUESTIÓN DE VIDA Ou MORTE

O tabaquismo considérase o maior problema de saúde pública prevenible nos países desenvolvidos.

O hábito do tabaco definiuse como un dos principais factores de risco en seis do oito causas principais de mortalidade no mundo (Organización Mundial da Saúde, 2008). En xeral, as enfermidades crónicas cardiovasculares, respiratorias e o cancro son máis frecuentes entre a poboación exposta ao tabaco que entre quen non o están. Pódese afirmar, sen dúbida, que o tabaco é a principal causa de morte prematura e de enfermidades prevenibles no noso país e nos países da contorna.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións