Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Ricardo Ros, psicólogo e autor de “A viaxe decisiva. Cumprindo a dieta”

Se comer ben ou mal dependese da vontade, non habería persoas con problemas de peso

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 19deFebreirode2010

O psicólogo e psicoterapeuta Ricardo Ros está especializado no modo en que os seres humanos procesan os pensamentos e na súa forma de tomar decisións. A experiencia deste profesional durante o últimas tres décadas centrouse en desenvolver técnicas que axudan a resolver de maneira fácil as dificultades psicolóxicas que se presentan durante a vida cotiá. A diario atende problemas na súa consulta, aos que se enfronta con métodos que son froito das súas investigacións. Ros mantén informado os seus avances e ideas ao público xeral a través do seu blogue. Dentro da súa especialización en conflitos psicolóxicos cotiáns e no cumprimento de plans de superación, destacan os seus coñecementos da ansiedade, a tensión e os problemas da alimentación. Numerosos conflitos detectados nos pacientes na súa consulta e cada día máis patentes na sociedade conducíronlle a completar unha triloxía onde explica un método que se resume no seu título: “A viaxe decisiva. Cumprindo a dieta”. Ros é pioneiro tanto na implantación de novas vías de tratamento como na súa divulgación. O seu enfoque innovador, creativo e próximo, transmite ao lector as ferramentas precisas para conseguir que comprenda como funciona o problema que lle preocupa e como pode resolvelo paso a paso.

A súa longa carreira profunda na preocupación das persoas por sentirse ben. Centrouse na ansiedade e agora ocupa tres volumes destinados a facer da dieta sa un hábito. Que lle levou ata aquí?

Comecei a preocuparme pola alimentación hai moitos anos, cando unha señora que veu á miña consulta era tan obesa que nin sequera cabía no ascensor. Deime conta de que o seu problema non era só unha mala alimentación, senón que ela sentíase moi desgraciada e trataba de compensalo con comida acotío. Isto fixo que comezase a traballar, en casos de obesidade, á beira de nutricionistas.

Os libros de autoaxuda son útiles?

Nas últimas décadas puxéronse de moda, asi como os cursos e seminarios de desenvolvemento persoal, ou talleres de todo tipo para a procura dun mesmo. Millóns de persoas compran os manuais e participan nos encontros. A maior parte acaban frustrados, coa sensación de que perderon o tempo, de que se lles estafou. Basta ler algunhas mensaxes en foros: “tal técnica non funciona”, “tal curso é unha fraude”, “tal profesor é un inepto”, etc.

En definitiva, non funcionan?

“Non é cuestión para comer ou deixar para comer, senón de facelo de foma saudable”Os libros de autoaxuda, de calquera outra disciplina ou calquera curso non serven para nada se os seus recomendacione non levan á práctica. Nada funciona mentres non se practica. A práctica, a repetición, facer probas, sempre funciona. Cando alguén le un libro ou agarraches a un curso e non practica os coñecementos que atopa neles, como pretende sacar rendemento? Sen práctica, repetición e ensaio nada funciona. Nos libros e nos cursos danse coñecementos. Dise: “Isto funciona así”. Pero a práctica é de quen o le. Cando un libro de autoaxuda leva á práctica, sempre funciona.

O seu libro afirma que deixar para comer ou de facelo mal non é só cuestión de vontade. Que se necesita?

Hai que comer de forma saudable. Se comer ben ou mal dependese da vontade, non habería persoas con problemas de peso. Na alimentación inflúen moitos aspectos, a maior parte deles psicolóxicos. Para alimentarnos de forma saudable necesitamos coñecer o noso propio corpo e as súas necesidades, saber que alimentos favorécennos ou nos crean problemas, ter ideas claras e veraces sobre os alimentos, saber programar as nosas metas e obxectivos cara a un peso saúde, establecer de forma correcta nosas crenzas e os nosos valores sobre que é adecuado para conseguir un corpo e unha mente sans.

Un dos exercicios que pon en práctica no seu método resulta para moitos lectores, canto menos, sorprendente: “Diferenciar entre sentimentos e fame”. Busca racionalizar as sensacións? É todo cerebral?

“Unha alta porcentaxe de persoas obesas confunde fame con outro tipo de emocións”O proceso é o seguinte: primeiro hai algo que esperta unha emoción (as emocións básicas son amor, alegría, tristeza, rabia e medo). Se somos capaces de porlle nome a esa emoción, entón chamámolas sentimentos. Hai moitas persoas que saben porlle nome ás súas emocións e, cando son capaces de facelo, é dicir, de comprender que é un sentimento, o son tamén de aceptalo.

Pero outras notan unha emoción e non son capaces de comprender que son sentimentos, así que poden confundilos con outras sensacións físicas. Tanto a fame como os sentimentos notámolos entre o pescozo e o embigo. Unha alta porcentaxe de persoas obesas confunde fame con outro tipo de emocións, polo que van á neveira cada vez que senten algún sentimento que non comprenden. É moi típica a muller que queda soa en casa polas tardes porque os seus fillos xa son maiores e o seu marido marchouse cos amigos, e que non é capaz de comprender que nota unha gran soidade. Por iso, no canto de chamar ás súas amigas ou apuntarse a un curso, pasa a tarde xunto á neveira e pensa que ten fame.

Unha dieta levaríalle a enfrontarse aos seus desexos e ás súas necesidades, ou ao que se supón que son as súas necesidades?

É moi importante diferenciar entre os nosos desexos e o mundo real. Os desexos son libres, podemos imaxinar calquera cousa, incluso as cousas máis disparatadas ou tolas. Pero unha cousa son os desexos, as ilusións, as nosas expectativas, os nosos anhelos, e outra moi diferente é a realidade. Cando non somos capaces de diferenciar entre os nosos desexos e as nosas necesidades de alimentación é cando entramos nun mundo de fantasías que nos levan a unha alimentación pouco sa.

Cal é a causa de que eses malos hábitos imperen con maior facilidade que os bos?

Os seres humanos funcionamos por patróns que adquirimos ao longo da nosa vida. O cerebro funciona por repetición: o último que lle metemos repíteo e repíteo ata o infinito. Estamos cheos de pautas que repetimos unha e outra vez. Os hábitos, os costumes, as rutinas, convértennos en seres semi-automáticos, predicibles e previsibles. O problema é que a maior parte das veces facémolo de forma inconsciente, sen darnos conta. Repetimos patróns e non somos conscientes de que o facemos. Por unha banda é bo e interesante, xa que nos facilita a realización de moitas tarefas sen necesidade de prestarlles atención. Por outra banda lévanos a situacións de bloqueo e impídenos saír dos bucles interminables nos que nos metemos.

Tan poderosos son?

“Se adoptamos patróns de alimentación pouco sans, repetímolos de forma automática”Os patróns son moi poderosos. Son tan fortes e están tan arraigados en cada un de nós, que rompelos non é nada fácil. Os hábitos adquiridos na infancia son moito máis difíciles de cambiar. A maior parte do tempo o noso cerebro non pensa, senón que almacena e busca pensamentos como patróns de experiencia. Estes patróns pensan por nós. Cando o noso cerebro recoñece unha parte dun patrón, pon en acción todo o patrón almacenado como modelo. Isto é o que ocorre coa alimentación, que se adoptamos patróns de alimentación pouco sans, repetímolos de forma automática. Por iso é tan difícil cambiar os hábitos na alimentación.

Como se sabe que se ten fame, en lugar de ganas para comer?

A fame é unha resposta física que notamos no corpo cando o noso sistema necesita repor a súa carga enerxética. As ganas para comer están baseadas nos pensamentos, é dicir, non é algo que notemos fisicamente, senón que está nas nosas imaxes mentais ou no noso diálogo interno. Tamén pode ocorrer, como vimos antes, que a unha sensación emocional deámoslle un significado de fame.

A boa dieta ten que partir sempre dun mesmo ou pode alguén empuxar a outra persoa e ter éxito?

A maior parte das veces son as demais persoas quen se dan conta de que non nos alimentamos ben. Na maioría dos casos, só desafiamos a nosa propia experiencia cando a situación é tan alarmante que non temos máis remedio que pór en marcha outras perspectivas. E todo iso cunha gran loita interior, con grandes dúbidas, con gran sufrimento. O cambio non é fácil para nós. Nin gratuíto.

Onde queda a autoestima nunha persoa a dieta permanente?

Facer unha dieta non significa comer menos, senón comer o adecuado para nós. Todos facemos dieta. Cando alguén está san porque come máis saudable, tamén está a dieta e a súa autoestima está perfecta. O problema da autoestima non está en facer dieta, senón na forma na que nos tratamos a nós mesmos. Ter a autoestima alta non depende dos demais, depende só de como nos vemos a nós mesmos, de como nos respectamos, de como nos amamos. Hai persoas obesas que teñen unha gran autoestima, que se queren e respéctanse a si mesmas.

Por que cada vez nos queremos menos? É unha resposta ás constantes mensaxes de perfección, de bonito e de feo, alleos á realidade? Nunha entrevista á doutora Rosa Maria Raich, a experta indicaba que as imaxes que nos venden como sas e belas son falsas, retocadas, mentira.

É certo, o modelo de beleza que se mostra nas revistas de moda e nos desfiles de roupa é falso, as mulleres non son desa maneira. O photoshop fai marabillas. As mulleres, pola súa propia constitución, teñen cadeiras e peitos. Isto da delgadez extrema é algo cultural e cos anos cambiarase cara a outros modelos diferentes.

Sinala que na dieta de adelgazamento e na de mantemento cumprir o propósito é presente, non é unha idea, un propósito no tempo futuro. Como se logra?

O pasado non existe, só recordos que pasaron por distintos filtros e que xa non responden ao que realmente pasou. O futuro tampouco existe, pero temos que telo en conta para fixarnos obxectivos. O único que temos é o presente. Por tanto, para ter un corpo san debemos traballar no presente, cada día, e ter moi claro cara a onde queremos chegar. Marcarse metas claras, realizables, posibles; metas que dean máis saúde, que dependan dun mesmo e non dos demais, que se poidan medir e cuantificar; metas que poñan en marcha todos os recursos, que fagan crecer como persoa. Todo iso, pero desde o presente.

Cando somos adultos e podemos acceder á comida sen permisos ou dificultades, é o noso corpo quen lembra que algúns alimentos “non están permitidos”. A relación da comida e o ser humano -no noso hemisferio e no noso tempo- é paradoxal.

“Os gobernos comezarán a impedir o comido lixo da mesma maneira que comezaron as súas campañas contra o tabaco”Moitas persoas comen de forma sa porque desde pequenas adquiriron eses hábitos ou porque xa de maiores recapacitaron e déronse conta de que comer san é a mellor maneira de gozar da vida. Pero da mesma maneira que as revistas de moda tergiversan a figura da muller, tamén é certo que hai moitos intereses económicos en expandir a idea do comido lixo. Isto crea problemas de sobrepeso en moitos países. Estou seguro de que deica pouco tempo, os gobernos comezarán a impedir o comido lixo, da mesma maneira que comezaron as súas campañas contra o tabaco, debido aos enormes gastos que xera en saúde.

O uso dos alimentos, sobre todo cos nenos, como premio ou castigo é un truco habitual para que coman determinados produtos. Cre que serve para conseguir os bos propósitos? Pódese converter nunha arma de dobre fío que fundamenta no individuo o asociacionismo entre alimento prohibido-alimento máis desexado?

Coa alimentación non se xoga, é sacra. Moitos problemas de sobrepeso comezan cando os pais a utilizan como premio ou castigo. Utilizala neste sentido é un erro porque se dá a determinados alimentos un rumbo de desexado ou non desexado. “Como che portaches mal, quedas sen sobremesa”. Non. A sobremesa non pode ser unha forma de premio ou castigo porque é necesario na alimentación completa do neno.

Considérase que o apetitoso, a miúdo a sobremesa, é un alimento que ten moita graxa e/ou azucre. Dito doutra maneira: o rico engorda. Como se logra que a consciencia se encamiñe cara a “o rico é o san”?

Os medios de comunicación e, sobre todo, as grandes empresas de alimentos industriais, a través da súa publicidade agresiva han creado esa idea de que a graxa ou o azucre son sans. Mesmo lembro campañas de empresas azucreiras que aseguraban que este produto axudaba a previr o cancro. Creo, de todos os xeitos, que os medios de comunicación comezaron a rectificar e que as grandes empresas de alimentación tamén derivan cara a produtos máis sans e ecolóxicos. A consciencia de que o san é o natural (cada vez hai máis corredores nos supermercados cheos de produtos naturais) enráizase aos poucos na nosa sociedade.

O CONCEPTO "PESO SAÚDE"

O discurso actual encamiña o pensamento a identificar beleza con delgadez e delgadez con felicidade. Ricardo Ros insiste, ante este falso silogismo, en que “non se trata de estar delgado ou gordo”, senón de ter un “peso saúde”. Defíneo “non como unha dieta, senón como un estilo de vida que inclúe unha alimentación sa, actividade física diaria e equilibrar o número de calorías que se consomen co número de calorías que o corpo utiliza”. Máis que unha forma para comer ou de encher a neveira, adquirir o hábito de funcionar no ‘peso saúde’ é levar adiante “un estilo de vida no que a alimentación está adecuada ao noso gasto enerxético e no que se establece unha relación estable entre as nosas necesidades físicas e emocionais”. Isto xera unha boa relación “connosco mesmos, coas persoas que nos rodean e, sobre todo, coa nosa contorna ecolóxica”.


Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións