Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Saioa Segura, dietista-nutricionista do Centro de Alto Rendemento de Sant Cugat do Vallès, Barcelona

Os hidratos de carbono son o principal combustible para a práctica de actividade física

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 30deDecembrode2011

A alimentación xoga un papel moi importante no rendemento físico de todo deportista. Isto sábeno moi ben no Centro de Alto Rendemento (CAR) de Sant Cugat do Vallès, en Barcelona, onde Saioa Segura, diplomada en Nutrición Humana e Dietética pola Universidade de Navarra, traballa desde fai nove anos como dietista-nutricionista no Departamento de Nutrición. Este organismo encárgase de apoiar ao deporte para que este sexa competitivo no ámbito internacional. Para iso, conta con recursos como instalacións, adestradores, equipamentos, residencia e ata institutos de ESO e Bacharelato. Ademais, no CAR os deportistas están asesorados por un equipo médico e de enfermaría, psicolóxico, de fisioterapeutas e dietético, entre outros.

Cales son as principais tarefas que se realizan desde o CAR?

No Departamento de Nutrición temos dúas áreas de traballo diferenciadas. Por unha banda, abarcamos a área de Consulta Dietético-Nutricional, onde realizamos a avaliación e asesoramento do deportista de elite. Por outra banda, levamos a cabo todo o control do servizo de restauración colectiva. Realizamos o deseño dos menús que se ofertan no centro, o control de calidade de todos os pratos que se serven e un exame exhaustivo das máquinas vending do centro.

Que relación garda este departamento con outros servizos, como o médico, o psicolóxico ou o de enfermaría?

O Departamento de Nutrición, xunto co Departamento de Fisioloxía e o de Psicoloxía, integran parte da área de Ciencias do CAR. Isto demostra que o noso traballo en equipo é parte do éxito. Non concibo realizar o asesoramento dietético-nutricional dun deportista sen coñecer a súa composición antropométrica, algo que realizan os profesionais de enfermaría. Por outra banda, teremos que estar sempre informados da suplementación que reciben os nosos deportistas, xa que isto pode influír de forma directa nas pautas alimentarias que se propoñan. Por iso, é fundamental o traballo conxunto, vinculado ao equipo médico e de fisioloxía. A figura do psicólogo é clave para os dietistas-nutricionistas, xa que moitas ansiedades do individuo repercuten de forma directa na alimentación. Coñecer toda esta información permítenos realizar un mellor traballo e obter mellores resultados.

É obrigatorio que os mozos deportistas pasen polo seu departamento ou só están citados quen son profesionais e buscan optimizar o seu rendemento?

“Se un deportista non segue unhas pautas correctas de hidratación e alimentación, repercute de forma negativa no seu rendemento”Numerosos estudos avalan que unha alimentación adecuada inflúe de maneira significativa no rendemento deportivo. Hoxe sabemos que entre os factores que afectan a este rendemento figuran a xenética, o adestramento, a motivación, a condición física ou o medio ambiente, entre outros, pero tamén a alimentación. Se un deportista non segue unhas pautas correctas de hidratación e de alimentación, pode repercutir de forma negativa no seu rendemento. Cada principio de tempada tentamos que todos os deportistas que comezan a súa vida no CAR por primeira vez pasen polo noso departamento para realizar unha consulta dietética completa. Os deportistas máis “veteranos” veñen cando necesitan asesoramento.

Que deportes requiren máis un asesoramento nutritivo?

Sobre todo, os deportes que teñen unha categoría de peso para competir (taekwondo, remo, loita, boxeo…). Asesorámoslles durante toda a tempada para que se manteñan un par de quilos por encima do seu peso de competición. Desta maneira, un par de semanas antes da competición, poderemos diminuír o peso que está por encima dos límites da categoría. Así se evita que realicen prácticas perigosas para chegar a conseguir o obxectivo desexado, prácticas que ademais se relacionan con lesións innecesarias.

Hai diferenzas entre o asesoramento que realizan durante os períodos de adestramento e as competicións?

“Na hora previa á competición, o alimento que se inxere debe ser líquido para asimilar de forma máis fácil e rápida”A semana previa á competición tentamos optimizar os depósitos de hidratos de carbono en músculos e fígado, co fin de competir coa reserva máxima. Moitas veces non fai falta modificar a dieta, xa que o nivel de adestramento nos días previos á competición diminúe de forma notable. Tamén procuramos que se manteñan ben hidratados. O día da competición teremos que manter unha dieta rica en hidratos de carbono, pobre en graxas e baixa en fibra (para evitar maior motilidad intestinal), evitaremos comidas moi condimentadas e, sobre todo, asesoraremos aos nosos deportistas para que eviten experimentar con pratos novos e con suplementos que non probasen antes. Marcaremos os intervalos de tempo (dunhas dúas horas e media) desde a última comida ata o momento de competición e pautaremos que a hora previa de competición todo o alimento que se inxira sexa en forma líquida, para que sexa máis fácil e rápido de asimilar.

Lembra algún caso de asesoramento complexo, innovador ou interesante?

O maratón deas Sabres é unha das carreiras de longa distancia máis duras do mundo. Prolóngase durante seis días e os participantes percorren 240 quilómetros expóndose a temperaturas que rozan os 50ºC. Por se isto fose pouco, deben cargar o seu equipo e comida para todos os días. Teñen un mínimo de Kcal/día que a organización lles obriga a levar. É un reto persoal, contra a calor, o deserto e a mente. O Rally Dakar considérase un dos máis duros do mundo, ten unha duración de 15 días e lóitase contra a calor, a area, a altura ou a humidade. No caso dos motoristas, sobreviven durante 15 días en vivac (ao raso).

O caso de Michael Phelps, que revelou que comía de forma asidua en McDonalds, cuestiona a importancia dos hábitos fronte á predisposición xenética. Hai deportistas que están máis aló dos hábitos alimentarios, de descanso e de adestramento?

Está demostrado que un descanso adecuado pode mellorar o rendemento dos deportistas de maneira natural e que o soño é moi importante para a recuperación física e mental. Ademais, unha alimentación equilibrada contribúe a que o deportista se manteña nun bo estado de saúde e aproveite ao máximo as súas capacidades físicas potenciais para obter mellores resultados.

As entidades de prestixio que estudan a nutrición do deporte destacan dous elementos crave no manexo da dieta do deportista de elite: os hidratos de carbono e a hidratación. Que papel xogan estes dous aspectos?

Os hidratos de carbono constitúen o principal combustible para a práctica de actividade física. No deportista deben supor un 50% ou 55% do total da inxesta. Con estas cantidades, pódense manter as reservas suficientes (en forma de glucógeno) para a contracción muscular. Por outra banda, a termorregulación e o equilibrio de líquidos son factores fundamentais no rendemento deportivo. A deshidratación ten un impacto negativo sobre a saúde e o rendemento e prexudica a capacidade de realizar esforzos de alta intensidade tanto a curto como a longo prazo.


Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións