Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Sal da miña vida

Hipertensión arterial, isquemia cerebral e maior risco de ataque cardíaco, consecuencias de abusar do sal

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Sábado, 05 de Decembro de 2009
img_salero1

Si, alegrar a comida a golpe de salero é máis que un costume, unha militancia. Nin pementa, nin especias nin herbas aromáticas, o sal é o condimento crave nas nosas cociñas. Un chisco para aderezar a ensalada, outra para aumentar o sabor dun guiso, unha máis para reafirmar o gusto dun filete.. E así ata chegar aos 9,7 g de sal que, segundo o último estudo da Axencia Española de Seguridade Alimentaria e Nutrición (AESAN) no que se analizan 1.200 alimentos para saber cal é o seu contido en sal, consomen de media cada día os españois, o dobre do cinco g recomendados pola Organización Mundial da Saúde (OMS) e cinco veces máis que os 2 g imprescindibles para o correcto funcionamento do organismo dunha persoa sa de 70 quilos de peso.

Controlar o salero non é suficiente

Só o 25% do sal que tomamos procede do salero de fogares e locais de hostalaría. Porque tres cuartas partes do sal consumido provén de alimentos procesados: latas de conserva, precocinados, embutidos, patés. É o “sal oculto”, que recibe ese nome porque o consumidor non é consciente da cantidade de condimento que supón a inxesta deses produtos. O problema é que o exceso de sal continuado na dieta non é inocuo; ao revés, pasa factura e moi cara. A relación entre o consumo excesivo de sal e o aumento do risco de sufrir hipertensión arterial está máis que demostrado por estudos científicos e ensaios clínicos. Os datos non deixan lugar a dúbidas: cada ano falecen en España 124.000 persoas (a terceira parte do total de falecidos) por enfermidades cardiovasculares, unha de cada vinte están directamente relacionadas coa hipertensión. A redución da inxesta deste condimento á metade podería evitar miles de mortes cada ano. Non vai ser fácil, un de cada tres españois padece hipertensión arterial, proporción que aumenta a 2 de cada 3 nos maiores de 65 anos. Partindo de que a pesar de que o sal dá sabor aos alimentos pero resta anos de vida, os expertos en saúde e nutrición de CONSUMER EROSKI recomendan revisar certos hábitos culinarios co fin de reducir o consumo deste condimento. E proporcionan as claves que orientan sobre os alimentos procesados que máis sal conteñen. Esta necesaria cruzada contra o exceso de consumo de sal ten algo ao seu favor: o gusto, co tempo, acaba habituándose e a longo prazo a sensación de que a comida con menos sal resulta insípida desaparece.

Os perigos de ser moi salgado

O organismo dun adulto humano conteñen de forma natural no organismo entre 250 e 300 g de sal. Se o abuso no consumo de sal é continuado durante anos ou se o organismo vese incapaz de eliminar ese exceso, as consecuencias poden ser graves para a saúde, e non só hai que traducilo en hipertensión arterial, infartos cardíacos ou na penúltima epidemia da nosa saúde pública: a isquemia cerebral. A retención de auga, co consecuente aumento de peso e coa esixencia exposta a corazón, fígado e riles de manexar maior volume de líquido e traballar por encima das súas posibilidades é outra consecuencia do consumo excesivo de sal. E aínda hai máis. Fumadores, diabéticos e obesos ven agravada calquera disfunción do seu organismo se abusaron do sal.

A isquemia cerebral ou ictus -primeira causa de mortalidade na muller española, e segunda en xeral- e o cancro de estómago e a osteoporose tamén están vinculados ao exceso de sal. Con todo, reducir o consumo de sal non debe significar eliminala da dieta porque o organismo a necesita, xa que lle axuda a manter o nivel de líquidos corporais, permite a transmisión de impulsos nerviosos, a actividade muscular e a absorción de potasio, e facilita a dixestión e compensa as perdas orixinadas por exceso de sudoración e por vómitos ou diarreas. En adultos, a cantidade de sal diario non ha de superar os 5 gramos, 3 g nos nenos menores de sete anos e 4 g para quen teñen entre sete e dez anos.

CANTO É MOITO SAL?

A primeira medida para reducir o consumo de sal é recorrer menos ao salero e usalo con moderación cando se aderezan os pratos e se condimenta a comida. Pero sabendo que máis do 70% do sal que se inxere procede de alimentos procesados, parece claro que non é suficiente con afastar o salero da mesa.

O sal, tanto a de orixe mariña como a que provén de xacementos subterráneos, contén sodio e cloro. E o sodio que achega un consumo excesivo de sal é precisamente o culpable de todos os males asociados.

A maioría dos alimentos frescos non o conteñen, aínda que as vísceras ou o marisco proporciónano de forma natural. A comida xa procesada incorpora sal para realzar o sabor dos alimentos e para conservalos. Con todo, a industria engade tamén aos seus produtos outras sustancias que conteñen sodio: aditivos, espesantes, gelificantes, edulcorantes. Antes de comprar estes alimentos elaborados, que non só son os precocinados senón calquera alimento non fresco, convén comprobar canto sal conteñen. O que sería moi sinxelo de facer se este dato figurase na súa lista de ingredientes ou na información nutricional. Pero é aínda é pouco habitual que as etiquetaxes inclúan a cantidade de sodio ou sal dun produto: aínda non hai obrigación legal de informar diso, salvo cando os alimentos pertencen á categoría “baixo en sal”.

ANCHOAS, XAMÓN E SALCHICHAS: Os MÁIS SALGADOS

Os alimentos considerados altos en sodio son os que conteñen máis de 500 miligramos cada cen gramos, que equivale a dicir 1,3% de sal. Por tanto, quen seguen unha dieta baixa en sodio deben evitar os alimentos precocinados, os embutidos e a comida rápida. Unha moderación que se fai extensible ás persoas sas, aínda que neste caso non será tan estrita.

Unha recente análise comparativa de CONSUMER EROSKI comprobou a cantidade de sal de 64 alimentos procesados: embutidos, diferentes pans, conservas, solubles de cacao, galletas, produtos de aperitivo e precocinados. Os resultados colocaron a anchoas en conserva, a xamón curado, salchichas, e chourizos como líderes en contido de sal. De feito, excederon holgadamente a cantidade de sal estimado como excesiva para a saúde, o 1,5%. Seguíanlles olivas, ketchup, queixos curados, patacas fritas e queixo de lonchas. A sopa de sobre foi o alimento procesado menos salgado do comparativo, para estrañeza de máis dun técnico. Tamén demostraron altos contidos en sal os cereais de almorzo, o paté e o xamón cocido.

Para reducir o seu consumo

Todos, sen excepción, deberiamos controlar o consumode sal, en especial quen padecen hipertensión oumaior risco de sufrir problemas cardiovasculares.O gusto polo sal é adquirido e, por iso, é posiblemodificalo e educalo. A medida que se inxere menossal, a preferencia polo salgado tamén diminúe.Para iso, poden servir as seguintes suxestións:

  1. Comer máis alimentos frescos, conteñen menos sodio.
  2. Cociñalos sen sal e que sexa cada comensal agregue a cantidade ao seu gusto.
  3. Cociñar os alimentos ao vapor: ao non haber un medio co que o alimento entra en contacto, non hai cesión de sustancias e consérvase mellor o contido natural do sodio do alimento.
  4. Utilizar herbas e especias para condimentar os pratos. Con aceite de oliva virxe e vinagre encóbrese en parte a falta de sal.
  5. O sal mariño, polo seu sabor máis forte, permite empregar menos cantidade para dar sabor ás comidas.
  6. Substituír o sal por unha de baixo contido en sodio: achega a metade de sodio que o sal común.
  7. O sal de cloruro potásico (debe engadirse unha vez cociñado o alimento) carece de sodio e é a máis recomendable.
  8. Reducir a inxesta de alimentos procesados e, no seu caso, consumir preferentemente téñanos menos sodio (lea as etiquetas nutricionais).

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións