Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Se nos facemos vexetarianos, faltaranlle proteínas e ferro ao neno?

Se unha familia decide seguir unha alimentación vexetariana, debe acudir a un dietista-nutricionista cualificado para planificar a dieta e os suplementos necesarios

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 04 de Abril de 2017
img_vegetarianos faltaran hierro hijo hd

Hai nenos que rexeitan o peixe e, aínda que non é habitual, calquera tipo de carne, desde o coello e o pito, ata o cordeiro, a tenreira ou as carnes procesadas. Noutras ocasións, os pais son vexetarianos, ou decidiron adoptar un patrón vexetariano para alimentarse, e desexan que os seus fillos tamén o asuman. As familias, entón, preocúpanse, porque está moi estendido a mensaxe de que a carne e o peixe teñen extrema importancia na alimentación infantil, por considerar que conteñen moito ferro e que as proteínas que se inxeren ao consumilos son de maior calidade e máis completas que as de fontes vexetais. É así? Teñen razóns para preocuparse? Neste artigo analízase esta cuestión, enuméranse os vexetais que achegan ferro e proteínas e danse consellos ás familias ovolactovegetarianas.

Imaxe: oksun70

A teórica superioridade dos alimentos de orixe animal sobre os de orixe vexetal, en canto ao seu contido en proteínas e ferro, enunciouse durante moitos anos. Pero, na actualidade, e á luz da ciencia, esa mensaxe xa non se pode soster.

En xeral, os nenos que levan unha alimentación vexetariana comen de maneira máis saudable que a maioría de menores que teñen unha alimentación occidental tradicional, xa que a súa familia está moi sensibilizada no plano nutricional: coidan máis os nutrientes necesarios no día a día e desenvolven un control atento sobre a inxesta de produtos superfluos e insanos, tan frecuentes na dieta occidental.

De todas as maneiras, por encima dos dous anos, non tería que haber moitas diferenzas entre unha dieta vexetariana e unha non vexetariana, xa que hoxe en día recoméndase que as froitas, verduras, legumes e cereais integrais ocupen a maior parte dun teórico prato de alimentación saudable, como pode verse nesta ligazón da Universidade de Harvard (EE.UU).

As proteínas de orixe vexetal, ben combinadas ao longo de varias comidas, cumpren á perfección a función plástica e reparadora que teñen todas as proteínas no organismo, ademais de moitas outras misións, como transportar o osíxeno polo sangue (hemoglobina), defendernos dos organismos produtores de enfermidades (os anticorpos ou “defensas”), contraer os músculos (actina e miosina), catalizar a maioría de reaccións químicas que se producen no noso interior (encimas) ou regular o sistema endocrino (hormonas).

Doutra banda, constatouse que a anemia ferropénica sucede tanto en persoas vexetarianas como en non vexetarianas. Este tipo de anemia caracterízase por un número de glóbulos vermellos ou cifra de hemoglobina menores ao normal, debido a un déficit de ferro. Os síntomas que poderían darse nesta situación serían os seguintes: irritabilidad, cansazo, “pica” (comer ou lamer sustancias como yeso, xiz, terra, papel…), inapetencia marcada, mareos, palidez de pel ou de mucosas (beizos e conjuntiva palpebral con pouca cor), etc.

Vexetais que nos achegan ferro e proteínas

A continuación noméanse catro grandes grupos de alimentos de orixe vexetal que son fontes apreciables de proteínas ou de ferro, entre outros nutrientes importantes como o calcio, os acedos grasos esenciais ou o zinc.

  • 1. Legumes: garavanzos, lentellas, xudías secas (feixóns ou habichuelas), guisantes (arvejas), fabas (que ricas habítalas “baby”), soia (e os seus derivados: tempeh, tofu, soia texturizada, bebida de soia…). A lentella vermella cócese rápido e é idónea para iniciar a alimentación complementaria do bebé, pois non ten pel e dixírese ben, formando con facilidade crema ou puré.
  • 2. Froitos secos, froitas desecadas e sementes: améndoas, noces, piñóns, abelás, pistachos, cacahuetes (botánicamente son legumes), anacardos, pipas, higos secos, orejones de pexego, pasas, dátiles, sementes de liño, de sésamo (mellor moídas en forma de crema ou tahín), de cabaza, de chía…
  • 3. Verduras de folla verde: acelgas, espinacas, col rizada, alcachofas, leitugas, coles de Bruxelas, etc. Como son fontes de ferro non hemo (o ferro hemo de orixe animal ten maior absorción), débese apoiar a súa absorción con alimentos que conteñan abundante vitamina C, como son os cítricos, os pementos, as fresas, os kiwis, o brócoli, os tomates, os berros…
  • 4. Cereais integrais: avena, trigo, espelta, mijo, centeo, millo, quinua, amaranto… (estes dous últimos son pseudocereales). O seitán obtense amasando o glute do trigo e cocéndoo en auga, polo que tamén é fonte de proteínas e calcio de orixe vexetal.

Consellos para familias ovolactovegetarianas

Se a familia é, ou decide ser, ovolactovegetariana, hai que apuntar o seguinte:

  • O ovo é un alimento con proteínas de excelente calidade, aínda que o ferro que contén na xema é de tipo non hemo, a pesar da súa orixe animal. Por tanto, tamén será conveniente combinar con hortalizas ricas en vitamina C e cítricos. Así mesmo, hai tempo que o ovo xa foi redimido de ser un produto que hai que limitar en persoas sas, polo que a recomendación de non consumir máis de tres por semana pasou á historia.
  • O leite e os seus derivados son alimentos de alto valor nutricional que entran no menú das persoas ovolactovegetarianas. Pero os lácteos non son a única fonte de calcio: as améndoas teñen bastante máis calcio por cen gramos que o leite de vaca e unha aceptable taxa de absorción, mentres que as bebidas fortificadas de soia teñen o mesmo contido e taxa de absorción de calcio que o leite de vaca. Doutra banda, a actividade física (mellor ao aire libre) e recibir doses adecuadas de luz solar son ferramentas imprescindibles para ter unha boa saúde ósea, sexamos ou non vexetarianos.
Imaxe: Carlos Casabona

É moi importante saber que se unha familia, con nenos incluídos, decide tomar moi poucos alimentos de orixe animal, ou mesmo suprimilos, debe acudir a un profesional cualificado, preferentemente un dietista-nutricionista especializado, para que a dieta de todos os seus integrantes estea ben planificada. Por que? Porque nestes casos é esixida e obrigatoria a suplementación con vitamina B12, tanto se deciden ser ovolactovegetarianos como veganos. Se isto non se cumpre, as consecuencias poden ser graves e irreversibles, sobre todo nos pequenos. E, nalgúns casos, tamén podería ser necesaria a suplementación con ferro en bebés e nenos pequenos. Nesta ligazón e no libro ‘Máis vexetais, menos animais’, de Xullo Basulto e Juanjo Cáceres, pódense consultar os detalles destas cuestións.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións