Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Sete pasos para unha alimentación sa en Guatemala

A pota de Guatemala é unha guía dietética con dous obxectivos dispares, axudar a previr enfermidades crónicas e evitar as carencias nutritivas

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Sábado, 26deMaiode2007

Img
A pota de Guatemala, guía alimentaria do país, publicouse no ano 1998 grazas ao esforzo realizado pola Comisión Nacional de Guías Alimentarias (CONGA), co apoio técnico do Instituto de Nutrición de Centro América e Panamá (INCAP), instituto que lidera a publicación de interpretacións gráficas dos tipos de alimentos e da súa frecuencia de consumo como ferramentas de educación alimentaria para a poboación xeral de Centroamérica.

Para adaptarse ás necesidades específicas de cada país, expertos profesionais e técnicos recorreron a ferramentas innovadoras e moi creativas, representando os grupos de alimentos en diversos formatos e dependendo do país, desde a pota da alimentación de Guatemala ao prato do bo comer de México ou o círculo de alimentos de Costa Rica. O obxectivo de todas elas é guiar á poboación de distintas nacionalidades para decidir intuitivamente que tipos de alimentos debe levar á mesa familiar para completar as recomendacións nutricionais.

Unha guía adaptada ao país

A maioría da poboación guatemalteca sofre trastornos nutricionais debido á falta dunha alimentación adecuada, tanto en calidade como en cantidade. Estes problemas relaciónanse cunha alimentación monótona, escasa, e baixa no consumo de alimentos ricos en vitamina A e ferro. Isto implica que exista unha alta prevalencia de desnutrición, anemia, enfermidades infecto-contaxiosas e, en menor grao, problemas da vista.

A pota da alimentación guatemalteca adáptase ás necesidades especiais do país, como a falta dunha alimentación adecuada, tanto en cantidade como en calidade

Doutra banda, existe outro grupo de poboación que, por exceso de alimentación, son obesos e, como consecuencia, padecen de enfermidades crónicas como diabetes, hipertensión e enfermidades do corazón.

A pota da alimentación de Guatemala vai dirixida a toda esta poboación de risco, así como á familia, entendida como poboación sa maior de dous anos de idade. A pota acompáñase de mensaxes orientadas tanto á redución do risco de desenvolver enfermidades crónicas (obesidade ou diabetes, por exemplo) como á prevención de deficiencias nutricionais.

Mensaxes que acompañan ás guías dietéticas

Un aspecto destacable desta guía é a recomendación de combinar leguminosas con cereais como o arroz, xa que isto permite obter proteínas de boa calidade, máis económicas e alcanzables para a poboación guatemalteca que a proteína animal. Así mesmo, faise fincapé na necesidade de tomar complementos ou alimentos fortificados, en especial con ferro e vitamina A, xa que as carencias destes nutrientes son frecuentes entre os grupos de poboación máis vulnerables.

Estas son algunhas das recomendacións ou mensaxes máis comúns que inclúe a pota:

  • A alimentación debe ser o máis variada posible.
  • Convén aumentar o consumo de vexetais, froitas e cereais.
  • É preciso incrementar a inxesta de alimentos ricos en ferro e vitamina A.
  • Aconséllase combinar leguminosas e cereais nunha mesma comida para obter proteínas tan completas como as de orixe animal.
  • É moi importante a hixiene na preparación dos alimentos.

O sete pasos para unha alimentación sa

Na pota de Guatemala represéntanse seis grupos de alimentos básicos, así como a frecuencia de consumo aconsellada, tanto diaria como semanal, de cada un deles.

Img ollaguatetexto

Todos os días
1. Grans (legumes), cereais e papas (patacas)
2. Herbas e verduras
3. Froitas

Polo menos, 1 vez/semana
4. Carnes

Polo menos, 2 veces/semana
5. Leite e derivados

Con moderación
6. Azucre e graxas

A continuación móstranse o sete pasos que quedan reflectidos xunto á pota da alimentación de Guatemala:

1. Inclúa en todos os tempos de comida grans, cereais ou papas, porque alimentan, son económicos e saborosos.
2. Coma todos os días herbas ou verduras para beneficiar o seu organismo.
3. Todos os días coma froita, calquera que sexa, porque son sas, dixestivas e alimenticias.
4. Se come todos os días tortillas (de fariña de cereal) e frijoles, por cada tortilla coma unha cucharada de fríjol para que esta sexa máis substanciosa.
5. Coma dúas veces por semana, polo menos, un ovo, un pedazo de queixo ou un vaso de leite para complementar a súa alimentación.
6. Polo menos unha vez por semana coma un pedazo de fígado ou de carne para fortalecer o seu organismo.
7. Para manterse san, coma variado como se indica na pota familiar.

Diferenzas coa guía mediterránea

Img frijoles
Así como en España as recomendacións de consumo de proteínas (carnes, peixes, ovos e os seus derivados) son de 3 a 4 veces por semana, na pota de Guatemala pódese observar que a frecuencia de consumo aconsellada para eses alimentos é de «polo menos 1 vez por semana». O certo é que nada teñen que ver as condicións nas atópase a poboación guatemalteca coas do noso país en canto a recursos socio-económicos ou culturais. Deste xeito, para emendar posibles carencias de proteínas en Guatemala, existe a recomendación de combinar alimentos vexetais (frijoles con arroz) como alternativa idónea.

Do mesmo xeito, chaman a atención as recomendacións de consumo de lácteos, dado que na pota indícase «polo menos 2 veces por semana», cando noutros países como o noso as recomendacións son de entre 2 e 4 racións diarias. Como garanten, entón, o achegue de calcio, esencial para o correcto desenvolvemento e mantemento da masa ósea? En Guatemala dispoñen de alimentos e dunha tradición culinaria que permite cubrir en parte as recomendacións de devandito mineral.

Ademais, existen alimentos de deseño como a Incaparina ou a Bienestarina, fariñas enriquecidos en calcio, ferro, vitamina A e vitaminas do grupo B, que se dispensan de maneira gratuíta entre a poboación máis necesitada. A primeira componse basicamente de fariña de millo e de soia, carbonato de calcio, ferro, vitamina A e vitaminas do grupo B. Pola súa banda, a Bienestarina é unha fariña composta por unha mestura vexetal, vitaminas e minerais que se dá como complemento nutritivo a nenos de máis de 6 meses de idade. O obxectivo destes alimentos de deseño é axudar á diminución dos diferentes niveis de anemia por carencia de ferro, e doutros nutrientes como a falta de vitamina A. Cabe sinalar que tanto unha como a outra son equivalentes ao leite no seu valor nutritivo, pero de máis baixo custo.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións