Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Superalimentos: promesas que non se cumpren

Certos alimentos teñen fama de ser curativos, adelgazantes, antibacterianos, antioxidantes ou anticanceríxenos debido á súa composición, pero é preciso tomarse con cautela esas promesas

Img granada salud hd Imaxe: 578foot

Na actualidade, hai un crecente interese por saber como inflúen certos hábitos de vida no desenvolvemento ou a prevención das enfermidades. Esta curiosidade tamén alcanza á alimentación. Ás veces, outórgase a certos alimentos poderes curativos, adelgazantes, antibacterianos, antioxidantes ou anticanceríxenos, debido á súa composición. Coñéceselles como “superalimentos”. Pero que hai de verdade nestas afirmacións? En realidade son “super“? No seguinte artigo abórdase se é correcta ou non a información sobre os “superalimentos” que lle chega ao consumidor a través de anuncios publicitarios, herboristerías ou Internet.

Img granada salud 01
Imaxe: 578foot

Superalimentos, a estudo

Nalgunhas páxinas de Internet, con pouco rigor científico, definen a un “superalimento” como aquel que é rico en nutrientes moi beneficiosos para a saúde e o benestar. En xeral, véndense como panacea dalgunha irregularidade fisiológica ou como complemento idóneo para unha correcta e adecuada alimentación. Entre os exemplos máis coñecidos están as bayas goji, chlorella, quinoa, sementes de chía e o kéfir, uns produtos alimenticios de moda que se publicitan como ricos en vitaminas.

Antes de continuar falando de vitaminas, é importante distinguir entre as hidrosolubles e as liposolubles.

  • As hidrosolubles son as do complexo B e a C. Como o seu propio nome indica, atópanse na auga que está dentro da composición de alimentos frescos, como as verduras e froitas. Algúns froitos que se venden como “superalimentos” son desecados, polo que a riqueza en vitaminas hidrosolubles pérdese neste proceso.
  • As liposolubles (A, D, E e K) están contidas na graxa do alimento. Se se suplementa a dieta, poderíase correr o risco de sufrir unha hipervitaminosis, dando lugar a consecuencias negativas sobre o organismo, como cefaleas, debilidade ou cansazo.

“É evidente que a sociedade contemporánea mostra un interese crecente polos problemas da nutrición e a alimentación do home”, di o Profesor Grande Covián no documento ‘Dietas e Produtos Máxicos‘, publicado polo Instituto de Nutrición e Trastornos Alimentarios e a Federación Española de Nutrición (FEN). Este interese pode constituír un problema para a saúde, xa que trae consigo a aparición dunha lista de alimentos supostamente milagrosos, algúns estudados e outro non.

Img infusion
Imaxe: anya-anya

Cando se trata de alimentos con efectos sobre a saúde, é vital saber distinguir entre un estudo científico e a práctica clínica. O estudo científico pode mostrar as bondades dun alimento ou nutriente determinado, pero na práctica clínica poden non obterse os efectos probados nesa investigación. Isto débese, en parte, a que nas investigacións empréganse niveis altos de nutrientes, inalcanzables nunha dieta normal, ou que se utilizan ratas como modelos ou realizan experimentos in vitro usando células humanas. Doutra banda, en determinados traballos científicos, os alimentos estúdanse de forma illada, mentres que as persoas consómenos en combinación con outros alimentos. A combinación produce unha interacción entre eles que leva ao organismo a diminuír ou aumentar a capacidade para absorber determinados nutrientes. Un exemplo comprobado é o da graxa, que axuda ao beta-caroteno que conteñen as cenorias e espinacas a que se absorba máis fácil e rapidamente cando se inxeren xuntos.

A saúde dunha persoa non depende só da alimentación, menos aínda dun único alimento

As investigacións en seres humanos son moi complexas. A saúde ou o benestar dunha persoa non depende só da alimentación -menos aínda dun único alimento-, senón dunha complexa armazón onde entran en xogo a xenética, os hábitos de vida, o círculo social próximo ou o marco sociocultural onde se atopa. Isto non cuestiona o rigor dos estudos científicos, senón que debuxa un contexto máis amplo que un laboratorio. É no medio de todas estas variables, e non nunha contorna controlada e aséptico, onde ten lugar a alimentación das persoas. Por iso, unha dieta de calidade e variada en alimentos nutritivos ten máis vantaxes que una baseada nun conxunto de “superalimentos” ou nun en exclusiva.

No caso de necesitar asesoramento, tratamento ou requirimento nutricional, debe ser un profesional titulado e sanitario, capaz de interpretar estudos científicos, o que marque de maneira individual as pautas de alimentación específicas para cada persoa.

Hai moitos superalimentos na nosa despensa

Os chamados “superalimentos” poden chegar a confundir aos consumidores facéndolles pensar que o resto de alimentos da dieta non son tan saudables. Hai que ser cautos. A nosa responsabilidade é fomentar unha dieta ampla e variada. Un maior consumo de froitas e verduras de tempada, así como cereais pouco refinados ou integrais, é a mellor forma de previr o exceso ou defecto de vitaminas e minerais, sen necesidade de recorrer á suplementación con alimentos que se atopan fóra da historia e cultura culinaria da persoa e que, en ocasións, resultan moi caros.

A Autoridade Europea de Seguridade Alimentaria (EFSA) afirma que existen alimentos e bebidas cuxos nutrientes son adecuados para a saúde das persoas: cenorias, tomates, mazás, plátanos, cebolas, allos, pepinos, pementos, col, brócoli, alcachofas; alimentos baseados en cereais integrais como o pan, o arroz ou a pasta; peixes e carne; froitos secos como noces, améndoas. Se buscamos “superalimentos”, empecemos por mirar nas nosas despensas! Estes alimentos e moitos máis teñen a vantaxe de ser económicos e de atoparse ao noso alcance, o que permite consumilos con regularidade e en cantidades suficientes para aproveitar ao máximo os seus valiosos nutrientes.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións