Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Traballos á intemperie, como coidarse coa alimentación?

O frío e a calor extremos forman parte dos principais riscos de quen traballan ao aire libre, aínda que é posible protexerse cunha alimentación e hidratación adecuadas

Img jardineros aut listg Imaxe: Gonmi

Son moitos os traballos que se realizan á intemperie, desde a agricultura e a pesca, ata a minaría, a construción ou o transporte. As persoas que traballan ao aire libre están expostas a diversos riscos que dependen do tipo de traballo, a zona xeográfica, a estación do ano e o tempo que permanecen no exterior. Os perigos físicos máis importantes para as persoas que traballan ao aire libre son a calor extrema, o frío extremo, o ruído, os lóstregos e a radiación ultravioleta (UV). É coñecida a relación que ten a temperatura coa morbilidad e mortalidade, tanto as mínimas de inverno, como as altas do verán. Por iso, nesta reportaxe centrarémonos neste aspecto -o frío e a calor-, como un factor do que é posible protexerse cunha alimentación e hidratación adecuadas.

Img jardineros aut 01
Imaxe: Gonmi

Traballar con frío: problemas e precaucións

Segundo o Instituto Nacional para a Seguridade e Saúde Ocupacional (NIOSH), un ambiente frío defínese por unhas condicións que causan perdas de calor corporal maiores do normal, é dicir, por baixo dos 18-20ºC. As condicións de frío extremo poden causar diversos problemas. Entre eles:

  • Conxelación periférica de fazulas, nariz, orellas e dedos de mans e pés.
  • Hipotermia ou perda de calor corporal, cuxos síntomas son un comportamento extravagante, lentitude xeral e letargo, incapacidade para manter o ritmo de traballo e perda de conciencia.

Img nieve trabajo m
Imaxe: akk_rus

A dobre estratexia para combater estas dúas posibles incidencias provocadas polo frío son:

  • Aplicar métodos fisiológicos, é dicir, alimentación e hidratación adecuadas, para desenvolver mecanismos de adaptación ás baixas temperaturas.
  • Tomar medidas tecnolóxicas, é dicir, asegurarse acubillo e abrigo.

Ambos os métodos teñen como finalidade aumentar a tolerancia de todo o corpo ou dalgunhas partes do mesmo ás baixas temperaturas. No plano nutricional, a deshidratación e unha alimentación inadecuada aumentan o risco de sufrir lesións por frío sen conxelación (LFSC), as cales afectan case exclusivamente as pernas e aos pés. Outros factores de risco son a tensión, as enfermidades ou lesións concomitantes e a fatiga. Con respecto á inxesta de calorías, pode suporse que en ambientes fríos o achegue de calorías debe aumentar entre un 25% e un 50 % comparado cos climas tépedos ou cálidos. En canto á hidratación, é preciso lembrar as seguintes pautas:

  • A sensación de sede redúcese ante o frío, con todo o déficit hídrico reduce a capacidade de traballo e aumenta o risco de sufrir lesións por frío.
  • A necesidade de auga en ambientes fríos é difícil de estimar porque depende da carga de traballo da persoa e do illamento que proporcione a roupa.
  • En calquera caso, a inxesta ten que ser abundante e en forma de bebidas quentes (entre 5 e 6 litros ao día en caso de actividade física intensa).
  • A observación da cor dos ouriños, que debe ser sempre clara, permite saber se se está inxerindo unha cantidade suficiente de líquidos.
  • Desaconséllase a inxesta de alcol e o abuso da cafeína.

Calor extrema: riscos e coidados preventivos

Segundo a Organización Internacional do Traballo (OIT), os traballadores deben ser informados da natureza da tensión por calor e dos seus efectos nocivos. Tamén deben saber que a tolerancia á calor depende en gran medida da inxesta de suficiente cantidade de auga e dunha dieta equilibrada. As condicións de calor extrema para traballar poden causar varios problemas. Entre eles:

  • un golpe de calor, que se dá por unha combinación elevada de tensión térmica e carga de traballo.
  • esgotamento, no cal se produce unha perda de capacidade para o traballo mental e físico.
  • cambras, que son consecuencia dunha perda de sales minerais a través da suor, acompañada dunha abundante inxesta de auga pero sen a adecuada reposición salina.
  • sarpullidos, que se presentan en forma de pápulas vermellas na pel que permanece cuberta de suor sen evaporar.

Img obreros const m
Imaxe: Official Ou.S. Navy Imagery

Unha deshidratación severa pode producir esgotamento por calor e colapso circulatorio. Nestas circunstancias, a persoa é incapaz de manter a presión arterial e pode perder o coñecemento. A principal causa é a redución do volume sanguíneo, que activa unha serie de reflexos que reducen a circulación aos intestinos e a pel. A diminución do fluxo sanguíneo periférico agrava a situación, posto que se reduce a perda de calor na superficie e aumenta aínda máis a temperatura interna. O individuo pode desvanecerse por unha caída da presión arterial e a consecuente diminución de rega cerebral. Os síntomas son cansazo, cefalea, atontamiento e náuseas. Cando a persoa se tomba, aumenta o achegue sanguíneo ao corazón e ao cerebro e, unha vez que se arrefría e bebe algo de auga, recupérase de forma case inmediata.

É importante saber que non todas as bebidas hidratan igual. Así o indican numerosos estudos que se realizaron sobre distintas bebidas para repor a auga, os electrolitos e os depósitos de hidratos de carbono que perden as persoas cando realizan esforzos prolongados. Os principais achados foron os seguintes:

  • A cantidade de líquido que pode utilizarse (é dicir, que pode transportarse do estómago ao intestino) está limitada pola “velocidade de baleirado gástrico”, cuxo máximo é duns 1.000 ml/h.
  • Se o líquido é “hiperosmolar” (contén ións ou moléculas en maior concentración que o sangue), esta velocidade redúcese e dificulta a hidratación. É o caso das bebidas refrescantes azucaradas, zumes de froitas comerciais e bebidas enerxéticas.
  • Pola contra, os “líquidos isoosmolares” (que conteñen auga, ións ou moléculas na mesma concentración e osmolaridad que o sangue) pasan á mesma velocidade que a auga pura. É o caso dos leites, os refrescos lixeiro, os zumes naturais, os zumes lixeiro, as bebidas de rehidratación oral, as bebidas de soia e as infusións.
  • A adición de pequenas cantidades de sal e azucre aumenta a velocidade de absorción de auga no intestino.

Doutra banda:

  • Non se recomendan as bebidas moi frías, xa que tenden a inhibir a inxesta.
  • A auga pode mesturarse con aromatizantes para mellorar a súa aceptación.
  • As bebidas con fama de “acougar” a sede (carbónicas ou moi doces) están desaconselladas porque inhiben a inxesta antes de que se produza unha rehidratación completa.
  • Tampouco se recomendan as bebidas con cafeína porque esta é diurética e aumenta os ouriños excretada.
  • O alcol non só é diurético senón que tamén reduce a inxesta de alimentos e auga.

Moitas persoas non senten a necesidade de beber ata que perderon entre 1 e 2 litros de auga corporal e, se están moi motivadas para realizar un traballo pesado, poden sufrir perdas de ata 3 e 4 litros antes de que unha sede imperiosa obríguelles a parar e beber. Con todo -e é preciso ter isto en conta-, a deshidratación reduce a capacidade de absorción de auga no intestino. Por conseguinte, os traballadores expostos á calor deben coñecer a importancia de:

  • Beber auga suficiente durante o traballo.
  • Proseguir unha rehidratación xenerosa ao termo da xornada.
  • Coñecer a importancia da “prehidratación” (consumo dunha gran cantidade de auga xusta antes da exposición a unha gran tensión por calor) xa que a calor e o esforzo impiden que o organismo elimine o exceso de auga polos ouriños.

Ademais da auga, que nutrientes ven comprometidos cando traballamos expostos á calor? Os principais son o sal, o potasio, o magnesio e o zinc. Aínda que a suor é hipotónico (menor contido de sal) con respecto ao soro sanguíneo, unha sudoración profusa produce unha perda continua de cloruro sódico e pequenas cantidades de potasio que deben reporse todos os días. Así mesmo, o traballo en ambientes calorosos acelera o metabolismo de oligoelementos como o magnesio e o zinc. Estes elementos esenciais obtéñense a través dunha dieta saudable, equilibrada e variada, que evite o consumo excesivo de doces e tentempiés sen compoñentes nutritivos importantes. É importante sinalar que as dietas dos países industrializados conteñen grandes cantidades de cloruro sódico e que, por tanto, a probabilidade de que os traballadores desenvolver déficit de sales minerais é moi pequena. Outras dietas máis tradicionais non conteñen unha cantidade suficiente de sal.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións