Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Trastornos da alimentación, outra conduta de risco da adolescencia

Calcúlase que unha de cada 10 mozas e que un de cada 20 mozos poderían estar en risco de desenvolver trastornos de conduta alimentaria. Deles, só diagnostícase unha terceira parte
Por Eduard Baladia 19 de Decembro de 2020
adolescente alimentacion
Imagen: misskodak

Coa adolescencia chega unha etapa de cambios. O organismo acelérase para completar o desenvolvemento corporal e neurológico, mentres evoluciona a relación coa contorna. As amizades e outros modelos de conduta ou estéticos fan perigar os hábitos saudables, e non só en canto a alimentación . Nesta segunda década de vida hai que ter moito coidado cos trastornos alimentarios. A continuación contámosche cales son e como poder darnos conta de que os nosos fillos poden ter un destes problemas. Ademais, detallámosche que exercicio poden facer para estar máis activos.

Sobrepeso e obesidade na adolescencia

O 35 % dos españois de entre 8 e 16 anos ten exceso de peso e, aproximadamente, o 12 % ten obesidade, segundo datos do estudo PASOS 2019 sobre a actividade física, os estilos de vida e a obesidade dos mozos españois, da Fundación Gasol. O exceso de peso na adolescencia é un forte predictor de obesidade na idade adulta, pode ser altamente estigmatizante neste período da vida e pode levar problemas sociais, empeoramento da calidade de vida e, evidentemente, problemas de saúde asociados ao exceso de peso.

Para previr a obesidade débese facilitar aos adolescentes un ambiente (social, familiar, pero tamén físico e lexislativo) que facilite a elección saudable. Os nenos e nenas con pais e nais cuxo patrón de consumo non é o adecuado e que padecen exceso de peso terán un maior risco de padecer obesidade na infancia. Así mesmo, a presenza de obesidade na nenez se correlaciona co risco de sufrila na adolescencia e esta, coa probabilidade de obesidade na idade adulta. A prevención, por tanto, debe empezar de forma temperá, no seo familiar.

O tratamento da obesidade nos adolescentes debería abordarse a través dun grupo interdisciplinar de profesionais sanitarios especializados como os dietistas-nutricionistas, que trazarán unha terapia de modificación de estilo de vida eficaz e a longo prazo (cambios cara a unha alimentación saudable, ser fisicamente activo e minimizar condutas sedentarias). Tamén se pode abordar, se o require o especialista, cunha terapia conductual e o uso de fármacos no caso de que os prescriba un médico.

Outros perigos da alimentación na adolescencia

Aínda que as tendencias están a cambiar nos últimos anos, probablemente as normas sociais impostas aos dous xéneros conferirán ás mozas un maior risco de facer dietas adelgazantes innecesarias, perder peso de forma non saudable e facer menos exercicio físico. Os mozos, pola súa banda, teñen máis probabilidade de consumir alimentos insanos como a pastelería, a comida rápida ou as bebidas azucaradas. A toma excesiva de alcol é un risco que xa se dá en ambos os xéneros.

Tanto os medios de comunicación (incluíndo publicidade e redes sociais) como os familiares e a súa contorna directa poden fomentar nos adolescentes esas condutas negativas, pero tamén poden axudar a introducir enfoques máis saudables, incluíndo a alimentación e as bebidas.

adolescente atracon alimentarioImaxe: Budgeron Bach

Un dos riscos máis perentorios é a desorde alimentaria, unha alteración continua da conduta alimentaria que conduce a un patrón de alimentación proclive a causar complicacións físicas ou psicolóxicas significativas. A autopercepción negativa (unha percepción distorsionada de nós mesmos) aumenta o risco de desordes como a anorexia, a bulimia e os trastornos por chea, causando problemas nutricionais que comportan deficiencias no desenvolvemento (físico, hormonal, reprodutivo e cognitivo), un peso non saudable (por encima ou por baixo do saudable) e unha mala saúde bucal (erosión, caries dentais e sangrado gingival).

Estímase que unha de cada 10 mozas e que un de cada 20 mozos poderían estar en risco de desenvolver trastornos da conduta alimentaria. Deles, só diagnostícase unha terceira parte. Isto significa que existen moitos adolescentes vulnerables a padecer desordes alimentarias e que non reciben axuda profesional.

Sinais que alertan dun trastorno alimentario

Segundo a ‘Guía para pais’ da Asociación de Trastornos Alimentarios de EE. UU., os signos emocionais, de conduta e físicos que nos axudan a saber se os nosos fillos poden estar en risco de sufrir trastornos da conduta alimentaria son os seguintes:

  • O adolescente expresa un medo intenso a subir de peso.
  • Compróbase con moita frecuencia no espello, para detectar defectos. Ten unha imaxe negativa ou distorsionada de si mesmo ou está moi pendente da forma e o peso do corpo.
  • Presenta condutas antisociais. Medo a comer en público ou con outras persoas, propensión a gardar e esconder comida ou tendencia a comer en segredo.
  • Pide sempre porcións moi pequenas ou se nega a comer.
  • Practica uns rituais inusuais coa comida: a curta en pedacitos moi pequenos, traslada os alimentos dun lado a outro do prato, pero sen inxerilos.
  • O seu estado de ánimo é plano ou falto de emoción. Rixidez en rutinas e condutas, con extrema ansiedade se se aparta delas.
  • Sofre fluctuaciones de peso severas. Nas mozas, retirada da menstruación.
  • Moitos problemas dentais.
  • Ten problemas de sequedad de pel , uñas, cabelo fino, pel fría ao tacto.

Consellos para unha adolescencia activa

Segundo a guía ‘Pequenos cambios para comer mellor’, da Generalitat de Cataluña, a actividade física nos adolescentes baséase en tres rutinas:

? O mínimo de exercicio diario recomendado é de 60 minutos de actividade física moderada-intensa.

? Recoméndase que dous días ou tres á semana realicen actividades máis intensas e vigorosas (deporte ou actividades físicas extraescolares, xa sexa no ámbito competitivo ou non).

? Á primeira hora da mañá, antes do inicio das clases ou das actividades diarias, é importante que os adolescentes realicen algún tipo de rutina física para activarse. Por exemplo, ir á escola camiñando, en bicicleta, en patinete non eléctrico ou en monopatín (sempre con casco e se existen vías seguras destinadas para iso) como alternativas ao transporte público.

Que é actividade física moderada? É o exercicio que permite manter unha conversación realizando pausas para coller aire; por exemplo: camiñar a bo paso (a 10 minutos o quilómetro), ir en bicicleta a un ritmo tranquilo, traballar no xardín (varrer follas ou cortar o céspede) ou o xogo activo con outros adolescentes. E intensa? Exercicios como correr, subir escaleiras, nadar, facer deporte, ir ao ximnasio, saltar á corda…