Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Vitaminas e minerais, claves para coidar as defensas

Ademais da dieta, son moitos os factores que inflúen no sistema inmune: o estilo de vida, a tensión, a hixiene e ata as horas que tomamos o sol

dieta defensas Imaxe: iStock

Que o sistema inmune estea forte depende dun traballo en equipo. Incorporar á nosa dieta todos os nutrientes que contribúen activamente ao bo funcionamento deste escudo é unha garantía: son aqueles capaces de influír na capacidade de resposta do organismo ante a chegada de axentes invasores (bacterias, virus ou células cancerosas…). Pero máis non significa mellor. Unha cantidade de vitaminas e minerais superior á recomendada non garante unha mellor resposta inmunitaria, como explicamos no seguinte artigo.

O sistema de defensa do organismo, como calquera outro exército, ten que estar sempre forte e preparado para o ataque. Cando o rival a bater fórmano multitude de patógenos que non dan tregua, non queda máis opción que dotar ao sistema inmune dunhas boas armas para que sexa capaz de facerlles fronte e expulsalos. Os nosos xenes fannos estar máis predispostos a sufrir unha determinada infección ou a responder mellor ante ela; pero tamén afectan a idade, o número de patógenos aos que estivemos expostos e as vacinas.

Son moitos os factores que van influír no sistema inmune, como o estilo de vida (non fumar nin beber, facer exercicio, durmir ben), a tensión, a hixiene e ata as horas que nos expomos ao sol. Pero si, mesmo coa sorte de ser bendicidos polos xenes e de vivir unha vida tranquila, sen preocupacións nin excesos, todo pode non servir para nada se nos alimentamos mal.

E que é alimentarse mal? Levar unha dieta composta na súa maioría por graxas insanas (ou de baixa calidade nutricional), azucres libres, sal, cereais refinados, un exceso de carnes vermellas e procesadas, ademais de, entre outras pautas, non tomar suficientes alimentos vexetais e de non utilizar técnicas culinarias adecuadas; é dicir, o que os expertos están de acordo en definir como unha dieta inflamatoria, oxidante e pouco nutritiva. Hai que fuxir deste patrón, xa que se demostrou que unha mala dieta está relacionada cun peor funcionamento do sistema inmunitario, do mesmo xeito que se asocia a unha peor resposta a hormonas ou a unha peor microbiota intestinal, por exemplo.

Tomar exceso de vitaminas e minerais

Para ter nosas defensas en plena forma necesítase unha dieta baseada en fontes alimentarias saudables, que acheguen carbohidratos, proteínas, graxas, fibra, vitaminas, minerais, fitoquímicos, etcétera, que sexan de calidade e en cantidade suficiente, aínda que sempre na súa xusta medida, xa que, do mesmo xeito que un déficit pode provocar un mal funcionamento do sistema inmunitario, unha cantidade de nutrientes superior á recomendada non garante unha mellor resposta inmunitaria: o exceso non xera superdefensas.

O que verdadeiramente fai forte ao noso sistema inmune non é inxerir un exceso de nutrientes, senón consumir de todo e na súa xusta medida. A clave está no equilibrio. “Máis”, neste caso, non é o mellor. A Axencia Española de Seguridade Alimentaria e Nutrición (AESAN) recoñece que o cobre, o ácido fólico, o ferro, o selenio, o zinc e as vitaminas A, B12, B6, C e D participan na boa marcha do noso sistema inmune, pero non por aumentar a súa inxesta (tanto na dieta como con suplementos) máis aló das doses recomendadas imos ter ningunha vantaxe, xa que só son útiles cando as tomamos conxuntamente co resto dos nutrientes.

Por exemplo, de nada servirá se só alimentámonos de kiwis e laranxas, por moita vitamina C que teñan, xa que ao noso organismo faltaranlle outras moitas, por exemplo, aquelas que só nolas pode dar unha fonte animal e que tamén son esenciais. Ademais, o noso intestino non absorberá máis das que necesitemos: as vitaminas que non se acumulan terminarán eliminándose polos ouriños e as que se acumulan, ante un exceso, farán que o corpo responda ante esta toxicidade con síntomas que poden ir desde diarreas, vómitos, fatiga, perda de pelo e sequedad na pel ata danos no fígado.

Na súa xusta medida, os distintos nutrientes cumpren un papel relevante no funcionamento da nosa inmunidade, ao estar “especializados” nunha serie de funcións que favorecen de maneira decisiva a resposta inmunitaria do noso organismo. Polo seu poder antioxidante, a súa capacidade para estimular a produción de anticorpos, deter a inflamación celular e controlar o desenvolvemento e a actuación dos linfocitos T (os glóbulos brancos especializados en destruír células tumorales infectadas por virus), as vitaminas e minerais son os micronutrientes clave que temos que incluír no menú diario.

Para acceder a máis contidos, consulta a revista impresa.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións