Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Xaxún intermitente: cando a dieta consiste en non comer

O xaxún intermitente é unha das prácticas para adelgazar máis seguidas e defendidas na actualidade, pero os seus efectos beneficiosos están en dúbida. Repasamos que di a ciencia

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Mércores, 04 de Setembro de 2019
Imaxe: motortion

O xaxún voluntario é unha práctica dietética que nos acompaña desde a antigüidade. E non só con fundamentos relixiosos, como no caso do Ramadán ou a Coresma, senón tamén como un camiño cara ao benestar físico, máis aló do espiritual. Sábese, por exemplo, que o promoveron figuras tan relevantes na historia do medicamento como Hipócrates, Galeno ou Paracelso, e que o relato sobre os seus supostos beneficios mantívose máis ou menos constante ao longo dos séculos. Pero é saudable ayunar? Repasamos que di a ciencia respecto diso.

En liñas xerais, os defensores do xaxún atribúenlle a capacidade de "revitalizar" e "rexuvenecer" o corpo, de mellorar a "resistencia física", a "concentración mental" e de "depurar" o organismo. Tamén a de combater enfermidades como a hipertensión, a diabetes ou o exceso de colesterol. E, por suposto, o reclamo estrela: o de axudarnos a adelgazar. Son certas estas afirmacións? Cales son os tipos de xaxún que se propoñen na actualidade?

Algúns nomes, moitas promesas

A día de hoxe é sinxelo atopar mensaxes moi entusiastas sobre o xaxún como proposta para baixar de peso. Un simple percorrido polos medios de comunicación, as redes sociais e os blogues arroxa unha enorme cantidade de información acerca de como podería mellorar o noso benestar corporal. Non son os únicos espazos. Se queremos seguir este método, atoparemos consultas dietéticas e empresas ben dispostas a guiarnos. E se visitamos unha libraría, acharemos numerosos volumes que difunden esta práctica con diferentes nomes, desde o clásicos "xaxún intermitente" e "xaxún flexible" ata os novos "fasting", "dieta 16/8" ou "método 5:2". Todos propoñen o mesmo: alternar días de alimentación "normal" con días de inxesta practicamente nula, limitada a un número moi reducido de alimentos e calorías.

Cando hojeamos o que contan estes libros, descubrimos promesas de diversa índole. En case todos hai unha mestura de referencias históricas, citas a estudos científicos, mencións ao equilibrio espiritual e expresións como as que seguen, que soan a dieta milagrosa de manual. A saber: "método tan eficaz como definitivo", "método orixinal e clinicamente probado", "método revolucionario", "acabouse o contar calorías e embarcarse en dietas complicadas e frustrantes", "mellora o benestar, o estado de ánimo e os niveis de enerxía" ou a sorprendente "nacemos para ayunar", que atopamos no libro do doutor Michael Mosley, unha referencia (mediática) no tema.


Imaxe: Lubos Houska

Por que dicimos que soan a dieta milagrosa? Porque combinan datos e propostas máis ou menos cribles, máis ou menos razoables, con outras afirmacións sen respaldo científico e cunhas expectativas moi difíciles de cumprir. Como sinala Abel Mariné, catedrático emérito de Nutrición e Bromatología da Universitat de Barcelona, estas dietas "teñen cousas boas e orixinais, pero as boas non son orixinais e as orixinais non son boas". Outro apuntamento antes de continuar: que os autores deste tipo de libros sexan médicos ou nutricionistas non é garantía inapelable de fiabilidade. No ámbito da saúde, como en todos, hai bos e malos profesionais: o coñecido Pierre Dukan, sen ir máis lonxe, foi expulsado do Colexio de Médicos francés en 2014, precisamente pola súa polémica dieta.

O que di a ciencia

Os promotores do xaxún intermitente —incluso aqueles que publican libros con certo halo de maxia— citan a miúdo distintos estudos científicos. Investigacións que, nalgúns casos, foron publicadas por institucións de prestixio, como o Servizo Nacional de Saúde de Reino Unido (NHS), e que, por tanto, son de fiar. Pero son concluíntes? Cos documentos sobre a mesa, podemos asegurar que o xaxún é beneficioso para a saúde? Segundo a máis recente revisión científica que se fixo sobre o tema, publicada en setembro de 2018, non. A día de hoxe, e cos datos existentes, non se pode afirmar que o xaxún sexa bo para a saúde.

"Os estudos dispoñibles son escasos, realizáronse con poucas persoas, durante un período de tempo breve e, ademais, teñen importantes limitacións metodolóxicas. Por iso, non se poden extraer conclusións sobre os posibles efectos beneficiosos do xaxún nin descartar tampouco posibles efectos prexudiciais", expón o documento, elaborado por un solvente equipo de investigadores do Observatorio da Comunicación Científica da Universidade Pompeu Fabra (UPF), o Centro Cochrane Iberoamérica, a Academia Española de Nutrición e Dietética (AEND) e a Fundación Española para a Ciencia e a Tecnoloxía (FECYT).

É dicir: tampouco se pode afirmar que sexa malo ayunar. "O certo é que non o sabemos", recoñece o nutricionista Eduard Baladia, director do Centro de Análise da Evidencia Científica da Academia Española de Nutrición e Dietética (CAEC-AEND). E aquí está o quid da cuestión: "Se as probas din que os posibles beneficios son dubidosos e non coñecemos ben os riscos, deberiamos recomendalo? A resposta obvia é non, porque os posibles riscos (descoñecidos) superan aos posibles beneficios (dubidosos), sobre todo cando temos alternativas identificadas como eficaces e segura para o que queremos tratar", razoa.

Unha porta aos trastornos alimentarios


Imaxe: motortion

E é que, en xeral, os estudos analizan os efectos do xaxún nas persoas sas. Ou, dito doutro xeito, descartan á poboación de risco. Isto significa que non teñen en conta, precisamente, ao público ao que se dirixen todos estes métodos de xaxún. "Hai que preguntarse quen van facer este tipo de dietas —suxire o nutricionista Xullo Basulto—. Son persoas sas? Non. A maior parte son persoas que queren perder peso. E, no colectivo das persoas con sobrepeso ou obesidade, hai unha gran prevalencia de trastornos alimentarios. Por exemplo, o da chea. Ayunar aumenta as posibilidades de que isto se cronifique ou se agrave. É dicir, pode ser a porta a un trastorno alimentario", advirte.

Basulto engade que o outro problema que ten a dieta do xaxún intermitente é que deseduca. "Aínda que non cáuseche un trastorno alimentario, esta dieta non ensínache a comer adecuadamente para todas as situacións do día a día, senón que, pola contra, ensínache a non comer. A pregunta é: hai outra maneira de adelgazar que non deseduque? A resposta é que si a hai. Por tanto, optemos por ela, non por ayunar", conclúe.

Alternativas saudables para vivir máis (e mellor)

A Organización Mundial da Saúde (OMS) aconsella seguir unha dieta sa para previr a malnutrición e diversas enfermidades non transmisibles: desde a obesidade e a diabetes á hipercolesterolemia e a hipertensión.Aínda que as necesidades nutricionais poden variar segundo as persoas e as súas circunstancias, os alicerces dunha boa alimentación son sempre os mesmos: manter unha baixa inxesta total de graxas (menor ao 30 % da inxesta calórica diaria); substituír as graxas saturadas polas insaturadas; tomar polo menos cinco porcións de froitas e verduras ao día; comer legumes, cereais integrais e froitos secos; reducir o consumo de azucre a menos do 10 % da inxesta calórica total e limitar o consumo de sal a menos de 5 gramos ao día. O xaxún non se atopa dentro destas recomendacións saudables. Ao fío disto, o nutricionista e investigador Eduard Baladia comparte as seguintes reflexións:

  • Existen intervencións ben coñecidas, como a actividade física, que atrasan o envellecemento entendido como perda funcional ou anos de vida sen actividade. Hai que solucionar o sedentarismo e a soidade, dous factores que volven ás persoas de certa idade en vellos (suxeitos non funcionais a nivel social).
  • As teorías acerca da deficiencia enerxética e maior lonxevidade, nacidas en parte da avaliación de certas rexións como Okinawa (Xapón), non deixan de ser teorías ás que hai que dar explicacións varias: froitas, hortalizas, peixe e vida activa, factores ben coñecidos que evitan enfermidades e permiten envellecemento funcional. Seguramente, a restrición calórica (que non é tan severa como noutras zonas igual de pobres), non explique moito máis. Aínda así, a posibilidade debe quedar aberta, pero é que resulta que a lema de Okinawa non é “ayuna e vivirás” senón “non comer ata a saciedade”.

Etiquetas:

adelgazar xaxún

Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones

Información de Copyright e aviso legal

Visita a nosa canle Eroski Consumer TV

En EROSKI CONSUMER tomámonos moi en serio a privacidade dos teus datos, aviso legal. © Fundación EROSKI

Fundación EROSKI

Validacións desta páxina

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación do W3C indicando que este documento é XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto