Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Alimentación

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Xullo Basulto, dietista-nutricionista, autor de ‘fáilleme bóla’

Alimentar a un neno ten que ser tan natural e fermoso como darlle un abrazo

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Venres, 24 de Maio de 2013

Experto en nutrición humana e dietética, membro de prestixiosos paneis, grupos, sociedades e comités, investigador incansable e colaborador habitual de Eroski Consumer, Xullo Basulto (@JulioBasulto_DN) é unha referencia no ámbito da alimentación. O seu terceiro libro, de recente aparición, centra o foco nos nenos. ‘Fáiseme bóla’ constitúe un substancioso documento, interesante e ameno, que serve en bandexa consellos prácticos para os pais e nais que se preocupan pola alimentación dos seus fillos. A seguinte entrevista repasa algúns deles.

O neno non quere comer. En que momento perdemos a batalla?

No preciso instante en que abordamos a hora para comer como unha batalla, con vencedores e vencidos. Nunha batalla de verdade, os vencedores, aínda que gañen, sempre perden algo. Como mínimo, a chamada “forza de combate”. Na mesa, os pais que presionan aos seus fillos para que coman (polas boas, polas malas ou polas regulares) perden autoridade moral fronte ao neno. O neno, pola súa banda, perde autonomía e termina por delegar a responsabilidade da súa inxesta nun control externo, cando debería ser interno.

Pero, por que non quere comer?

Se un neno non quere comer, só hai dúas razóns que xustifiquen a súa actitude: ou ben non ten fame, nese caso debemos respectar os seus sabios, ancestrais e milimétricamente deseñados mecanismos da saciedade; ou ben está enfermo, nese caso debemos tratar a enfermidade que lle quita o apetito, non darlle para comer para que se lle cure a enfermidade.

Explicas no teu libro que debemos coñecer e respectar ao neno para pasalo ben na mesa. Como saber que necesita e distinguir as apetencias dos caprichos?

As necesidades nutricionais do neno, salvo no primeiro ano de vida, non se diferencian moito das do adulto, se non é pola cantidade que, loxicamente, é menor. Coñecer ao neno no relativo á alimentación é saber que lle gusta e que non lle gusta, sen máis. Como fariamos cun invitado. Ofrecémoslle un alimento, cómello feliz e contento? Sinal de que lle gusta. Rexéitao? Pois non lle gusta. A min non me gusta o pexego e, se podo escoller, prefiro non comelo. Os gustos dos nenos, como os dos adultos, difiren notablemente. Pasaríascho ben nun restaurante no que o xefe de cociña decide que tes que comer pés de porco, que segundo el son moi nutritivos? Eu non, a verdade. E non creo que sexa un “capricho”. Non soporto os pés de porco e non mos comerei, aínda que o maître dedíqueme unha mirada arrogante e despectiva. Se entendemos por “capricho” que o neno queira comer acotío chocolate negro, o noso deber é evitar que devandito alimento estea no fogar, para evitar tentacións. Agora ben, se por “neno caprichoso” entendemos a aquel que ten os seus propios gustos, creo equivocámonos. Máis ben é un “neno sensato”.

En ‘fáilleme bóla’ ofreces unha extensa lista de alimentos dirixidos ao público infantil que deberiamos evitar, por calóricos e pouco nutritivos. Como conseguimos isto?

“Unha gran parte das calorías que toman os nenos proveñen de alimentos moi calóricos, pero pouco nutritivos”

A idea coa lista é que tales “sustancias comestibles” non formen parte habitual da dieta do neno. Non pasa absolutamente nada se tomamos ou toman de cando en vez alimentos superfluos, pero a triste realidade é que unha grandísima parte das calorías que toman os nenos proveñen das chamadas “calorías baleiras”, é dicir, de alimentos que achegan moitas calorías, pero poucos nutrientes. Para evitar que os tomen de forma habitual, é preciso evitar que estean en casa, predicar co exemplo, esquivar as canles de televisión repletos de anuncios de comido lixo (canta menos tele vexan, mellor) e non prohibirlles que os tomen se caen nas súas mans. Cando se prohibe taxativamente a un neno que coma un alimento, en canto despistémonos inxerirá unha cantidade que compensará con fartura a nosa prohibición. Prohibir é espertar o desexo, como todo o mundo sabe.

Subliñas a idea de non ter en casa alimentos pouco saudables, pero de que modo debemos manexarnos fóra, xa que a oferta é constante e cada vez maior?

É certo, a oferta é inmensa. Para a miña muller e para min una das claves é levar sempre encima, cando saímos á rúa, comida sa. Se teñen moito apetito, a tentación será maior. Así que na nosa mochila non faltan diversas pezas de froita fresca, froitos secos, froita desecada ou mesmo bocadillos. Ah, e unha botella de auga, claro, por se teñen sede.

É posible evitar a tentación dun neno cando nos acompaña ao supermercado, ou se pasamos fronte a unha tenda de chuches? Que deberiamos facer nestas situacións, negarnos a comprarlle o que pide ou negociar con el?

Si se pode negociar co neno se se pon moi insistente, por suposto. De feito, creo que é o máis sensato. Non vale a pena discutir ou montar un numerito pola comida. Unha vez temos no noso haber a información relacionada con que alimento non está na categoría de “recomendable para un consumo diario”, é momento para, con calma e sen sobresaltos, enfocar a mellor estratexia para que os nosos fillos (e non os do veciño) tómenos o menos posible. Creo sinceramente que cada familia ten que experimentar co seu fillo, saber quen é, que carácter ten, e adaptarse á súa maneira de ser. A miña muller e eu, por exemplo, tentamos ir o menos posible coa pequena ao supermercado. Ollos que non ven, corazón que non sente. Con todo, coa mediana xa é distinto. E non digamos coa maior, o mar de responsable.

Que alimentos si deberiamos ter en casa?

As froitas que lles gustan aos nosos fillos, a man, á vista. De cando en vez variamos, a ver se lles apetece algunha outra, pero sen manipulacións, tipo “fíxache que sanísimo é este níspero e que rico está”. É fácil: basta con comprar as froitas da estación na que estamos. O mesmo coas hortalizas (que hai decenas). Pan integral (mellor sen sal), arroz integral, pasta integral, legumes e froitos secos. Todo iso tan á vista como o mando da tele.

Que tres erros que os adultos non deberiamos cometer cando damos para comer aos nenos?

O autoritarismo (“cómescho porque eu o digo”), a neglixencia (“o meu fillo aliméntase a base de refrescos, encántanlle”) e a incoherencia (“papá, por que eu teño que comer un bocadillo de pan integral sen sal e ti merendas un croissant de chocolate?”).

E tres acertos que si deberiamos procurar?

Dar bo exemplo (e non só coa alimentación, senón co noso estilo de vida), respectar as preferencias do neno e ter alimentos saudables en casa.

Esiximos máis aos nenos para que coman san que o que nos esiximos a nós mesmos?

Si, si, sen dúbida. É o resumido na incongruente frase “feixe o que eu fago e non o que eu digo”. As enquisas revelan que a alimentación dos adultos foxe dun patrón saudable a toda velocidade. Con todo, a presión para que os nenos aliméntense ben se mantén: un atropelo á razón.

Ata que punto é importante ofrecer un bo exemplo?

Ata o infinito e máis aló. Varias mentes preclaras regaláronnos inmortais frases sobre este tema, que vou incluíndo nos meus libros sempre que podo. Tres delas: “dar o exemplo non é a principal maneira de influír sobre os demais; é a única maneira” (Albert Einstein), “non hai máis que unha educación e é o exemplo” (Gustav Mahler) ou “o agasallo máis grande que podes dar aos demais é o exemplo da túa propia vida” (Bertolt Brecht).

Sinalas no libro que a ‘tecnoloxía’ da culler e o avión non é eficiente, por que?

Porque é unha ‘tecnoloxía’ que parte da base de que hai que distraer ao neno para que coma, cando o apetito do neno é o único marcador que debemos ter en conta para ofrecerlle comida.

Nun mundo sementado de lambetadas, refrescos e comida rápida, podemos conseguir que un calabacín resúltelle atractivo a un neno?

De ningunha maneira. Desde o momento en que pretendemos que un neno coma calabacín, as posibilidades de que acabe odiándoo aumentan. Se a nós gústanos o calabacín, pois nolo comemos diante do neno, e chegará o día en que el dirá “podo probar?”. Que lle gusta? Pois ben. Que non lle gusta? Pois tamén ben. Non se desnutrirá por iso. Nin o calabacín nin o apio son tan nutritivos, despois de todo.

Por favor, explícame iso de que “non importa tanto o que lles damos como o que non lles damos” para comer aos nosos fillos.

“Non é tan importante depurar un río contaminado como evitar que se contamine”

Con moito gusto. Volvamos ao calabacín. Existen probas que demostren que os nenos que se alimentan con moitas hortalizas, como o calabacín, están máis sans? As que hai son pouco concluíntes, porque sempre hai un factor que sucede á vez e que altera as conclusións. Así, nas casas dos nenos que toman moitas hortalizas fúmase menos (ou non se fuma) e tense máis coidado polos riscos do fogar (enchufes, xanelas, etc.) ou da estrada (cinto de seguridade, velocidade ao volante). Eses e outros factores influirán moito sobre a saúde do neno. É dicir, non sabemos de certo se son as verduras o que lles dá saúde ou algo que sucede á vez que as verduras. Con todo, ningún comité de nutrición dubida do arriscado que é a longo prazo que os nenos tomen a miúdo alimentos “malsanos” (como os chama a Organización Mundial da Saúde). Como indico no meu libro, non é tan importante depurar un río contaminado como evitar que se contamine.

No teu libro ofreces consellos para aplicar desde o nacemento do bebé ata que é un adolescente. Que pasa se ao lelo descubrimos que erramos no primeiros catro anos? Hai esperanza? Os malos hábitos son ‘reversibles’?

Por suposto, non é unha condena á morte. De feito, como explico en ‘Segredos da xente sa’, estou convencido de que pequenos cambios nos nosos malos hábitos teñen efectos significativos en persoas de calquera idade.

Ademais de dietista-nutricionista es pai. Algunha vez desesperáchesche na mesa ou sentiches que os nenos poden máis que os estudos e as súas evidencias?

Se me permites, cambio a orde da frase: son pai, e ademais dietista-nutricionista. O primeiro é moito máis importante que o segundo. En canto aos estudos, o certo é que os teño moi en conta, sobre todo se os elaboraron persoas ás que de verdade lles preocupa a saúde pública (desas que non teñen nin trampa nin cartón). Pero nunca me convenceron tanto como unha conversación coa miña muller. En canto a se me desesperei, coa miña primeira filla estiven moi desorientado ao principio… pero por sorte veu na miña axuda un fantástico libro chamado ‘O meu neno non me come’. Quen ía dicirme que o seu autor, Carlos González, ía prologarme un libro trece anos despois?

Fai falta exercitar a paciencia?

“Na mesa, os nenos necesitan os seus tempos, os seus ritmos”

Depende. A RAE ten varias definicións para esta palabra e algunhas me gustan (neste contexto, enténdese) mentres que outras non. Se a que aplicamos cos nosos fillos é “capacidade de padecer ou soportar algo sen alterarse” imos por mal camiño. Alimentar a un neno non pode ser “padecer” ou “soportar algo sen alterarse”. Alimentar a un neno ten que ser tan natural e fermoso como darlle un abrazo. Como damos un abrazo? Con agarimo, pero con respecto. Pois coa comida igual. En calquera caso, está ben ter presente, na mesa, que os nenos necesitan os seus tempos, os seus ritmos. Non naceron nun día, non lles saíron os dentes na primeira semana de vida, non camiñaron ao tres meses, non aprenderon a multiplicar cun ano de vida. Por que teñen que comer “de manual” xusto cando a nós se nos antolla? Queiramos aos nosos fillos como son, en cada momento do día e da noite, aceptémolos e amémolos incondicionalmente, que para iso somos os seus pais, e todo irá de rechupete. E iso inclúe á comida.


Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións
Fundación EROSKI

Validacións desta páxina

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación do W3C indicando que este documento é XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto