Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Como aliviar o estreñimiento no embarazo

Para mitigar o estreñimiento durante o embarazo é fundamental mellorar a dieta, beber máis auga e facer exercicio físico
Por EROSKI Consumer 24 de Xullo de 2022
Estreñimiento en el embarazo
Imagen: Fotorech

A dieta é un factor importante tanto para previr o estreñimiento como para tratalo, ademais de aliviar os seus síntomas . Facer exercicio físico, beber máis auga e consumir máis fibra son os principais aliados. Os movementos dos intestinos, moi próximos ao útero, poderían prexudicar o crecemento do feto. Por iso, como mecanismo natural de protección, o peristaltismo intestinal diminúe durante o embarazo. Ademais, os cambios hormonais empeoran o baleirado intestinal, unha situación que acentúa o estreñimiento. Neste artigo verás como previlo e que alimentos axúdanche a mantelo baixo control na xestación.

Características do estreñimiento

O estreñimiento caracterízase por unha redución do número e o peso das deposiciones que, a miúdo, acompáñase dun endurecemento da textura das mesmas. Ademais, asóciase a síntomas molestos como dor de cabeza, pesadez de estómago, flatulencias e gases, dor ao evacuar, hemorroides ou fisuras anais.

Hai moitos factores que poden causar estreñimiento: escasa inxesta de líquidos, inactividade física, pouco achegue de fibra na dieta, algúns medicamentos e, mesmo, o uso de laxantes.

Moitas persoas sofren estreñimiento sen ser conscientes, xa que é un problema subxectivo influído polos costumes de cada persoa e os seus hábitos de alimentación e exercicio. Nunha persoa sa, a frecuencia normal das deposiciones oscila entre tres ao día e tres por semana , cunha expulsión das feces sen dificultade no 75 % das ocasións. O estreñimiento considérase unha enfermidade cando chega a alterar a calidade de vida da persoa.

Que causa o estreñimiento durante o embarazo

O embarazo é un estado no que se rexistran cambios que afectan á maioría dos órganos, entre eles, ao intestino. Estas alteracións teñen como consecuencia unha redución dos movementos peristálticos intestinais, que son os encargados de permitir o avance do seu contido. O desenvolvemento de estreñimiento durante a xestación pode deberse a cambios hormonais ou ao aumento do tamaño do feto.

Unha das hormonas implicadas é a proxesterona , que provoca un efecto relaxante nos músculos da parte intestinal e trastornos durante a dixestión e causa debilidade da muller embarazada para expulsar as feces.

Os niveis doutra hormona, a motilina , que se encarga de estimular o movemento do estómago e do intestino, tamén diminúen durante a xestación. Esta escasa motilidad gastrointestinal tamén pode xurdir como consecuencia da presión do útero. Por esta razón, os movementos intestinais diminúen para protexer ao feto, o que provoca un atraso no baleirado intestinal e causa ou acentúa o estreñimiento.

A falta de fibra na dieta , a insuficiente inxesta de líquidos, a falta de exercicio físico, a tensión, a existencia de hemorroides e, mesmo, os suplementos de ferro que deben tomar algunhas embarazadas para tratar a anemia, son outros dos factores que favorecen o estreñimiento durante o embarazo.

Pode afectar o bebé?

Que pasa si fago moita forza ao ir ao baño cando estou embarazada? Podo provocar un aborto? O aborto pode sobrevir si hai antecedentes de placenta previa, ameazas de aborto propiamente, pero non é o habitual .

Si podería provocar un aborto, de maneira indirecta, unha infección urinaria derivada do estreñimiento. De feito, estas infeccións son unha das causas principais de aborto, sobre todo no primeiro trimestre.

Como previr o estreñimiento e remedios caseiros máis efectivos

A maneira de manter baixo control o estreñimiento é modificar os hábitos de vida , sobre todo, no que a alimentación se refire. Algúns remedios son:

⭐ Seguir unha dieta equilibrada con unha cantidade suficiente de fibra 

Debes inxerir de 25 a 30 gramos ao día de fibra . É o modo máis natural e eficaz de conseguir aliviar os molestos síntomas do estreñimiento. Para iso, é aconsellable aumentar de forma progresiva a cantidade e frecuencia do consumo de alimentos ricos en fibra.

Hai que ter en conta que o incremento no achegue de fibra ten que ser progresivo para favorecer a adaptación do aparello dixestivo e evitar outras molestias intestinais, como flatulencia ou hinchazón.

embarazo froita estrenimiento
Imaxe: SHVETS production

⭐ Aumentar a inxesta de auga 

É importante beber entre 1,5 e 2 litros ao día de líquidos. Unha parte importante debe ser auga.

⭐ Facer exercicio 

Hai que moverse para estimular o movemento intestinal e fortalecer a musculatura que intervén no reflexo da defecación. Pódese nadar ou camiñar durante media hora ao día, polo menos tres días á semana, o que ademais achegará beneficios no momento do parto. 

⭐ Beber zumes naturais

  • O hinojo é moi efectivo para liquidar o problema porque facilita que se dixiran os alimentos e, ademais, reduce os gases. En zume pode resultar máis apetitoso. Basta con mesturar rama de hinojo, follas de menta e mazá para ter un saboroso smoothie , eficaz para evacuar sen dificultade. Podes tomalo até tres ou catro veces á semana.
  • Tamén é moi eficaz o zume de laranxa e kiwi . De feito, o kiwi é unha das froitas máis consumidas para evitar o estreñimiento debido ao seu elevado contido en fibra.

⭐ Tomar infusións

As infusións (poleo, poleo-menta, manzanilla…) son excelentes contra o estreñimiento e os seus efectos. Isto é así porque favorece as dixestións, ademais de deshinchar e eliminar os gases. Sinxelas de preparar e tomar, ademais che hidratarán durante o embarazo xa que conteñen moita auga.

⭐ Laxantes, con precaución

Antes de utilizar laxantes, hai que comentalo co especialista. A pesar de que as sustancias que aumentan o volume das feces —como os suplementos de fibra— son seguras, deben empregarse con prudencia, xa que o seu uso continuado pode provocar dependencia. No entanto,  os axentes que conteñen aceite de ricino, parafina e saes de magnesio están contraindicados no embarazo.

⭐ Crear un bo hábito intestinal

Convén ter un horario fixo para ir ao baño, para tentar educar o intestino. É bo tamén comer amodo, masticar ben os alimentos e ser regular cos horarios das comidas. 

Alimentos para manter baixo control o estreñimiento

Entre os alimentos ricos en fibra figuran as hortalizas e as verduras, as froitas frescas e desecadas, os legumes, os cereais integrais e os seus derivados e os froitos secos .

Aconséllase o seu consumo, fóra dos que provocan máis flatulencia, como as alcachofas, col, coliflor, coles de Bruxelas, pemento, pepino, rábanos, cebola, allos porros, ou os adstrinxentes como o marmelo, o pomelo e o plátano.

É preferible a opción integral da pasta, o pan, as galletas e os cereais, e o arroz —alimento adstrinxente— comelo combinado con verduras, hortalizas e/ou legumes.

Poden ser moi eficaces:

  • Inxerir kiwi en xaxún.
  • Comer ciruelas pasas rehidratadas —postas a noite anterior nun vaso con auga— en xaxún.
  • Comer compota de mazá e ciruelas pasas polas mañás.
  • Engadir salvado de avena ou unha cucharada de sementes de liño aos iogures.

importante! Hai que valorar a tolerancia de cada embarazada para non facer a dieta máis estrita do necesario .

O papel da fibra no estreñimiento

A fibra é un compoñente que non se absorbe nin se dixire. Ademais de axudar a previr ou aliviar o estreñimiento, regula os niveis de colesterol e glicosa e ten un gran efecto saciante. A fibra pode ser de dous tipos:

  • Soluble que, en contacto coa auga, aumenta o volume das feces (como a que conteñen froitas e froitos secos).
  • Insoluble que, xunto coa auga, produce un efecto laxante, xa que aumenta a velocidade intestinal (como cereais e legumes).

O achegue diario recomendado é de 25 a 30 gramos, que equivale a entre 2 e 3 pezas de froita fresca . Si non hai costume, é recomendable aumentar a cantidade de maneira paulatina. Tampouco un exceso de fibra achega maiores beneficios.


Si tómanse máis de 50 gramos de fibra diarios, pode ser contraproducente, ante o risco de ocasionar diarreas e impedir a absorción de nutrientes como o ferro, o calcio, o magnesio, o zinc ou a vitamina B.