Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Bebé

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Por que os teus fillos deberían ir andando ao cole

Camiñar á escola ou instituto axuda a previr a obesidade, aumenta a autoestima e o rendemento académico e reduce a contaminación atmosférica nas cidades, entre outros beneficios

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Xoves, 19 de Setembro de 2019
Imaxe: Free-Photos

Os nosos nenos e adolescentes apenas se moven. A maioría (case o 64 %) non realiza ao día 60 minutos de actividade física moderada ou vigorosa, como recomenda a Organización Mundial da Saúde (OMS). Con todo, case o 80 % pasa máis de dúas horas ao día diante do computador, móbil, televisión ou outros dispositivos dixitais. Advírteo o ‘Estudo PASOS’ da Gasol Foundation, que avaliou o nivel de actividade física e de sedentarismo neste grupo de poboación en España. Como aumentar o primeiro e reducir o segundo nos nosos fillos? Ir andando ao colexio é un pequeno xesto para conseguilo. E non só por previr a obesidade infantil. Esta actividade alcanzable para o teu peto tamén ten outros beneficios que repercuten na saúde dos máis novos e, de paso, no medio ambiente. Contámoschos todos.

A OMS define a actividade física como “calquera movemento corporal producido polos músculos esqueléticos, co consecuente consumo de enerxía”. Entre esas actividades inclúense as realizadas ao traballar, xogar e viaxar, as tarefas domésticas e as actividades recreativas. Camiñar, a que aprendemos con tan só un ano de idade, é a máis sinxela de todas e a que nos reporta múltiples beneficios, tamén desde pequenos.

Así que por que non practicala cada día? Unha forma moi simple de fomentala é habituando aos nosos fillos a ir andando ao seu centro escolar, aínda que nos obrigue a todos a levantarnos un pouco antes da cama. “Camiñar un quilómetro de ida e outro de volta ao día —distancia media entre o colexio e o fogar— supón realizar ata 2/3 partes do exercicio diario recomendado nos menores”, asegura María José Mellado, presidenta da Asociación Española de Pediatría (AEP).

Pero este transporte activo (tamén o é ir en bicicleta, patíns, patinete ou monopatín) non só incrementa o nivel de actividade física nun 23 % nos nenos e nun 36 % nos adolescentes, como apuntan os comités de Saúde Ambiental e de Promoción da Saúde da AEP no documento ‘Camiñando ao cole: un modelo para innovar en saúde dos nenos e medio ambiente’. Hai moitas máis vantaxes con evidencia científica, como recollen os expertos en pediatría nesta revisión coa intención de polas a disposición de pediatras de Atención Primaria e colexios para crear unha rede colaborativa de traballo multidisciplinar en saúde ambiental escolar e contribuír así á creación de ambientes máis saudables nesta contorna.

Prevén e diminúe a obesidade infantil

No noso país, segundo a AEP, un 40 % dos pequenos ten obesidade ou sobrepreso; un de cada tres nenos (32,1 %) entre 7 e 13 anos, segundo un estudo publicado en agosto en JAMA Pediatrics e liderado polo Centro de Estudos Sociosanitarios da Universidade de Castela A Mancha. Aínda que a taxa de prevalencia estabilízase, como en resto de Europa, non hai que baixar a garda. E con esta actividade física pódese lograr.


Imaxe: ExplorerBob

E é que ir ao cole camiñando supón un aumento do gasto calórico, polo que axuda a diminuír o exceso de peso e a manter un menor índice de masa corporal. Ademais, prevén a obesidade abdominal independente doutros factores demográficos, dietas graxas, porcentaxe de graxa corporal ou minutos dedicados á actividade física. “Estes resultados poden ser especialmente prometedores para os mozos con obesidade, xa que camiñar ao colexio pode ser unha estratexia fácil de implementar na actividade diaria e efectiva para controlar e reducir a obesidade”, recoñece o doutor Juan Antonio Ortega García, coordinador do Comité de Saúde Ambiental (CSM) da AEP.

Pero canto facer? Como mínimo para obter beneficios en saúde, sempre se recomendou realizar actividade física 20 minutos entre 3 e 4 veces á semana, pero os pediatras afirman que se observaron resultados positivos con menos de 15 minutos de camiñada ao colexio, o que quere dicir que mesmo os traxectos curtos poden desempeñar un papel importante na saúde.

É bo para o corazón do teu fillo

“Os nenos que camiñan ou van en bicicleta á escola teñen niveis diarios máis altos de actividade física e mellor condición cardiovascular que os nenos que non viaxan activamente á escola”, destaca a publicación da AEP. De feito, dedicar 20 minutos ao día durante un curso enteiro a ir andando ao colexio incrementa ata un 13 % a aptitude cardiocirculatoria.

Pero iso non é todo. O doutor Xullo Álvarez Pitti, vogal de actividade física do Comité de Promoción da Saúde (CPS) da AEP, resalta que “axuda a diminuír os valores de presión arterial, mellora a capacidade de regulación dos niveis de azucre do sangue mellorando a sensibilidade á insulina, diminúe os valores de triglicéridos, incrementa os valores de colesterol (HDL) e contribúe a mellorar a condición física cardiorrespiratoria”.

Os seus músculos, e a súa columna, agradecerano

Desprazarse ata o centro escolar camiñando supón tamén unha mellora na condición física muscular, xa que tonifica os músculos e permite incrementar a masa muscular, sobre todo do tren inferior e costas. “Este incremento da masa muscular é fundamental para un bo ton corporal e control postural. Ademais, mellóranse outros compoñentes da condición física como son o equilibrio e a coordinación”, matiza Álvarez Pitti. En concreto, en ‘Camiñando ao cole’ apúntase que andar durante 20 minutos ao día aumenta un 11 % a resistencia da columna vertebral, un 8 % a flexibilidade e un 69 % o equilibrio.


Imaxe: samanitvijit

Mellora o seu estado emocional e o rendemento académico

A actividade física tamén inflúe na plasticidad e flexibilidade cerebral. O exercicio a longo prazo favorece a rega sanguínea cerebral, a creación de novas conexións neuronais, a transmisión neuronal no hipocampo e a expresión de xenes relacionados con factores de crecemento nervioso, apúntase no documento. Isto tradúcese en:

  • Incremento da autoestima e diminución de ansiedade e depresión en adolescentes.
  • Mellora da calidade de vida familiar e social. Protexe contra as situacións estresantes ás que se enfrontan cada día os escolares: relacións cos compañeiros, establecemento de novos amigos, burlas ou realización do traballo de clase ou deberes. “Favorece os momentos de encontro entre pais e fillos”, comenta Álvarez Pitti.
  • Efectos positivos no rendemento cognitivo e os resultados académicos. “Os resultados dos estudos —como o AVENA— suxiren que a actividade física que ten lugar inmediatamente antes do colexio predispone á aprendizaxe efectiva, observando mellores habilidades verbais, numéricas e de razoamento nos que levan a cabo un transporte activo ao centro educativo”, asegura o doutor Álvarez Pitti. Ademais, esta práctica pode mellorar as habilidades e o razoamento espacial dos nenos.
  • Mellora o comportamento e o nivel de participación. A actividade física ten efectos positivos no nivel de concentración e reduce os comportamentos hiperactivos ou autoestimulatorios.

Incrementa a motivación e o sentido de pertenza ao grupo

E se ir andando ao colexio faise acompañado, mellor, pois aumenta a motivación. Ata unha recente revisión sistemática sostén que cando esta práctica se realiza de forma organizada e impleméntanse con autobuses escolares ou estratexias educativas na aula, os resultados poden ser máis efectivos. Por iso insístese en que a promoción de actividade física desde a contorna escolar é unha ferramenta importante para aumentar a motivación pola sensación de “liberación de enerxía ou tensión” e a pertenza ao grupo.

Ademais, resaltan comezar a andar de forma autónoma a idades temperás diminúe o comportamento sedentario nos máis pequenos.

Reduce a contaminación atmosférica

Ao deixar o coche en casa e optar por ir andado ao cole co teu fillo diminúe a contaminación atmosférica tan daniña para os nenos, pois respiran máis veces por minuto e inhalan maiores volumes de aire por kg de peso que os adultos, pola inmadurez anatómica e funcional do sistema respiratorio en crecemento e pola súa menor estatura. A polución “asóciase significativamente cunha diminución do rendemento académico, memoria de traballo, atención e deterioración da función pulmonar nos nenos”, afirma o doutor Ortega.

Como fomentar que o teu fillo vaia camiñando ao cole

Con só 7 anos poden ir sós ao colexio. Sós? A estas idades as habilidades de orientación espacial xa están complemente desenvolvidas, din os pediatras. Pero todo dependerá da madurez persoal e, sobre todo, da distancia de casa á escola (0,88 km para nenos de primaria e 1,32 km para estudantes de secundaria) e de como de seguro sexa o camiño. Que sería necesario? Beirarrúas antiescorregadizas, amplas e accesibles, valos nas vías próximas ao centro escolar, rúas peonís e calzadas a 30 km/h, gardas municipais de cruces, incrementar o número de aparcabicis ou o desenvolvemento de programas ou materiais promocionais como o Pedibús de Torrelodones, o Oinbus de San Sebastián ou outras iniciativas parecidas que recolle a DXT en Camiño Escolar Seguro.Pero pódese facer máis. Desde o comité de Saúde Ambiental da AEP, xunto con outros grupos do noso país, promóvese unha proposición non de lei para a conversión das contornas escolares en áreas de protección da saúde da infancia.

Etiquetas:

andar colexio

Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografías | Fotografías | Investigaciones

Información de Copyright e aviso legal

Visita a nosa canle Eroski Consumer TV

En EROSKI CONSUMER tomámonos moi en serio a privacidade dos teus datos, aviso legal. © Fundación EROSKI

Fundación EROSKI

Validacións desta páxina

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación do W3C indicando que este documento é XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto