Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

A auga e as súas propiedades

Non beber a auga necesaria provoca problemas renais, intestinais e circulatorios
Por EROSKI Consumer 20 de Febreiro de 2003

Os expertos recomendan beber una media de entre dúas e tres litros de auga diarios. Esa cantidade é maior no caso de deportistas, persoas que padecen certas doenzas -como acidez de estómago- ou que desexen adelgazar. Pero, independentemente do estado de saúde dunha persoa e do exercicio que practique, beber auga, é dicir, manterse ben hidratado, é un dos alicerces dun bo estado de saúde. De non ser así o metabolismo reséntese de maneira considerable: retárdase a dixestión e até poden aparecen problemas circulatorios e renais. Incluso as clínicas de adelgazamento e estética encomian as propiedades deste prezado líquido, eixo de moitos dos seus tratamentos pola multitude de propiedades que posúe.

Efectos da auga

Aínda que ninguén dubida das vantaxes que a auga provoca no organismo poucos coñecen con exactitude cales son e cantos litros débense tomar. A bióloga e xornalista científica, Maria Roura Poch, explica que a auga non só está dentro de cada una das células do noso corpo, senón que se atopa tamén no sangue, no sistema dixestivo, transporta residuos até os riles, mantén húmidos os ollos e axuda a distribuír e regular a temperatura do corpo.

Os motivos polos que convén ter un vaso de auga cerca son múltiples e variados.

A auga é necesaria polas seguintes razóns:

  • É imprescindible para que todos os organismos funcionen. Sen auga non hai vida. Os datos son os mellores expoñentes: o 60% do noso corpo é auga. Nun bebé o 80% do seu peso é auga e nas persoas maiores a porcentaxe descende até o 50%. A auga forma o 85% do sangue, o 90% do cerebro, o 13% da pel e case o 70% dos músculos. Ao transpirar gástanse 300 mililitros de auga ao día, de 1 a 1,8 litros expúlsanse polos ouriños e máis de 400 mililitros no proceso de respirar.

  • Beber a cantidade suficiente de auga cada día asegura o correcto funcionamento dos procesos de eliminación de residuos do noso corpo. Os expertos aseguran que é necesario beber entre dous e tres litros de auga diarios. Se a metade procede dos alimentos o litro e medio restante débese obter bebendo. A doutora Roura Poch apunta, con todo, que estas cantidades non se poden tomar “ao pé da letra”. “Una persoa adulta, dependendo da perdida de suor, necesita entre 20 e 40 mililitros por quilogramo de peso ao día”, especifica.

    É dicir, se pesamos ao redor de 70 quilogramos, necesitamos beber preto de 1.750 mililitros de auga. Ante grandes esforzos corporais ou con temperaturas levadas a segregación de suor pode chegar a 1,6 litros por hora, co que a necesidade de consumir auga aumenta de maneira notable.

Consecuencias de non beber auga:

  • Se o corpo non recibe a cantidade de auga necesaria, o metabolismo non se desenvolve como debe. Posto que a auga é protagonista de transportar nutrientes, eliminar toxinas e regular a temperatura, cando nos privamos dela o sistema pódese alterar.
  • A dixestión faise lenta: os alimentos necesitan disolverse nunha solución formada por mollos gástricos e auga.
  • Os ouriños concéntrase en exceso e poden aparecer problemas serios nos riles que, paira preservar o sangue, empezan a acumular sales.
  • Estreñimiento: a auga axuda a disolver as fibras residuais dos alimentos e é necesaria paira expulsar as feces do corpo.
  • A circulación sofre a carencia dun medio acuosos e sen a cantidade de auga necesaria corre a velocidade da circulación é menor que a aconsellable.
  • Aparecen síntomas de deshidratación como boca seca, ojeras, diminución dos ouriños e presión baixa.

A auga e a actividade deportiva

Os deportistas son os que mellor coñecen os efectos da auga. Os preparadores físicos aseguran que os deportistas deben beber moita auga; “ademais de que o organismo perde líquidos en forma de suor pódese notar un bajón de eficiencia, xa que a correcta hidratación colabora co sistema cardiovascular, mellora o traballo muscular e optimiza o rendemento”.

O corpo humano funciona normalmente a 37 graos, pero cando realizamos una actividade física a temperatura ascende e ponse en marcha diversos mecanismos paira controlar ese aumento de calor. Con esta práctica evítase danar calquera sistema vital. Uno deses recursos é a sudoración.

A suor é producido polas glándulas sudoríparas e está formado por auga e sales en diversa concentración (sobre todo sodio, potasio, magnesio e calcio). En relación con este aspecto, un estudo realizado polo doutor Allen Arieff na Universidade de California en San Francisco (UCSF), revelou que si se súa pouco ou a actividade física non é moi forte, pódese beber só auga, pero si súase en abundancia e a actividade repítese con frecuencia (adestramentos habituais), convén recorrer a bebidas que conteñan tamén salgues.

Este estudo pon de manifesto que a combinación de auga en exceso e o pouco sal produce un efecto chamado hiponatremia que pode ser grave e provocar o desmaio do deportista.

A auga forma parte da estética

Cada vez máis clínicas de adelgazamento, balnearios e centros de relaxación utilizan a auga, distribuída en todas as habitacións, saunas e ximnasios, como un instrumento básico paira equilibrar a dieta e embelecer o corpo. Roura asegura que a auga contribúe a mellorar o estado da pel e das uñas, ademais de axudar a que o cabelo teña máis brillo. “Son partes do corpo expostas ás agresións externas e a boa hidratación das súas células é a única forma de protección ante o sol, a contaminación, os baños prolongados e o uso esaxerado de xabóns e esponxas”, apunta.

Este ben natural constitúe un dos elementos fundamentais no proceso de perder peso, entre outras cousas porque suprime o apetito de maneira natural e axuda ao corpo a metabolizar as graxas acumuladas. Se non hai a suficiente auga, os riles non poden traballar de maneira correcta e parte da súa carga é traspasada ao fígado. Una dos principais labores do fígado é metabolizar a graxa acumulada e convertela en enerxía útil paira o organismo. O problema reside en que se o fígado cárgase en exceso non poderá traballar nas súas plenas facultades e metabolizar menos cantidade de graxa, coa consecuente acumulación desta.

En numerosas ocasións escóitase que beber auga durante as comidas e durante o período engorda. Roura aclara que a auga non ten calorías, non engorda. Cando o peso aumenta pódese deber á retención de líquidos. “Precisamente tomar una adecuada cantidade de auga durante o día é o mellor tratamento contra esta retención de líquidos. Cando o corpo necesita menos auga da que necesita, percibe un risco paira a súa supervivencia e empeza a acumulala a modo de reserva. Estes “almacéns” instálanse fóra das células, polo que se manifesta en forma de pés, mans e pernas inchadas”, explica.

Os diuréticos poden ser una solución temporal ao actuar forzando a saída da auga acumulada xunto con algúns nutrientes. Con todo, o propio organismo volve percibir sinais de perigo e busca a primeira oportunidade paira repor a auga que se desaloxou. “Paira solucionar o problema só hai una solución: dar ao corpo a auga suficiente como para que deixe saír a auga que acumulou”, explica.

Está especialmente recomendado beber un ou dous vasos de auga recentemente levantados da cama, así se consegue una mellor hidratación e actívanse os mecanismos de limpeza do organismo. En xaxún, a auga realiza una gran labor de drenaxe das vías dixestivas e urinarias.

Situacións extremas

Segundo a bióloga María Roura en determinadas situacións as necesidades de inxesta de auga poden e deben aumentar de maneira considerable:

  • En caso de febre é necesario beber máis auga do habitual: hai que compensar dalgunha forma as perdidas por transpiración.
  • Durante o embarazo: o traballo de eliminación do organismo multiplícase por dous e as mulleres durante o embarazo teñen un alto risco de infeccións urinarias. Beber é vital paira facilitar o traballo aos riles e paira previr as infeccións urinarias. Tras o embarazo convén manter a alta cantidade de inxesta de auga, xa que a produción de leite así o require.
  • No verán: as grandes calores son responsables de deshidratación , polo que o organismo necesita máis auga, sobre todo o dos nenos.
  • Con acidez de estómago: se consome auga en grandes cantidades durante ou despois de comer, disólvense os mollos gástricos, co que se reduce o grao de acidez no estómago. Iso pode provocar que as encimas que requiren un determinado grao de acidez queden inactivas e a dixestión retárdese.