Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

A importancia de durmir ben para aprender

O equilibrio entre o tempo que se inviste ao estudo e ao descanso nocturno inflúe no rendemento académico

Estudar no último momento ou non durmir a noite antes do exame pode ser contraproducente. Os expertos sinalan que un tempo adecuado de soño e descanso axudan a reter máis os coñecementos adquiridos. Investigacións recentes, mesmo, suxiren que é posible aprender mentres se dorme. Neste artigo descríbense por que a memoria do aprendido aumenta nos estudantes que dormen as horas adecuadas e que elementos axudan a que o proceso de traballo sexa óptimo.

Imaxe: Tulane Public Relations

Para estudar máis non é beneficioso sacrificar o descanso nocturno e, menos, facelo antes dun exame. Ao contrario, adoita ser contraproducente, xa que o rendemento óptimo lógrase cando hai un equilibrio entre as horas dedicadas ao estudo e a durmir , segundo os resultados dun traballo recente levado a cabo na Universidade de California en Los Ángeles (EE.UU.). Aínda que non significa que non haxa que estudar, senón que hai que ter en conta que as horas de soño poden ser determinantes para o éxito académico.

Así pois, este dato confirma que parte do éxito débese á estratexia de estudo que se segue. O importante é fixar un horario para traballar que permita poder descansar durante a noite. Se uno non llo salta, non será necesario leste malogrado sobreesfuerzo final.

Durmir para reter o aprendido

As rexións cerebrais implicadas na almacenaxe da memoria non funcionan de maneira adecuada durante a falta de soño
Investigacións anteriores xa constataran que o aprendido se retén mellor se se dorme xusto despois de facelo. Un traballo da Universidade estadounidense de Notre Dáme sinalaba que a memoria do aprendido era superior nos que durmiran xusto despois de estudar, respecto dos que estudaran tras un día de vixilia.

Outro estudo presentado durante a reunión anual da Asociación Americana para o Avance da Ciencia, en 2010, levado a cabo por investigadores da Universidade de California en Berkeley, confirma que unha das principais funcións do soño é a de “limpar” a memoria a curto prazo para deixar sitio libre para máis información. Segundo a análise, os recordos dos feitos do día almacénanse de forma temporal no hipocampo e despois envíanse á cortiza prefrontal, que é probable que dispoña de máis capacidade. Os autores concluían que unha noite sen durmir pode reducir a capacidade de asimilar coñecementos en case un 40%, xa que as rexións cerebrais implicadas na almacenaxe non funcionan de forma correcta durante a falta de soño.

As mellores horas para estudar e durmir

Moitas das persoas que estudan pola noite din facelo porque se concentran mellor, renden máis e teñen menos interrupcións e distraccións. Un traballo de 2008 do Hospital Quirón de Valencia desbancou este arraigado costume en moitos alumnos. As conclusións da investigación indicaban que as mellores horas para estudar sitúanse ao redor do mediodía e entre as 4 e as 5 da tarde. De feito, moitos especialistas aseguran que o período de máximo aproveitamento coincide coa mañá, decrece ao longo da tarde e, sobre todo, da noite, polo que convén traballar a maior parte da materia ao comezo do día e deixar o repaso ou a tarefa máis fácil para a última hora da xornada.

Para determinar estas horas, os investigadores valencianos baseáronse no reloxo biolóxico de 632 nenos. A partir deste ritmo circadiano, fixaron as horas de maior e de menor concentración. Segundo os expertos, e aínda que podería parecer o contrario, as primeiras horas do día non son as máis adecuadas para o estudo, posto que aínda se está baixo os efectos do soño (os escolares do traballo mostraron grandes dificultades para manterse espertos). Así mesmo, o informe resaltaba que mesmo as persoas que dormen oito horas ao día non manifestan unha maior capacidade de atención durante as primeiras horas.

Máis aló do reloxo biolóxico, hai outras razóns polas que se deben evitar as últimas horas do día para o estudo:

  • O cerebro está canso e traballa con menor rendemento. Tomar estimulantes para manterse esperto crea unha falsa sensación de estar esperto, pero en realidade o cerebro non está no mellor estado para reter.
  • É difícil durmir ben tras estar sometido á presión do estudo ou despois de tomar algún estimulante. E se non se descansa ben, é difícil render o día seguinte. O idóneo é deitarse relaxado, sen tensións e co traballo feito.
  • Estudar á primeira hora da tarde permite dar resposta a calquera imprevisto, por exemplo, que unha materia resulte máis complicada do que un se pensaba.

O tres craves para o estudo: descanso, comodidade e repaso

Máis aló de buscar unha franxa adecuada para o estudo, hai outros consellos que permitirían realizar a tarefa con menos esforzo e cansazo.

Prestar atención ás características do ambiente de traballo é un deles. Segundo os expertos, o lugar debe convidar á concentración e evitar a dispersión (fronte a unha parede ou xanela sen vistas), cun ruído ambiental mínimo, unha boa iluminación e ventilación correcta. É importante non realizar posturas inclinadas para minimizar a fatiga; é mellor sentar nunha cadeira regulable e con apoio lumbar.

Tamén hai que controlar a fatiga psíquica, xa que a atención máxima limítase a 45 minutos. A concentración vólvese moi difícil cando pasan dúas horas. Por este motivo, os expertos advirten que os estudantes deben descansar dez minutos cada hora. Tomar estimulantes, que xeran maior atención e sensación de aproveitar o tempo, só oculta o cansazo.

Por último, ademais de comprender o que se estuda, aconséllase realizar polo menos dous repasos, para facilitar a retención dos coñecementos adquiridos.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións