Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Problemas de saúde

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

A lumbalxia, un mal demasiado frecuente

Un 80% da poboación española padecerá algún episodio de dor na zona lumbar durante a súa vida

Img lumbalgia frecuente hd Imaxe: Rangizzz

A lumbalxia é unha afección reumática que provoca dor de costas entre as últimas costelas e a zona glútea, relacionada con dexeneración do disco vertebral, artrose das vértebras, fracturas por osteoporoses ou escoliosis. A miúdo, estas situacións xéranse a longo prazo, debido ao mal trato ao que se someteu a zona baixa das costas durante un tempo prolongado. Os especialistas aseguran que, en boa parte, o tratamento baséase na educación, tanto para resolvelo como para evitar que aparecezca de novo. Este artigo explica o papel do sedentarismo e a mala postura no desenvolvemento de lumbalxia e que recomendan – e que non- as guías de tratamento.


O estudo EPISER, auspiciado pola Sociedade Española de Reumatoloxía (SER), puxo de manifesto xa hai uns anos que a incidencia de lumbalxia entre a poboación española era do 15%, e que ata o 80% padecerá un episodio nalgún momento da súa vida. Así, a lumbalxia ocupa o segundo lugar entre as enfermidades reumáticas que provocan unha peor calidade de vida respecto das limitacións físicas, despois da artrose de xeonllo. Sexa cal for a súa orixe, hai sempre unha inflamación que se resolve co tempo. Pero por ser un proceso lento, é moi fácil lesionarse as costas de novo. Por este motivo, hai que levar un bo tratamento que a converta en episódica e non recorrente, crónica e, mesmo, discapacitante. Ademais, como afecta a gran parte da poboación activa, é a segunda causa máis común de absentismo laboral nos países desenvolvidos.

Lumbalxia con sedentarismo e mala postura

Un dos principais factores de risco de desenvolver lumbalxia é desempeñar un traballo sedentario, que favorece adoptar malas posturas e pode derivar en dor de costas ou de cintura. A este factor hai que sumarlle que moitas persoas pasan gran parte do seu tempo de lecer ante a pantalla dun computador ou da televisión. E, aos poucos, a mala posición convértese en hábito e aumenta o risco de padecer a enfermidade. Tamén, como a maioría das molestias contrólanse ao tombarse ou descansar, moitas persoas optan por deixar pasar o problema.

Para acelerar a recuperación, hai que evitar o repouso en cama e manter o grao máximo de actividade física que a dor permita
A lumbalxia afecta máis as mulleres, e a iso, úneselle o coñecido carácter feminino da osteoporose. Cumpridos os 55 anos, os defectos posturales xunto con proceso menopáusico -redúcese a capacidade do organismo para absorber o calcio- poden carrexar máis problemas a longo prazo, xa que está descrito que permanecer con posturas incorrectas de forma prolongada pode provocar microfacturas óseas.

A Sociedade Española de Reumatoloxía tamén destaca os labores domésticos como posibles desencadenamentos da dor lumbar. Desta maneira, a entidade convida a axeonllarse ou dobrar os xeonllos para axustar a roupa de cama, subirse a unha altura adecuada para limpar os obxectos que estean por encima do ombreiro e repartir a carga entre ambos os brazos tras volver da compra. É aconsellable descansar unha perna nunha pequena tarima ao pasar o ferro e evitar as almofadas moi altas ou durmir sen elas. É mellor durmir de lado ou boca arriba.

Guía oficial de tratamento para a lumbalxia

Hai moitos estudos que tratan de definir a terapia máis adecuada para a lumbalxia, aínda que o mellor tratamento axústase ás necesidades do afectado. Na actualidade, só hai unha guía oficial en España que propón a abordaxe desta sensación molesta de maneira eficaz e que está recoñecida polas principais sociedades españolas relacionadas. É a versión española do Programa Europeo COST B13, que inclúe pautas para a lumbalxia aguda (se dura menos de 4 semanas), a forma crónica (se se prolonga máis de 12 semanas) e a súa prevención.

Para acelerar a recuperación e reducir o risco de que este mal se repita no futuro, as guías aconsellan evitar o repouso en cama e manter o grao máximo de actividade física que a dor permita. Aínda que non se suxire o exercicio en plena crise, si cando se alonga máis de seis semanas. A SER aventúrase a apuntar deportes específicos, aínda que na guía COST B13 non se decantan por ningunha actividade física en concreto.

Respecto da terapia farmacolóxica, os medicamentos máis eficaces son analxésicos, antiinflamatorios ou relaxantes musculares durante tres meses. A partir de aí, se se prolonga, pódese optar por neurorreflejoterapia (grapas cirúrxicas que estimulan as fibras nerviosas relacionadas cos nervios implicados na dor) ou por acudir a unha “escola das costas“, é dicir, centros onde ensinan ao paciente a manexar de maneira activa o seu problema.

Se o malestar vai máis aló do tres meses ou cando hai sinais de mal prognóstico (un círculo vicioso que non permite superar a situación) tamén pode ser oportuno o tratamento psicolóxico, ou ante hernia discal, a posibilidade de intervención cirúrxica.

Recomendacións para previr a lumbalxia

Para axudar a previr a lumbalxia, a SER recomenda levar a cabo actividades como camiñar por terreo chairo polo menos unha hora cada día, manter unha hixiene postural adecuada e practicar exercicio, sobre todo natación (mellor o estilo de costas) e bicicleta estática co manillar elevado. Dez minutos ao día de exercicio deberían ser suficientes para previr a dor de costas e fortalecer os músculos, a condición de que non se practique en plena crise. Se o traballo realízase sentado, é importante contar cunha cadeira con respaldo cómodo e recto á altura do escritorio, levantarse cada dúas horas, facer movementos e camiñar un pouco pola estancia.

Doutra banda, hai métodos que desde as guías de tratamento non se aconsella: electroterapia; algúns procedementos físicos como tracción, corpiños e fajas lumbares, manipulacións vertebrais, acupuntura ou repouso en cama; infiltracións esclerosantes, de toxina botulínica e ozonoterapia; e cirurxía para lumbalxia inespecífica.

Segundo a guía europea, non hai fundamento científico para o uso de solas, persoais ou cadeiras e colchóns con fins preventivos, aínda que é certo que os síntomas persistentes poden mellorar máis cun colchón de firmeza intermedia que cun moi firme. Tampouco hai, por agora, evidencia científica que avale a quiropráctica. Doutra banda, o exercicio físico regular é a práctica con maior efecto preventivo.

Lumbalxia nos xenes

Un estudo da Universidade de Salt Lake City (EE.UU.) asegura que a dor persistente na rexión inferior das costas pode ter un factor xenético. Estableceuse o factor hereditario no feito de que as persoas cun familiar próximo, como un pai, irmán ou fillo, con dor de costas son máis de catro veces máis propensas a desenvolver este síntoma, aínda que non determine o seu desenvolvemento final.

Non é o primeiro estudo en descifrar evidencias neste campo. En 2005, un traballo realizado con xemelgos no Hospital Saint Thomas de Londres (Reino Unido) demostrou que o factor máis importante deste mal está nos xenes, aínda que falta saber cales son os implicados. Así, os especialistas instan as persoas con antecedentes a que sigan con atención as recomendacións para protexerse das lesións e a dor de costas.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións