Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Investigación médica

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Adictos ao café

As últimas investigacións sobre o papel da cafeína na saúde revelan efectos máis beneficiosos que prexudiciais

img_cafe_portada

Millóns de persoas ao redor do mundo gozan todas as mañás ao tomar unha cunca de café para comezar o día con enerxía. Houbo moitas especulacións sobre os efectos prexudiciais da cafeína; en xeral, algúns dos mitos son certo pero moitos outros, por sorte, non o son.

Img cafe1

A cafeína é a substancia psicoactiva máis consumida na terra. Consómena un 90% dos adultos no mundo occidental pero, a pesar da súa popularidade, a miúdo foi deostada atribuíndolle efectos prexudiciais para a saúde. Un dos exemplos da mala publicidade produciuse en 1911, cando o goberno dos EEUU denunciou a Coca Cola alegando que a cafeína da bebida era prexudicial para a saúde. En 1970, algunhas campañas tentaron persuadir aos consumidores de que a cafeína podía provocar enfermidades cardíacas e cancro de vesícula e en 1980 un estudo efectuado pola Food and Drug Administration, FDA, demostrou que a cafeína podía provocar defectos congénitos en ratas, o que levou á recomendación de que as mulleres embarazadas reducisen o consumo de té e café. No entanto, o estudo non foi ben deseñado polo que cando se repetiu en 1983 non se corroboraron tales achados.

A mala prensa da cafeína

Clasicamente considerouse que a cafeína podía inducir hipertensión e que resultaba prexudicial para aqueles que padecían enfermidades do corazón. A cafeína pode elevar de forma pasaxeira a tensión arterial naquelas persoas que son sensibles para os efectos da cafeína experimentando un breve aumento que non dura máis dunhas horas, sobre todo naqueles que non son consumidores habituais. Pero non causa hipertensión crónica. Os estudos demostran que calquera aumento na presión sanguínea é moderado e moito menor que o que se experimenta por exemplo cando se soben escaleiras. Con todo, é aconsellable que as persoas hipertensas moderen o consumo.

O Framingham, un dos maiores estudos epidemiolóxicos de saúde cardiovascular realizados, analizou a relación entre o consumo de café e a incidencia de enfermidades cardiovasculares nun grupo de 2.648 homes e 3.566 mulleres, chegando á conclusión de que o consumo de café non produce efectos prexudiciais a nivel cardiovascular. Un recente estudo da Facultade de Medicina da Universidade John Hopkins, publicado en Arquives of Internal Medicine, demostrou que beber café está relacionado con pequenos aumentos da presión arterial aínda que parece xogar un papel insignificante no desenvolvemento da hipertensión.

As investigacións indican que o consumo moderado de cafeína non provoca efectos adversos na muller embarazada

Outro punto de controversia son os posibles efectos prexudiciais da cafeína sobre a fertilidade e durante o embarazo. A pesar de que algúns estudos achegaron datos confusos, as investigacións indican que o consumo moderado de cafeína non provoca efectos adversos na saúde da muller embarazada e tampouco afecta a fertilidade. A pesar disto, recoméndase moderar o consumo durante o embarazo. Como novidade, recentemente falouse do papel da cafeína respecto da súa capacidade de elevar os niveis de insulina e, por tanto, incrementar a reserva de graxas. Con todo, a bibliografía non apoia este punto, falando mesmo de que podería, pola contra, reducir os niveis de insulina.

A cafeína tamén pode ser beneficiosa

Un café despois de comer facilita a dixestión xa que a cafeína estimula a secreción de saliva e de mollos gástricos. Pero hai algo máis interesante que isto: parece que o consumo de café reduce considerablemente a aparición de cálculos biliares. De acordo cun estudo da Universidade de Harvard, os adultos que beben dous ou tres cuncas de café ao día teñen un 40 por cento menos de posibilidades de padecer esa doenza. Parece ser que a cafeína pode previr a cristalización do colesterol, principal compoñente dos cálculos biliares.

Recentes estudos parecen demostrar que o consumo de cafeína tamén pode comportar beneficios a outros niveis. Ao parecer, os bebedores de café teñen menos probabilidades de padecer enfermidade de Parkinson e Diabetes tipo 2. Así mesmo, hai resultados preliminares que falan do papel da cafeína no combate da enfermidade de Alzheimer e o seu posible papel minimizando o risco de suicidio polos seus efectos antidepresivos. Por outra banda, un estudo demostrou efectos beneficiosos na prevención do cancro colorectal; segundo refire Coughlin, autor do estudo, o efecto probablemente é debido ao contido en polifenoles do café.

A cafeína é un diurético suave pero, a miúdo, esaxeráronse os seus efectos. As investigacións recentes demostran que o seu efecto é pequeno concluíndo que non comprometen o estado de hidratación xeral do organismo. Dependendo da cantidade consumida, a cafeína pode ser un estimulante leve do sistema nervioso central e do sistema cardiovascular. A cafeína non se acumula no corpo co paso do tempo xa que, polo xeral, se metaboliza e elimina algunhas horas despois do seu consumo. Por conseguinte, os efectos farmacolóxicos da cafeína son breves e disípanse ás poucas horas. A sensibilidade das persoas con respecto á cafeína varía en gran medida e pode mesmo ir modificándose coa idade.

Co consumo regular, desenvólvese unha tolerancia a moitos dos efectos da cafeína. Por exemplo, un consumidor habitual, pode beber varias cuncas de café nunhas poucas horas e non notar ningún efecto mentres que unha persoa que non bebe café regularmente pode chegar a sentir un efecto estimulante despois da primeira cunca. Incluso algunhas persoas poden sentirse nerviosas se consomen máis cafeína da que o seu corpo está adoitado tolerar. Cando se suprime de forma brusca o consumo de cafeína pódese experimentar síntomas tales como dores de cabeza, fatiga ou letargo. Polo xeral, estes efectos son temporais, só duran uns poucos días e pódense evitar se a diminución da cafeína realízase en forma gradual.

Cada individuo ten o seu propio nivel de tolerancia pero considérase que un consumo moderado de cafeína é de aproximadamente 300 mg, que equivale a aproximadamente 3 cuncas de café. En termos xerais, os individuos tenden a achar os seus propios niveis aceptables de cafeína. Quen experimentan efectos non desexados, tales como o insomnio e nerviosismo, tratan de diminuír o consumo de cafeína. No caso de que os efectos aínda así continúen, deberase consultar a un profesional de saúde. A pesar de que sempre se relacionou á cafeína co insomnio, na práctica, a persoa que experimenta efectos tales como falta de soño aprenden a non consumir cafeína antes de ir durmir.

O 90% DOS ESPAÑOIS CONSOME CAFEÍNA

Img
Estes son os resultados dun estudo efectuado pola Organización de Consumidores e Usuarios, OCU, en colaboración con outras organizacións de consumidores europeas e grupos de investigación de varias universidades. A intención foi impulsar unha investigación a gran escala acerca da cafeína e as súas repercusións sobre a saúde, xa que os efectos a longo prazo do consumo habitual desta sustancia non son suficientemente coñecidos. Trátase dun estudo independente, á marxe dos fabricantes de produtos con cafeína, que contou co apoio económico da Comisión Europea. No marco deste proxecto realizouse unha enquisa aos consumidores para coñecer o consumo de cafeína (a cantidade e en que forma) e interrogarlles sobre os efectos que lles produce.

En España, un 66% de enquisados toma café mentres que en Bélxica, Francia ou Italia esta porcentaxe rolda o 80%. O noso país é o menos cafetero dos participantes e tamén o que consome menos té; en cambio, os españois somos máis afeccionados ás bebidas de cola (48%) que os italianos (35%) ou os portugueses (39%). O consumo de bebidas enerxéticas tipo Red Bull ou Dinamite é modesto en termos xerais, entre un 4% e un 7% dos enquisados tómanas, aínda que é posible que esta cifra vaia en ascenso xa que está os que consomen este tipo de bebida son os máis novos.

En canto á cantidade, o consumo de café pode considerarse moderado: un 20% dos que beben café non o toma todos os días, un 26% só toma unha cunca ao día e un 31% afirma que consome 2 cuncas diarias. Por último, outro 26% toma tres cuncas ou máis. O 30% dos consumidores declara que o necesita para funcionar, o que demostra un certo grao de adicción. Máis do 40% dos enquisados considera que o café lles fai sentir máis espertos e con máis enerxía. Estes efectos tamén son moi notorios coas bebidas enerxéticas, xa que o 46% dos enquisados declaran que senten máis espertos e o 67% con máis enerxía.

A pesar de que o café ten a reputación de que quita o soño, só un 28% dos consumidores desta bebida ten dificultades para durmir cando o toman mentres que o té crea problemas no 32% dos seus consumidores. Contraditoriamente a este último dato, tamén o 32% dos que consomen té de forma habitual fano porque senten máis relaxados. O consumo de cafeína produce certa adicción; segundo os enquisados, ao deixar de tomar café senten con máis soño e con menos enerxía, aínda que tamén hai un 15% de enquisados que afirma sentirse menos relaxado.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións