Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Alberto López Rocha, presidente da Sociedade Española de Médicos de Residencias Xeriátricas (SEMER)

A hidratación debe ser un hábito que se adquira desde o nacemento

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 10deSetembrode2013

Hidratar de forma adecuada o organismo é un hábito que debe adquirirse desde o principio da vida, primeiro estimulado polos pais e, despois, por un mesmo. Isto é moi importante nos anciáns, que aos poucos perden a sensación de sede. Para contrarrestar o déficit hídrico nos maiores, hai accións que poden axudar, como pór algunhas pingas de limón na auga ou darlles gelatina. Así mesmo, para toda a poboación, é fundamental a hidratación durante todo o ano, e non só prestarlle atención no verán , advirte nesta entrevista Alberto López Rocha, presidente da Sociedade Española de Médicos de Residencias Xeriátricas (SEMER), concedida con motivo da elaboración do primeiro consenso “Pautas de hidratación na asistencia sanitaria integral”, asinado por sete sociedades científicas, entre elas SEMER, e co patrocinio de Solán de Cabras.

Por que é tan importante a hidratación para o organismo?

Porque o corpo se compón, en tres cuartas partes, de líquido, aínda que no dun neno recentemente nado ou un lactante chega a un 80%. Por este valor, a auga é un nutriente máis para o organismo e ten unha enorme importancia, xa que se o corpo queda sen auga, empeza a funcionar mal. Por este motivo, é o nutriente máis acalórico que temos.

Que funcións indispensables reséntense pola falta de hidratación?

Como se ten pouco líquido, reséntense as funcións do cerebro, e as persoas afectadas experimentan mal humor e dores de cabeza; teñen conjuntivitis e as mucosas tenden a estar máis secas; é máis fácil que proliferen infeccións, xa que é posible que os xermes entren con maior facilidade aos riles que, ao recibir menos líquido, non poden realizar un bo filtrado do sangue para eliminar as sustancias de refugallo; o corazón, ao non recibir o sangue suficiente, acelérase e sófrense taquicardias; e, no tubo dixestivo, a consecuencia é o estreñimiento, tanto en nenos como en adultos. Nestes casos, fanse dixestións pesadas, non se absorben ben os nutrientes, os excrementos compáctanse e o abdome tende a distenderse. Isto, mesmo, é unha causa de ingreso hospitalario. Cando hai un déficit de líquidos corporais, ata o sistema óseo reséntese: se os ósos non teñen o líquido que necesitan, vólvense máis fráxiles a idades avanzadas. Por falta de líquido, o organismo funciona ás alancadas.

Cales son as necesidades de hidratación dun adulto?

“Hai que manter unha boa hidratación todo o ano, mesmo no inverno, xa que a calefacción deshidrata o corpo” Poden necesitarse de 2.000 a 2.5000 cm3 de auga, é dicir, dous litros e medio ao día. Pero, en función da idade, esta cantidade varía. Se é un lactante ou recentemente nado, as necesidades aumentan e son, en condicións normais, de ao redor de 40 cm3 de auga por quilo de peso a diario. Nunha embarazada, é de 60-70 cm3/kg, porque ten unha cantidade secuestrada no seu ventre, mentres que as mulleres lactantes deben incrementar a súa inxesta no medio litro ao día, xa que eliminan 700 cm3 ao día a través do leite materno. Agora ben, todo isto é en condicións normais, sen realizar un exercicio físico esaxerado ou un traballo baixo o sol, factores que farían aumentar a cantidade de líquidos. Hai que ter en conta que os líquidos que se inxeren a través dos alimentos non son suficientes, só alcanzan un litro ao día. A diferenza, ata chegar á cantidade de 2,5 litros diarios ou máis, débese achegar co consumo de líquidos, infusións ou calquera outro tipo de bebidas que non sexan alcohólicas.

Son distintas as necesidades nos anciáns?

As súas necesidades de hidratación non son menos que as do adulto novo, que necesita máis de 50cm3/kg de peso ao longo do día. O que o diferencia é que na persoa maior o centro de sede está anulado, como parte do proceso normal de envellecemento, e hai que instala a que beba. Tanto os nenos máis pequenos como os maiores -os dous extremos da vida- teñen maiores necesidades de líquido, porque o seu corpo pode deshidratarse de maneira máis fácil. En todo momento hai que ofrecerlles líquido. O líquido habitual debe ser a auga, pero se o rexeitan, tamén se lle pode engadir edulcorante ou unhas gotitas de limón. E se se atragoan ao beber, pódeselles dar gelatinas (auga solidificada). Nada é escusa para que non beban.

Que se pode facer para saber se unha persoa está ben hidratada?

Pódese pescudar cunha medida moi fácil. Ao longo de 24 horas, hai que gardar os ouriños nun recipiente e, se a cantidade resultante é de máis de medio litro, é que o organismo está hidratado de forma correcta.

E que cantidade de vasos ou racións de líquido cobren as necesidades de líquido do organismo ao longo do día?

“Polo seu valor, a auga é un nutriente máis para o organismo”Pola mañá, e sempre fóra das comidas, hai que beber tres vasos de auga; pola tarde, outro tres vasos; e, antes da cea, dúas máis. Desta forma, unha persoa está perfectamente hidratada. De noite, é conveniente beber bastante unhas dúas horas antes da cea, para non ter que levantarse a ouriñar. Con esta inxesta, pódese estar ben hidratado o resto da noite. Pero é moi importante, sobre todo no caso das persoas maiores, que este consumo de líquidos fágase fose das comidas, distribuír ao longo do día.

Por que é tan importante que as persoas maiores beban fose das comidas?

Porque adoitan ser inapetentes e, se coa comida inxeren líquidos, o seu estómago disténdese, teñen saciedade precoz e comen menos.

O feito de que o ancián deba inxerir as últimas racións de líquido que necesita bastante antes da cea é para evitar que se levante de noite.

En efecto, ao levantarse con présas e acender a luz, ocorren as caídas. Por iso é conveniente non tomar máis líquidos despois da cea; se xa se tomaron antes, xa son suficiente achegue para os líquidos que necesita o organismo as 24 horas.

A partir de que idade prodúcense cambios fisiológicos polos que unha persoa maior ou a súa contorna deben estar atentos da inxesta de líquidos?

“Coidar a unha persoa maior significa que hai que estar moi pendente da súa hixiene persoal, hidratación e nutrición”A hidratación debe ser tida como un hábito que se adquira desde o nacemento. Se unha persoa ten o costume de inxerir líquidos aínda que non teña sede, estará hidratada de maneira correcta. Hai que manter unha boa hidratación todo o ano, mesmo no inverno, xa que a calefacción deshidrata o corpo. Pero, en canto á idade, a madurez absoluta do sistema orgánico alcánzase ao redor dos 17 aos 18 anos, mentres que a deterioración fisiológico iníciase, aos poucos, a partir dos 20 anos, aínda que este proceso de envellecemento fisiológico é máis acusado nunha persoa que noutra. Pero se ao organismo se lle hidrata ben e créase o costume desde o nacemento, o corpo permanece máis tempo acorde coa súa idade biolóxica, que non difire da fisiológica. Os 20 anos é a idade a partir da cal se perden atributos ata o final. Non hai que esquecer que chegar a vello non é sinónimo de chegar a enfermo. Pódense ter 90 anos e non sufrir enfermidade algunha, aínda que o corpo deteriórase de maneira fisiológica e pérdese visión, téñense as articulacións ríxidas, aumenta a masa graxa e diminúe a muscular, etcétera.

Que lles recomendaría aos coidadores de anciáns para que consigan que estes estean ben hidratados?

Insistiría en que se preocupen polo achegue de líquidos, queiran ou non. Ás veces, pode ser suficiente engadirlles edulcorantes, espesantes naturais ou darlles gelatinas xa elaboradas de distintos sabores, para que non se atragoen e porque é unha forma moi válida de que tomen líquidos. Coidar a unha persoa maior significa que hai que estar moi pendente da súa hixiene persoal, hidratación e nutrición.

Que diría a todas as persoas maiores que viven soas?

Aos maiores que viven sós e que non beben, diríalles que se puxesen un edulcorante nos líquidos, e que a media mañá se tomasen un vaso de auga, infusións, un caldito ou unha gelatina, que tamén lles pode axudar a ir ben de ventre. Aos maiores, hoxe en día o que máis lles preocupa -e é lóxico- é comer e evacuar ben. Se a hidratación exponse como unha axuda para evacuar, poida que tómenlla máis en serio. Se interpretan que non só beben auga, senón unha infusión para limpar o intestino, poida que isto axúdelles.

Consenso de hidratación

Respecto da correcta hidratación, “máis que descoñecemento, hai unha falta de concienciación sobre a importancia que ten para o organismo e nos anciáns. Non debemos quedarnos tranquilos cando unha persoa maior di que non quere tomar líquido. Cando pide un vaso de auga, xa empezou a deshidratarse“, dixo Alberto López Rocha. Para mellorar a concienciación da poboación respecto diso, elaborouse o consenso “Pautas de hidratación na asistencia sanitaria integral”, coordinado pola Sociedade Española de Nutrición Comunitaria (SENC), asinado por sete sociedades científicas e patrocinado por de Solán de Cabras.

O sete sociedades científicas asinantes do documento son, ademais de SENC e SEMER, a Sociedade Española de Medicamento de Familia (SEMERGEN), a Sociedade Española de Pediatría Extrahospitalaria e Atención Primaria (SEPEAP), a Sociedade Española de Ginecología e Obstetricia (SEGO), a Sociedade Española de Nefrología (SEN) e a Asociación Española de Ciencias do Deporte. A adhesión de todas elas ao consenso implica unha abordaxe da hidratación desde todos os puntos de vista: no ancián, cando afecta os riles , na infancia, na muller durante o embarazo e a lactación, entre outras.


Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións