Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Atención sanitaria

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Alberto Seoane, psiquiatra e autor de ‘Consegue deixar de fumar co Doutor Fum’

O 80% das persoas tratadas con redución gradual asistida consegue deixar de fumar

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 28 de Xaneiro de 2014

Na lista de bos propósitos de cada novo ano de moitas persoas figura deixar de fumar. Facelo de maneira paulatina resulta máis fácil e menos traumático que tentar abandonar o tabaco de golpe. Un método cientificamente probado, denominado redución gradual asistida (RGA) ®, pode contribuír a deixar o hábito de fumar sen que xere unha síndrome de abstinencia tan acusado. O cigarro electrónico como paso ponte ou alternativa ao convencional é unha mala solución, xa que se mantén un hábito nocivo para a saúde, no que non só ten un peso a adicción á nicotina, senón o factor psicolóxico: o costume de fumar é unha “muleta psicolóxica” que leva distintos rituais ao día, como fumar despois dun café, de facer o amor ou antes de empezar o traballo. Así o explica nesta entrevista Alberto Seoane, psiquiatra cunha experiencia de 25 anos no tratamento de adiccións, director do SCA Centre Médic, de Barcelona, e autor de ‘Consegue deixar de fumar co Doutor Fum’, da editorial Paidós.

Por que hai persoas que se volven adictas ao tabaco?

Todas as adiccións teñen unha parte xenética, unha herdanza. Ten que existir certa predisposición xenética que fai que haxa persoas que se volvan máis adictas que outras ao tabaco. A esta predisposición engádese que o tabaco ten sustancias adictivas.

Contén algunha outra sustancia adictiva ademais da nicotina?

Ademais da nicotina hai outras sustancias que poden favorecer a adicción, non porque sexan adictivas en si mesmas, senón porque favorecen que esta se absorba máis fácil, como o amoníaco. Algunhas marcas conteñen máis amoníaco, e venden máis porque son máis adictivas que outras.

Tras a súa dilatada experiencia en tratamentos de deshabituación tabáquica, cales diría que son as claves do éxito para abandonar o tabaco?

A clave do éxito para abandonar o tabaco é querer deixar de fumar, no canto de tentar facelo dunha forma máis ou menos esporádica. Hai que darse conta de que é unha adicción, unha droga, e de que alternativas como o cigarro electrónico non son opcións válidas e non fan ningún ben a ninguén. Hoxe en día xa temos a clave para chegar ao final do proceso: querer deixar de fumar.

No seu libro expón o método da redución gradual asistida para deixar de fumar. En que se basea?

No canto de pór unha data concreta para deixar de fumar e pasar unha síndrome de abstinencia, no tratamento baseado na redución gradual asistida imponse oito probas que se deben superar. No libro recóllense varios consellos e unha aplicación e uns persoais para dirixir o tratamento. Primeiro hai que superar unha proba e, neste caso, pásase a unha segunda. Se non se supera a primeira, repítese. Tamén é posible empezar a realizar estas probas desde un móbil smartphone.

En que consisten o oito probas?

“A clave do éxito para abandonar o tabaco é querer deixar de fumar, no canto de tentar facelo dunha forma máis ou menos esporádica”En permanecer un determinado tempo sen fumar. A primeira, en estar catro horas sen fumar e a segunda, seis horas; e así, engádese tempo a cada proba. Se non se supera a primeira, repítese ata que se teña superada. Por esta razón, o tratamento alóngase no tempo, e non hai unha data concreta de finalización. Hai que estar preparados para dar o paso se se fuma todo o día e todos os días. Non todo se reduce a un problema da nicotina e as sustancias nocivas que contén o tabaco, senón ao xesto, ao hábito de fumar. Fumar é unha muleta psicolóxica: faise por aburrimento, mentres se espera, por ansiedade, por tristeza, por irritabilidad, hai quen o fai cando empeza un traballo, despois dun café, tras facer o amor, etc. Todo isto son rituais que hai que cambiar. Hai que aprender a tomarse un café sen fumar, acabar para comer e non fumar. Estes hábitos impuxéronse e aprendido durante anos; por iso, este proceso gradual para deixalos, mediante a opción de superar varias probas, é bo.

Canto tempo hai que esperar para realizar a seguinte proba?

Se se supera a primeira, de catro horas, pásase á segunda, de seis horas; e por norma xeral, cun día de descanso, para darse un tempo de reflexión. Nesa xornada, entre ambas as probas, o fumador ten permiso para fumar. Pero sempre que se fai unha proba, ofrécese un día de descanso.

E por que este proceso de redución gradual? É máis efectivo que o abandono drástico do tabaco?

“É moito máis complicado abandonar o tabaco de golpe que de maneira paulatina”Non se demostrou que sexa máis efectivo, pero tampouco que o sexa menos. No entanto, despois de moitos anos dedicado ás adiccións, constatei que é moito máis complicado abandonar o tabaco de golpe que de maneira paulatina. Se se opta por unha redución compasada, non hai recaídas, porque en realidade aínda se está en tratamento e aínda non se deixou de fumar. Cun abandono drástico, ante unha recaída, o fumador ten a sensación de que fracasou. Ante unha reincidencia, como o proceso é gradual, o que se fai é repetir a proba e seguir co tratamento.

Este método pode servir para tratar todo tipo de adiccións?

De feito, si serve para outras adiccións. No caso de drogadiccións, desígnase como terapia de redución de danos, que é cando se administra metadona e diminúese a dose cada semana. Realízase unha redución gradual e asistida por un psicólogo ou psiquiatra, para superar todos os problemas que hai detrás da adicción. Moitas adiccións pódense tratar a base desta redución gradual asistida.

Que porcentaxe de fumadores consegue abandonar o hábito tabáquico con este método?

A partir da lexislación do tabaco aprobada en España , cada vez son máis quen piden axuda para abandonar o tabaco. Coa redución gradual asistida conséguense porcentaxes moi altas de éxito: en torno ao 80% das persoas tratadas logra deixar de fumar tras seis meses de seguimento, tempo no que xa se pode considerar a unha persoa exfumadora. Pero máis aló non se sabe que ocorre, porque se lles perde a pista.

Deixar de fumar adoita ser un dos principais propósitos que se fan moitas persoas ao comezar o ano. Que lles diría respecto diso sobre a importancia da súa decisión?

“Moitas adiccións pódense tratar a base desta redución gradual asistida”Que o mellor propósito que pode facerse no principio do ano, a metade ou ao final e a maior decisión que un pode tomar para a súa saúde é deixar de fumar. Así se poden aforrar moitas enfermidades, aumentar a calidade de vida, á parte do aspecto económico. Pero non hai que consumir ningún cigarro, senón decidirse por un tratamento, porque fumar só un pouco non serve a longo prazo, porque se tende a consumir o mesmo. Hai moi poucas sustancias adictivas que se poidan utilizar. Porque cando se usan, abúsase.

Conseguen maior éxito na súa decisión de deixar de fumar as persoas que recorren a un programa de apoio, respecto das que o tentan por si soas.

Si. Entre as persoas que se expoñen deixar de fumar como un propósito do novo ano só o 2,5% consegue deixar de fumar cando tenta facelo só, mentres que o logra máis do 80% dos que entran nun programa con axuda psicolóxica e farmacolóxica.

O cigarro electrónico non serve para deixar de fumar

Os cigarros electrónicos poden levar ou non nicotina. Entre eles, son menos nocivos os que non a levan. Recorrer aos “e-cigarros” implica “imitar o feito de fumar, pero cun aparello. Por tanto, non hai que fomentar esta práctica. Deuse o caso de persoas adictas a certas sustancias por vía parenteral que, en lugar de seguir con elas, optaron por facelo con auga destilada, que segue sendo unha adicción. De modo que o que hai que abandonar é o hábito de fumar“, segundo Alberto Seoane.

Se se opta polos cigarros electrónicos, “o hábito mantense. O fumador acaba consumindo nicotina doutra maneira. Afórrase o alcatrán, o monóxido de carbono e outras sustancias nocivas do tabaco convencional, pero segue coa constumbre de fumar e pode acabar fumando cigarros convencionais, un hábito máis nocivo. Non hai que esquecer que o tabaco é unha droga, a pesar de que sexa a máis legal de todas”, lembra este psiquiatra.


Ao publicar un comentario aceptas a política de protección de datos

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións
Fundación EROSKI

Validacións desta páxina

  • : Conformidad con el Nivel Triple-A, de las Directrices de Accesibilidad para el Contenido Web 1.0 del W3C-WAI
  • XHTML: Validación do W3C indicando que este documento é XHTML 1.1 correcto
  • CSS: Validación del W3C indicando que este documento usa CSS de forma correcta
  • RSS: Validación de feedvalidator.org indicando que nuestros titulares RSS tienen un formato correcto