Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Alimentación e diabetes: sabes tanto como crees?

Existen numerosos bulos, mitos e dúbidas sobre a dieta que deben seguir as persoas que teñen diabetes e que é necesario desmontar

img_alimentacion diabetes mitos hd

Img alimentacion diabetes mitos listgImagen: Jill Wellington
No último debate #TuiteaDiabetes12 expuxéronse algunhas das confusións máis habituais e máis estendidas ao redor da alimentación e a diabetes. A maioría delas son froito da falta de coñecemento e a difusión de bulos e informacións pouco contrastadas. Hai que eliminar os hidratos de carbono da dieta? A froita ten demasiado azucre? Hai produtos prohibidos e outros aptos? Neste artigo repasamos este tres dubidas e ofrecemos información veraz e contrastada para respondelas.

A alimentación en diabetes é un tema que está en continua evolución e que, lamentablemente, é caldo de cultivo para numerosos bulos e confusións que se estenden con facilidade. Como consecuencia, moitas persoas con diabetes enfróntanse a numerosas dúbidas ao programar a súa alimentación diaria, podéndolles mesmo inducir a erro ao ter que tomar decisións e, por tanto, a desequilibrios no control da súa patoloxía.

Img tosta fresa 01
Imaxe: olhaafanasieva

Estes problemas orixínanse na falta de formación e educación diabetológica dunha gran parte das persoas con diabetes tipo 2. E, aínda que desde as asociacións de pacientes leva a cabo un gran labor para encher este baleiro ao que aínda a Administración pública non dá resposta, hai aínda un descoñecemento amplo sobre o tipo de alimentación que se debe seguir cando se padece diabetes. Lonxe do que gran parte da sociedade poida pensar, a dieta dunha persoa con diabetes non difire en nada respecto da dunha persoa que leve ou queira levar unha alimentación sa e equilibrada.

Por esa razón, e para mellorar a información tanto entre as persoas con diabetes como entre o resto da poboación, o pasado 21 de xuño, desde a Federación Española de Diabetes (FEDE) organizouse o debate dixital #TuiteaDiabetes12. O obxectivo era analizar os bulos e confusións máis estendidos sobre alimentación e diabetes. Para iso, contouse con catro grandes profesionais de dilatada experiencia: Andoni Lorenzo, presidente de FEDE; Paula Hinke, nutricionista de Cookpad; Alberto Esteban, cardiólogo; e Pedro José Pinés, endocrino da Sociedade Española de Endocrinoloxía e Nutrición (SEEN).

O debate xerado e as respostas de todos estes profesionais proporcionounos magníficas informacións coas que extraer conclusións útiles e resolver tres das dúbidas máis habituais ao redor da alimentación e a diabetes.

1. Hai que eliminar os hidratos de carbono?

É común pensar que as persoas con diabetes non deben tomar alimentos ricos en hidratos de carbono (HC), polo seu impacto sobre os niveis de glicosa en sangue. No entanto, hai que ter en conta que son un tipo de macronutriente esencial na nosa dieta diaria, ao achegar enerxía ao organismo que resulta necesaria para o seu bo funcionamento.

Por tanto, máis aló de eliminar os alimentos ricos en HC, é necesario saber que tipo son e en que medida atópanse presentes nos produtos da nosa alimentación. Así pois, os HC pódense clasificar pola súa velocidade de absorción; son preferibles cereais e derivados, legumes ou tubérculos que, pola súa lenta absorción, tardan máis en elevar os niveis de glicosa en sangue.

Neste sentido, no debate #TuiteaDiabetes12, Alberto Esteban recomendou prestar atención ao índice glucémico (IG), un indicador que permite clasificar os alimentos en función do seu impacto sobre os niveis de glicosa en sangue.

2. A froita ten demasiado azucre?

Outro dos grandes bulos da alimentación en diabetes consiste en pensar que, polo seu sabor doce, a froita achega unha cantidade excesiva de glicosa. No entanto, como sinala o dietista-nutricionista Juan Revenga nalgún dos seus artigos, a froita é rica en auga e pobre en macronutrientes en xeral, o que inclúe unha baixa porcentaxe de HC, graxas e proteínas. Ademais, achega numerosas vitaminas, minerais e fibra, que aconsellan o seu consumo a diario. Doutra banda, e como apuntou Andoni Lorenzo no debate #TuiteaDiabetes12, algunhas froitas e zumes son recomendados en cantidades determinadas, para a recuperación da persoa tras un episodio de hipoglucemia.

Por tanto, as persoas con diabetes deben incluír froitas na súa alimentación, se é posible naturais e de tempada. Pero deben ter en conta que non todas teñen a mesma carga glucémica e que, por iso, algunhas terán un efecto máis intenso e directo sobre os niveis de glicosa en sangue, e por tanto é necesario controlar o seu consumo. Pola súa carga glucémica e nutrientes, desde o blogue Doces Diabéticos recoméndanse, como beneficiosas para persoas con diabetes: limón, laranxa, pomelo, mazá, guayaba, fresas, froitos vermellos, kiwi, aguacate, pera e uva.

3. Hai produtos prohibidos e outros aptos?

Froito dunha visión reduccionista sobre como debe ser a composición da dieta diaria das persoas con diabetes, é habitual pensar que hai certos produtos “prohibidos” para as persoas con diabetes e que, por tanto, deben eliminarse da alimentación, mentres que se deben priorizar outros, cuxos reclamos publicitarios cualifican de “aptos para persoas con diabetes”. No entanto, a gran maioría de profesionais sanitarios coinciden en que as prohibicións non favorecen unha alimentación equilibrada e que, como destacou Pedro José Pinés no debate #TuiteaDiabetes12, “o consumo controlado é mellor que o consumo prohibido”, posto que o importante é “manter unha dieta sa e sen dúbidas”.

Neste sentido, no debate tamén se sinalaron os beneficios da dieta mediterránea como referente en alimentación equilibrada.

Ademais, a nutricionista Paula Hinke destacou os beneficios da fibra para o control da diabetes, que se pode atopar en gran medida no pan integral, prestando atención a que este conteña máis dun 70-75% de fariña integral, e nos legumes, como as lentellas, un prato tradicional que nos últimos anos está a recobrar protagonismo.

Profesionais e aliados

Os colaboradores do #TuiteaDiabetes12 non se limitaron a debater sobre estes e outros bulos e confusións; tamén se penetraron na súa orixe e as razóns que explican a súa expansión. A este respecto, coincidiron en que as redes sociais poden ser unha vía para a súa difusión rápida, pero tamén destacaron unha canle no que imos atopando fontes de información fiables e que loitan contra estes bulos. Un exemplo diso é a iniciativa #SaludSinBulos, representada no debate por Carlos Mateos, quen sinalou a falta de información como causa principal do seu desenvolvemento.

Finalmente, destacouse a importancia da educación diabetológica para acabar con estes bulos e a necesaria colaboración entre todos os actores implicados no ámbito sanitario. Neste sentido, púxose de manifesto o papel das administracións públicas na difusión de campañas e materiais formativos sobre hábitos saudables, prevención e control de patoloxías crónicas, como a diabetes.

RSS. Sigue informado

Federación de diabéticos españoles

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións