Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Psicoloxía e saúde mental

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Alternativas aos psicofármacos

Os psicofármacos non son a única opción para combater os problemas de ansiedade ou depresión leves ou moderados

Img antidepresivos hd Imaxe: Okko Pyykkö

O consumo de psicofármacos aumentou de forma alarmante nos últimos anos, á vez que se dispararon os casos de ansiedade e depresión. Segundo os expertos, en boa parte é debido á crise económica, pois provoca unha gran incerteza e que moitas persoas perdan o seu traballo ou teñan peores condicións laborais. Pero estes medicamentos non son a única opción se a depresión ou a ansiedade son leves ou moderadas. Neste artigo apúntanse alternativas eficaces: as terapias psicolóxicas e a importancia de seguir uns hábitos de vida saudable, onde o deporte e a calidade das relacións persoais teñen un papel destacado.

Img antidepresivos art
Imaxe: Okko Pyykkö

Cada vez hai máis persoas que sofren problemas de ansiedade ou depresión e que recorren aos psicofármacos para afrontar o día a día. En moitas ocasións, padecen cadros de ansiedade ou depresión leves ou moderados, pero que restan calidade de vida e impiden que realicen unha vida normal. Unha forma de combater estes problemas é con medicamentos, como os antidepresivos, os tranquilizantes para estar máis relaxados durante o día, somníferos para conciliar o soño… cuxo consumo se disparou nos últimos anos.

Segundo o Ministerio de Sanidade, Servizos Sociais e Igualdade, estímase que, na actualidade, o 11,4% dos españois toma hipnosedantes (que inclúen somníferos, tranquilizantes e sedantes), mentres que en 2005 esa porcentaxe era do 5,1%.
Un estudo presentado no Congreso da Sociedade Española de Medicamento de Familia e Comunitaria (semFYC) en 2011 sinalaba que o consumo de antidepresivos triplicouse entre 2005 e 2010. Ademais, o xénero feminino recorre máis aos psicofármacos: o 15% das mulleres tomou tranquilizantes no último ano, en comparación co 7,6% dos homes.

Con todo, como explica Guillermo Mattioli, presidente da Sección de Psicoloxía Clínica e da Saúde do Colexio oficial de Psicólogos de Cataluña, nestes casos leves e moderados “o psicofármaco só non resolve nada, simplemente anestesia o malestar. De todos os xeitos, é certo que cando unha persoa sofre unha depresión grave pode ser necesario que tome medicación, aínda que sexa para poder realizar un tratamento psicolóxico”.

A eficacia do tratamento psicoterapeútico

Os psicofármacos non son a única opción para combater os problemas de ansiedade ou depresión leves ou moderados. Hai outros camiños que poden ser unha alternativa á medicación ou que, mesmo, poden complementarse con esta.
O tratamento psicoterapéutico demostrou unha gran eficacia para mellorar a saúde mental

O máis importante é o tratamento psicoterapéutico, que demostrou unha gran eficacia para mellorar a saúde mental. “A terapia psicolóxica permite afrontar os conflitos e profundar nas dificultades que se teñen para facerlles fronte e resolvelos. E, ademais, fortalece á persoa para futuros estados estresantes da vida”, comenta Mattioli.

Numerosos estudos avalan a eficacia das terapias psicolóxicas para enfrontarse a problemas de ansiedade ou depresión. Un informe do Instituto Nacional para a Saúde e a Excelencia Clínica (Reino Unido) asegura que a terapia cognitivo-conductual (un dos tratamentos psicolóxicos máis comúns) é eficaz a curto prazo e máis eficiente a longo prazo que os medicamentos para a depresión leve e moderada e os problemas de ansiedade.

Deporte e relacións persoais: unha forma de terapia

Doutra banda, hai opcións de estilos de vida que tamén axudan a combater estes cadros nas súas formas leves ou moderadas. Unha delas é o deporte. Segundo unha investigación da Universidade de Texas (EE.UU.), facer exercicio físico pode resultar moi eficaz para combater a depresión en case a metade dos pacientes que sofren este problema. Como apunta Mattioli, “o deporte e a actividade en xeral son unha gran terapia natural. O movemento físico activa os desexos, a fisioloxía e o corpo. E o mellor deporte que pode realizar unha persoa é o que máis lle guste. Se pode ser, ao aire libre”. Un estudo da Universidade de Glasgow (Escocia) sinala que para mellorar a saúde mental é mellor facer deporte ao aire libre que en espazos pechados.

Así mesmo, é de gran importancia seguir hábitos de vida saudables como comer ben e durmir ben para que, polo menos, a ansiedade ou a depresión non empeoren.

E é fundamental coidar as relacións persoais. Moitas persoas que sofren estes problemas tenden a encerrarse en si mesmas, o que dificulta que poidan mellorar. Así conclúe un traballo levado a cabo en Universidade Estatal de Wayne (EE.UU.), que asegura que o 58% da felicidade dun depende da calidade dos seus amigos. Mattioli sinala que, a pesar de que as relacións persoais axudan a saír da fochanca, “non hai que usar aos demais para desempeñar o papel dunha vítima que busca consolo”.

Efectos secundarios de tranquilizantes e antidepresivos

A pesar de que os psicofármacos pasan por numerosos controis antes de ser aprobados e comercializados, estes medicamentos non están exentos de riscos e poden ocasionar efectos secundarios.

Os tranquilizantes poden causar adicción se se toman durante demasiado tempo. Ademais, tras moito tempo de consumo, hai persoas que necesitan inxerir unha dose máis elevada para que lles faga o mesmo efecto. Tamén poden provocar somnolencia e, por tanto, dificultar o desempeño das tarefas cotiás.

Pola súa banda, os antidepresivos teñen a náuseas, insomnio e falta de apetito sexual entre as súas consecuencias indeseadas.

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións