Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Psicoloxía e saúde mental

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

“As ferramentas de relaxación e respiración deben incluírse, e agora máis, como imprescindibles na nosa vida”

Natalia Pedrajas, psicóloga e directora da plataforma Apoio Psicolóxico en casa

  • Autor: Por
  • Data de publicación: Martes, 05 de Maio de 2020

“A volta á normalidade vai expor moitos retos para a sociedade nos próximos meses”, afirma Natalia Pedrajas (Valencia, 1984). Licenciada en Psicoloxía pola Universidade Complutense de Madrid (UCM), doutora en Estilos de vida saudable e experta en terapia cognitivo-emocional-conductual, dirixe desde hai anos unha plataforma que conta con 400 profesionais —especialistas en distintos campos— e dedícase á terapia psicolóxica a domicilio. Nesta entrevista repasa os problemas emocionais máis comúns que está a deixar a pandemia de COVID-19 e dá algunhas pautas para poder afrontar a volta á normalidade.

Como xurdiu a idea da atención psicolóxica a domicilio?

Apoio Psicolóxico en casa naceu hai máis de 10 anos. A miña compañeira Carla Rodríguez e eu estabamos convencidas de que a psicoloxía podía practicarse noutros escenarios e con novos modelos de intervención. Empezamos a ir directamente ás casas dalgúns pacientes para tratalos dunha maneira moi profesional, pero tamén moi próxima. Doutra banda, criamos que con esta iniciativa proviamos de oportunidades laborais a outros psicólogos que quixesen potenciar unha nova forma de traballo. Logo fomos crecendo e conseguimos máis clientes pola boca a boca. É necesario facelo ben desde o principio para acumular recomendacións positivas que fan as familias que traballan contigo e así seguir crecendo e aprendendo.

Creceu o número de pacientes durante o confinamento?

Durante o confinamento creceron moitísimo as consultas en liña. Todas as consultas que tiñamos en casa trasladáronse á pantalla do computador. A partir da cuarta semana do estado de alarma, empezamos tamén a atender aos menores a través de videoconferencias, que sempre estivera un pouco en dúbida e non se experimentou dunha maneira tan masiva. Estamos a axudar así aos pais e as nais e aos seus fillos e fillas desde a terapia en liña. Probablemente, as consultas en liña creceron máis dun 40 %.

Estes días fixeron algunha visita presencial ou este servizo paralizouse?

Hai terapeutas que viven soas que decidiron atender urxencias de maneira presencial no domicilio das persoas: por exemplo, cando se produce un ataque de pánico, un ataque de ansiedade, unha ideación suicida, unha problemática de agresión… difíciles de atender de maneira en liña e que, moitas veces, requiren da participación doutros axentes como a Policía ou o SAMUR. Son minoritarias e cumpren con todas as medidas de seguridade necesarias. Eu son unha delas.

Cales foron os problemas mentais xurdidos da COVID-19?

Temos que partir da base de que a ansiedade e a depresión crónica viñan sendo os dous malestares psicolóxicos que máis padecían as persoas antes do confinamento en España. Eses datos seguiron prevalecendo nas enquisas nacionais de saúde mental. E continúan. Co confinamento, esa ansiedade e depresión, que veñen por unha acumulación e unhas circunstancias persoais anteriores, agora poden agudizarse por problemas de parella, problemas cos fillos ou duelos non resoltos. Cada un de nós levamos unha mochila coa que percorremos as nosas vidas e, de súpeto, chegou un tsunami chamado COVID-19 e esa mochila fíxose moito máis pesada.

Convivir é difícil. A moitas parellas o coronavirus pasaralles factura?

Si, en dúas direccións. A máis difícil e máis dramática é darse conta de que xa non poden funcionar conxuntamente, que non poden colaborar como equipo, que non poden superar a crise e que, dalgunha forma, moléstanse e non se axudan. Son situacións críticas e pór un espello diante no que se teñen que mirar todos os días porque non se poden ir a ningún lado. A outra dirección é aquelas parellas que se pon ao choio con acompañamento terapéutico e que saen da situación reforzados. O máis interesante das relacións interpersoais non é evitar o conflito. Os conflitos van estar e van existir na convivencia, no traballo, no coidado dos fillos… senón que o relevante dos conflitos é como se resolven, que unha parella salga empoderada dunha situación crítica.

Os que máis sufriron son as persoas maiores. Como poden axudalas?

Temos que estar moi orgullosos deles. Son unha fonte de sabedoría absoluta. Viron a vida pasar con tantas circunstancias, e algunhas igual de dramáticas que as que vivimos agora, que tiran dos recursos anteriores que tiñan. Pregúntanse: como superei eu isto nalgún momento anterior da miña vida? Teñen moitos máis recursos dos que pensamos. Outros non teñen esas ferramentas ou se lles esqueceron ou están enfermos. Temos que protexelos moitísimo a nivel de saúde física (coas medidas de seguridade que vimos na pandemia) e, doutra banda, necesitan unha protección a nivel emocional e social. Todo o que podamos facer a través das redes sociais para acompañalos, mesmo desde os balcóns, será moi útil para que o distanciamento físico non se converta nun distanciamento emocional. Hai problemas de illamento e, sobre todo, de sentimentos de inutilidade. En que son útil agora?, pregúntanse. Non podo axudar aos meus fillos no coidado dos meus netos, non podo ir ao horto, non podo arranxar cousas… Realmente máis que de soidade é unha cuestión de sentimentos de utilidade. Teñen un gran reto por diante. Hai iniciativas marabillosas das familias que lles mandan móbiles e tabletas, polo que eles empezan a utilizar as novas tecnoloxías por primeira vez. Agora que poden saír de paseo un quilómetro durante unha hora poderán fortalecer o seu sistema inmune. Hai que estar moi encima deles.

Que retos tiveron que afrontar cos nenos?

O outro día, falando cunha persoa á que atendo, dicíame que o peor que están a vivir os nenos da desescalada é o feito de ver aos seus amigos nalgún lugar, ou cruzarse con eles, e non poder darse un abrazo. Esta é unha pegada emocional neles: agora non podo tocar, nin bicar, nin abrazar, nin xogar. Isto é ao que máis lles custe adaptarse. En xeral, a pegada emocional que quede nos fillos dependerá moito da pegada que tamén apareza nos seus pais, porque son practicamente un calco directo de quen teñen de referente en casa. Non é cuestión da idade, senón dos modelos do seu ao redor. Por iso é tan importante pedir axuda, non só por ti, senón pola responsabilidade cara aos membros máis pequenos da familia en canto detéctense problemas.

Imos volver a unha taxa de paro moi alta. Como se verán afectados os desempregados?

Sen dúbida hai un buraco social e económico, cada vez máis profundo, que teñen que ver cos niveis socioeconómicos que se desencadearán a partir desta crise. Os desempregados van ter un reto maior que as persoas que traballan. Manter o emprego é un signo ou unha axuda para sobrevivir mellor. Se non podes traballar, pechaches a túa empresa, tes perdas e non ves o final do túnel, o reto é vivir con moitas dificultades no día a día. As preocupacións, os nervios, a tensión ou a ansiedade afectan tanto á saúde mental como á física.

Na plataforma existe un espazo terapéutico para persoas sen recursos. A que chaman tarifas sociais?

Cando empezou o estado de alarma decidimos só aplicar as tarifas sociais, no sentido de que  calquera paciente que nos chegase beneficiásese dun custo reducido. Iso axudou bastante, pero aínda así non deixa de ser un recurso que non todo o mundo pódello permitir. Por iso, no equipo, unha vez á semana facemos reunións grupales gratuítas, onde participamos varias terapeutas. Os pacientes mándannos preguntas e respondémolas. E isto axuda a moitas persoas. Esa sesión queda gravada e, preservando o anonimato, lánzase a redes sociais para que quen non puidesen participar en directo póidano ver en diferido na nosa web.

Un dos problemas máis graves na poboación esta tempada foi conciliar o soño?

A hixiene do soño viuse totalmente alterada. Hai dous tipos de insomnio: o de conciliación (cústame durmir) e o de mantemento (non descanso moitas horas seguidas e espértome en metade da noite). É unha das primeiras alteracións que podemos ver nas persoas con elevados índices de ansiedade e tensión. E ademais, como os horarios son un pouco máis desorganizados, aínda que poñamos rutinas, tenden a flexibilizarse o que é normal e recomendable. A hixiene do soño, xunto a outros factores como os hábitos de alimentación, son indicadores esenciais para a saúde física e mental.

Algúns consellos para a volta á normalidade?

Ou á nova normalidade. O principal: non hai que chegar a estar moi mal animicamente para pedir axuda. Desde o primeiro momento no que alguén empezo a darse conta de que podería ser bo chequearse a nivel emocional, psicolóxico, consultar dúbidas ou inquietudes, expresarse con alguén… hai que pedir axuda, é fundamental. Se tardamos moito, e estamos no momento máis crítico, as brechas e feridas emocionais son máis grandes e difíciles de coser. A segunda cuestión é o autocuidado. Moitas mulleres adultas dedicámonos ao coidado externo aos demais (aos fillos e aos maiores), pero atendemos moi pouco ao autocuidado persoal que significa ter o teu espazo, o teu lugar terapéutico, de relaxación, de actividades, de estar contigo mesma para que a cabeza non estea posta na crise, nos problemas familiares, na ansiedade e os pensamentos negativos. Hai que centrarse na recuperación máis interna. As ferramentas de relaxación e respiración deben incluírse, e agora máis, como imprescindibles na vida das persoas.


Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións