Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Astenia primaveral: cando o cansazo chega co cambio de estación

A pesar de que a astenia primaveral non está considerada unha enfermidade, cando persiste hai que descartar que non sexa un síntoma dalgunha patoloxía orgánica ou psicolóxica
Por Montse Arboix 29 de Abril de 2016
Img astenia primaveral 1 hd
Imagen: cardmaverick

Cansazo, decaimiento, falta de apetito, alteracións da memoria e da atención, desgana para realizar actividades que antes motivaban… Hai a quen o cambio de estación, de inverno a primavera, non lles senta demasiado ben e manifestan un gran abanico de síntomas. A comunidade médica non considera a astenia primaveral unha enfermidade; con todo, hai que descartar que non estea asociada a unha alteración orgánica. Neste artigo descríbese que é a astenia primaveral, por que ten relación co cambio de estación e que remedios hai para previr ou aliviar estes síntomas.

Cansazo e desánimo na primavera

Coa chegada da primavera, moitas persoas senten o ánimo decaído, cansazo, alteracións do soño, irritabilidad, fatiga intelectual que pode acompañarse con dificultades de concentración e de atención, trastornos da memoria, do apetito, diminución do desexo sexual, dor de cabeza e, mesmo, nalgúns casos, maior incidencia de herpes labial, picores xeneralizados, caída do cabelo e uñas fráxiles ou irritabilidad, entre outros, todos eles síntomas indeterminados con infinidade de variacións entre os afectados.

Estes síntomas adoitan estar relacionados coa diminución de endorfinas e cos niveis de melatonina (hormona que regula ciclo vixilia-soño) que, debido ao cambio horario e á modificación de horas de luz e de temperatura ambiental, fan variar os ritmos de vixilia-soño, a actividade física e os horarios -sobre todo, os dedicados ao lecer- adoitados durante a época hibernal. Pero o organismo debe ir adaptándose a todos eles.

A astenia primaveral: nin enfermidade nin trastorno

A principal clave para facer fronte á astenia primaveral é manter uns hábitos de vida saudables
Este estado que afecta o ánimo da persoa non é unha enfermidade, nin tan sequera un trastorno de saúde, e así o considera a comunidade médica. Segundo o artigo de revisión ‘Astenia primaveral’ realizado polo Dr. González Maldonado, médico especialista en Medicamento do Traballo, e o Dr. Díez Rodríguez e o Dr. Alonso Pelluz, ambos os especialistas en Medicamento Familiar e Comunitario, esta sensación de cansazo que fai a súa presenza na primavera -de aí o seu cualificativo- é unha entidade distinta á orixinada por unha enfermidade orgánica e non ten máis importancia desde o punto de vista médico cando non existe alteración orgánica evidente ou enfermidades previas que poidan agravarse.

Con todo, advirten de que sempre hai que descartar que non estea asociada a unha causa orgánica antes de poder facer o diagnóstico definitivo, xa que existen astenias que son o síntoma de enfermidades orgánicas e psicolóxicas, que poden revestir diversos graos de gravidade.

Para Asunción Lago Cabana, psicóloga do Instituto bitácora, a astenia non deixa de ser unha adaptación do organismo e só considérase trastorno “cando a sintomatología dura máis de 15-20 días”. Neste punto, é recomendable acudir á consulta do profesional de saúde para descartar que este estado non estea asociado con algunha patoloxía.

Astenia primaveral: adaptación ao cambio horario

E, entón, que facer para soportar este estado? Para Lago Cabana, o primordial é “non automedicarse. Os antihistamínicos aumentan a sensación de cansazo e os complexos vitamínicos non son necesarios se levamos unha dieta equilibrada. Seguir horarios ríxidos vixilia-soño e mesmo aumentar as horas de soño seguindo unha rutina sa antes de deitarse. Coidar a alimentación con nutrientes que acheguen enerxía (froitos secos, plátanos) e hidratarse ben. Facer exercicio moderado; que a falta de enerxía non nos deixe sen actividades reforzantes, as que nos fan sentir ben”.

Pero esta experta asegura que o máis importante é “desdramatizar, baixando un pouco o listón das actividades diarias. Se estes días non chegamos a todo, sobra con chegar a case todo. E ter paciencia. En 15 días o malestar pasaría”.

Recomendacións para previr o cansazo primaveral

A clave principal para facer fronte á astenia primaveral é manter uns hábitos de vida saudables:

  • Durmir as horas necesarias, cun horario fixo para deitarse e levantarse. Asunción Lago insiste na importancia de evitar utilizar as novas tecnoloxías antes de deitarse, xa que polas súas características (tipo de luz que emiten ou contidos) poden activar á persoa sensible.
  • Manter unha alimentación sa e equilibrada, baixa en graxas e rica en fibra, que achegue todos os nutrientes necesarios. Nesta época, recoméndase aumentar o consumo de froitas e verduras para axudar a repor os sales minerais que o organismo perde debido ao incremento da temperatura ambiental.
  • Practicar exercicio físico adecuado á idade e á condición de cada un, pero de forma regular. O máis aconsellable é realizalo de tres a seis horas antes de deitarse xa que, se se fai máis tarde, hai perigo de que o organismo se active e logo custe conciliar o soño. A actividade física libera tensións e axuda a un soño reparador, pero sempre que se faga durante o día. Para quen sofren astenia acentuada, durante esta época, o mellor é non levar a cabo actividades deportivas que esixan moito esforzo. As prácticas de relaxación, como o ioga ou a meditación, tamén son beneficiosas.
  • Eliminar ou reducir o consumo de sustancias excitantes, como o alcol, o café, o té ou refrescos con cafeína e o tabaco.
  • Seguir unha pauta estable de horarios para as comidas.
  • Non deixarse vencer pola preguiza e aproveitar as horas de sol para saír á rúa a tomar o aire e gozar das temperaturas máis agradables.
  • Facer descansos de poucos minutos durante o horario laboral para frear a tensión e o esgotamento.
  • Apuntarse a actividades en compañía doutras persoas. Participar na comunidade produce efectos positivos tanto físicos como psicolóxicos.
  • Ter unha actitude positiva ante a vida. Ademais de descansar e evitar a tensión, buscar un sentido á vida motiva levantarse cada día.