Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Prevención

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Cales son os efectos do teletrabajo na saúde e como previlos

O sedentarismo e sentimentos de illamento, soidade, tensión e ansiedade xerados polo teletrabajo poden afectar á nosa saúde física e mental

Co confinamento pensouse que o teletrabajo había vindo para quedar. Ata estamos a piques de que entre en vigor unha nova lei para regulalo. E a pesar de que agora hai máis empregados que teletrabajan coa pandemia, non son moitos máis que antes. Segundo un estudo de Morgan Stanley, os oficinistas españois traballan desde casa 1,8 días por semana, fronte aos 1,1 días que o facían antes de marzo. Se te atopas entre eles, notarás que aforraches en desprazamentos e que gozas dunha maior flexibilidade laboral e de máis oportunidades de traballo e de conciliación familiar, pero tamén hai outras características do teletrabajo que poderían prexudicar a túa saúde a medio e longo prazo. Contámosche cales son eses problemas e como previlos.

A definición do perfil idóneo do teletrabajador ofrecíaa a Asociación Española de Teletrabajo (AET) en 2001 e recollíaa un ano despois o artigo ‘Teletrabajo e Saúde: un novo reto para a Psicoloxía publicado’ en ‘Papeis do Psicólogo’. Debe ser “unha persoa disciplinada, constante, cunha gran capacidade de adaptación, con aptitude para traballar nun medio de escaso contacto social, sen feedback de compañeiros, con alto autocontrol para organizarse o traballo sen apenas supervisión exterior, coa formación e preparación adecuada á actividade que vai desempeñar, con capacidade para saberse automotivar e non desanimarse, con facilidade na toma de decisións e resolución de problemas (autonomía), con habilidades tecnolóxicas máis aló das necesarias para o seu traballo, capaz de realizar unha boa planificación do seu traballo cumprindo horarios e datas de entrega e con alta autoeficacia”.

“O desaxuste entre estas características —apuntan as autoras María Bernardina Alonso Fabregat e Eva Cifre Galego— poden levar a unha falta de saúde física e/ou psicolóxica”. E máis agora, por culpa da pandemia, cando non cabe outra opción que o teletrabajo para esquivar os contagios por covid-19.

Problemas de saúde xerados polo teletrabajo

Nunha recente análise realizada por Manuel Vilches, Carolina Ortiz, Patricia Sánchez e Ana Marfil, membros da sección de Psicoloxía do Traballo do Colexio oficial de Psicoloxía de Andalucía Oriental (COPAO), traballar desde casa leva as seguintes consecuencias:

  • adopción dun estilo de vida sedentario.
  • problemas de saúde física. A falta de actividade física favorece ou pode desembocar en problemas de saúde por unha mala alimentación, sobrepeso e problemas cardiovasculares. Hipertensión, diabetes, lumbago, artrite… son outras enfermidades asociadas.
  • síndrome da pataca no escritorio. Ao ter maior accesibilidade á comida en calquera momento do día, realízase un exceso de consumo de nutrientes, moitos deles de alto contido calórico (galletas, bolos ou patacas fritas, entre outros) e, por tanto, innecesarios, que desequilibran o balance gasto-consumo. Este hábito pode agravarse con acougar a ansiedade coa comida.
  • problemas de saúde psicolóxica. Segundo os especialistas de COPAO, aumenta a falta de control nos horarios, a mala adecuación do espazo físico, sentimentos de illamento, soidade, tensión e ansiedade, que se intensifican cunha falta de competencias dixitais en certo tipo de traballadores máis analóxicos, adoitados á presencialidad. Para o Colexio oficial de Psicoloxía da Comunidade Valenciana, en concreto, esta situación pode xerar incomodidade, resistencia á tecnoloxía, inseguridade en canto ás capacidades e produtividade, falta de compromiso, dificultades á hora de conciliar coa familia, etc.
  • outros problemas relacionados con grupos poboacionais que xa parten dunha desigualdade, como ocorre coas mulleres. Segundo os expertos, a miúdo, as teletrabajadoras femininas ven incrementadas as súas tarefas, con frecuencia duplicadas, ao sumar as obrigacións laborais e as da contorna doméstica.

Como teletrabajar… con nenos en casa!

Xa estache afectando algún deles? Cigna identificou estes sinais que permiten detectar se o teletrabajo está a comezar a alterar o teu benestar físico e mental:

  • Dificultade para desconectar das obrigacións laborais.
  • Aumento involuntario da xornada laboral.
  • Maior sensación de illamento.
  • Menor rapidez mental e concentración.
  • Dores musculoesqueléticos.
  • Aumento de peso.
  • Problemas no descanso nocturno.
  • Pesadez nas pernas.
  • Trastornos dixestivos.

Como previr os problemas de saúde relacionados co teletrabajo

teletrabajo alimentacion
Imaxe: Tony Schnagl

E para previlos, como contabamos aquí, é importante establecer rutinas, diferenciando días laborables dos do fin de semana, ter un espazo adecuado para traballar en casa (e non lesionarche) e non descoidar a relación cos compañeiros, entre outros consellos. E é que o apoio social é a mellor forma de reducir a ansiedade, a depresión, a soidade e o aburrimento. Pero hai máis recomendacións. Incluímos tamén algunhas do Colexio oficial da Psicoloxía de Madrid e o da Comunitat Valenciana:

➡️ Actividade física. Coidarás da túa saúde cardiovascular, pero tamén ten moitos outros beneficios para a saúde. O Instituto Nacional de Seguridade e Saúde no Traballo aconsella non estar sentado máis de 30 minutos seguidos: facer pausas duns dous minutos con actividade física lixeira, como camiñar, e alternar 30 minutos sentado con 30 minutos de pé. Aproveita nas chamadas telefónicas a mantelas de pé ou movéndoche ou programa o teléfono para que lembre dúas veces ao día a importancia de porse de pé, camiñar un par de minutos e volver sentar. Aquí dámosche máis ideas, pero se o prefires, podes estar activo e en forma coas tarefas domésticas.

➡️ Non piques entre horas. O mellor consello? O dietista-nutricionista Xullo Basulto adoita comentalo a miúdo: se o tes en casa, acábascho comendo. Entón, o conveniente, aínda que complicado, sería non dispor de produtos ou snacks nada saudables. Os picoteos sans, lixeiros e que non engordan, como a froita fresca, os froitos secos ou os encurtidos, poden axudarche.

➡️ Rutinas de autocuidado psicolóxico. Para os psicólogos madrileños é fundamental establecer descansos, coidar os nosos pensamentos e relativizar o negativo. “Dar valor ao que facemos achegaranos seguridade e tranquilidade para teletrabajar”, afirman. Por iso, animan a pór en práctica estes consellos:

  • Descansa a miúdo. O cerebro necesítao cada 25 ou 55 minutos, pero tamén os teus ollos (das pantallas) e o resto do corpo. Así potenciarás a túa atención e concentración. Podes aproveitar ese descanso activo para facer exercicios de respiración consciente, estiramentos e relaxación e tamén exercicios para focalizar a atención en algo con perspectiva, cor ou harmonía, como unha xanela, unha planta ou unha foto.
  • Coida os teus pensamentos. “Co teletrabajo faise máis necesario ser conscientes do noso discurso interno, porque a falta de estimulación externa e a tensión interna que se vai acumulando favorecen a perda de perspectiva e a aparición de pensamentos e sentimentos negativos”, sosteñen os expertos. Como che falas: con mensaxes descalificadores e negativos como “non acabo” ou “non rendo nada” ou, pola contra, con mensaxes de ánimo e positivos como “imos” ou “xa queda menos!”? Non se rende igual cun discurso que paraliza que cun que axuda a avanzar.
  • Relativiza o negativo. Convén realizar exercicios que nos axuden á regulación emocional. Un deles pode ser anotar cada día tres cosas positivas ou tres logros da xornada. Segundo os psicólogos, este sinxelo exercicio permitirache reducir o risco de polarizarte no negativo, relativizar os inconvenientes e pór o foco no avance.

➡️ Xestiona a ansiedade e a tensión. Poden aparecer emocións negativas como medo, ira, enfado e tristeza. E máis nestes momentos de pandemia. Por iso, os psicólogos valencianos animan a manter a mente ocupada no que está na nosa man facer para afrontar a incerteza e centrarnos en que solucións e ideas podemos achegar. “Ante as diferentes noticias e feitos diarios adversos, respira e, despois, exponche que está na túa zona de control e que che pode axudar fronte a iso. Mantén a túa atención e esforzo en xerar recursos de afrontamiento. Lembra en situacións parecidas que che serviu a ti e á túa organización para saír adiante, que poderiamos facer hoxe que mañá nos faga estar máis fortes e máis preparados para o horizonte de incerteza”, apuntan.

➡️ Relaxa o corpo. O Instituto Nacional de Seguridade e Saúde no Traballo insiste en que practicar deporte e facer cousas que habitualmente che resulten entretidas (pintar, bailar, escoitar música…) axudará a relaxarche e desconectar. Pero, por suposto, non descoides os horarios de soño nin as técnicas de respiración profunda, meditación e relaxación muscular e practica a diario momentos de silencio.

➡️ Se aínda así te sentes excedido, pide axuda ou consello profesional.

Etiquetas:

teletrabajo

RSS. Sigue informado

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións