Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Investigación médica

Este artigo foi traducido por un sistema de tradución automática. Máis información, aquí.

Cambios metabólicos, principal beneficio de facer deporte

Coñecer os cambios metabólicos ocorridos durante a actividade física axudaría ao desenvolvemento de novas terapias para enfermidades como a obesidade ou a diabetes

Os beneficios de practicar deporte son ben coñecidos: manter o peso corporal, previr enfermidades cardiovasculares ou diabetes e protexer o sistema inmunitario. Pero que lle ocorre ao organismo cando está en vigoroso movemento? Por que é tan bo facer deporte e que beneficios achega a persoas sen risco de enfermidade? Un traballo recente profunda nos cambios metabólicos do corpo humano para dar respostas a estes interrogantes.

Os cambios metabólicos teñen a súa base en reaccións bioquímicas dos seres vivos que permiten o intercambio de materia e enerxía co exterior. Practicar deporte é un exemplo diso, xa que provoca variacións no metabolismo que favorecen o sistema cardiovascular e protexen de enfermidades como a diabetes. Desde o punto de vista químico, o exercicio propicia cambios no organismo, como producir certas sustancias, reducir a cantidade doutras ou motivar a activación de determinados reguladores. Investigadores do Hospital Xeral de Massachusetts (EE.UU.) estudaron algunhas destas variacións co obxecto de debuxar un mapa de cambios metabólicos que expliquen, de forma explícita, os beneficios da actividade física.

Os expertos, que publicaron as súas conclusións na revista “Science Translational Medicine”, aseguran que un mellor coñecemento dos cambios metabólicos axudaría a identificar os efectos saudables do exercicio tanto en individuos con problemas cardiovasculares como sen eles. Ademais, podería sinalar novas dianas terapéuticas. Noutras palabras, o control de todas as variacións que se dan durante a práctica deportiva permitiría equilibrar os estados metabólicos inadecuados que, entre outros, contribúen á obesidade ou a diabetes.

Variacións en sangue

Dez minutos de exercicio intenso son suficientes para xerar cambios beneficiosos no organismo que duran ata unha hora

Os científicos presentan un primeiro conxunto de cambios que aínda debe completarse, xa que se descoñecen aínda todas as variacións metabólicas que induce o deporte. Definíronos tanto para deporte moderado como para intenso, ademais de determinar a duración do seu efecto: 10 minutos de exercicio intenso son suficientes para xerar cambios metabólicos beneficiosos que poden durar ata unha hora, conclúe o estudo. Este resultado, aínda que non é definitivo, apoia a idea dos beneficios de practicar deporte en períodos curtos pero frecuentes para manter a saúde. Ou o que é o mesmo: apoia as recomendacións de actividade física moderada de duración media cada día.

Os resultados tamén mostran que canto máis en forma está unha persoa, máis efecto ten no seu organismo a práctica deportiva, xa que os cambios son máis beneficiosos. Os experimentos baseáronse no estudo dos compoñentes do sangue durante a práctica de actividade física. Realizouse con adultos saudables, corredores de maratón e persoas sen un bo estado físico. Os resultados mostraron variacións en 20 metabolitos durante e despois da actividade. Os metabolitos son compostos químicos cuxa circulación en sangue indica a rápida activación de reaccións metabólicas (programa catabólico).

Esta vintena de metabolitos compórtanse de maneira diferente. Algúns só se activan durante a práctica deportiva, mentres que outros aumentan de maneira drástica os seus niveis (os relacionados coa queima de graxas) ou os reducen (os vinculados coa tensión celular). Outro achado importante é a detección dun factor, o “nur 77”, que activan os metabolitos “alterados” durante o exercicio. Este factor controla a glicosa e o metabolismo dos lípidos.

O traballo cos corredores de maratón, que cubriron unha media de 50 minutos, mostrou que pasa cando a actividade física é intensa. Á parte de confirmar os mesmos resultados que os detectados con adultos saudables e sen bo estado físico (aumento do metabolismo das graxas), os científicos identificaron tamén menores niveis de aminoácidos, o que mostra que “nur 77” utilízase como fonte de enerxía para manter uns niveis de glicosa adecuados.

Traballo por facer

Este estudo confirma non só as bondades do exercicio, senón que o presenta como unha acción en si mesma. Cando se consigan detallar todos os cambios metabólicos que se suceden no organismo, poderase utilizar como terapia para previr ou tratar certas enfermidades. Por este motivo, é fundamental manter un bo estado físico, que non significa practicar deporte con intensidade. Basta con exercicio moderado diario.

Para conseguilo en idades adultas, hai que inculcar o hábito do deporte na infancia e na adolescencia. O “último Eurobarómetro sobre deporte e actividade física” publicado pola Unión Europea mostra que os mozos españois de entre 15 e 24 anos son quen máis deporte practican (28%), por encima da media europea (19%). O problema é outro: un 42% do conxunto da poboación española afirma que nunca fai deporte.

ESTIMULAR As DEFENSAS

Img tiempoImagen: VisitSweden
Aos beneficios do deporte debería sumarse a estimulación do sistema inmunitario en mozos e durante a idade infantil. Un recente estudo levado a cabo por investigadores da Universidade de California (EE.UU.) comprobou que o exercicio aumenta, no momento no que o organismo aínda desenvolve as defensas, o número de glóbulos brancos e de células NK (“Natural Killer”, células asasinas naturais).

As células NK son un tipo de linfocito que pertence ao sistema inmunitario, circulan no sangue e defenden ao organismo do desenvolvemento de células cancerígenas e de infeccións causadas por microorganismos como virus, bacterias e parásitos. A pesar de que estudos anteriores xa constataran este beneficio en adultos, crese que o deporte excesivo pode provocar o efecto contrario. O motivo é que se asocia a práctica de exercicio de alto nivel (deportistas de elite) a niveis baixos de anticorpos e maior risco de contraer infeccións víricas. Con todo, a práctica dun exercicio moderado fortalece o sistema inmunitario.

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións