Artigo traducido por un sistema de tradución automática. Máis información aquí.

Comer rápido fainos obesos

As persoas que comen rápido e ata que senten cheas multiplican por tres o risco de sobrepeso
Por Teresa Romanillos 21 de Novembro de 2008
Img hot dog
Imagen: Kashfia Rahman

Comer rápido e terminar saciado en cada comida fai que unha persoa teña máis probabilidade de sobrepeso e, mesmo, de obesidade. Nunha sociedade na que os hábitos alimentarios están a cambiar, os expertos están de acordo en que é necesario fomentar a educación nutricional, sobre todo nos máis pequenos, para deter a epidemia da obesidade. A forma insana que temos para comer é un hábito adquirido na infancia que podería cambiarse, aínda que non sexa fácil.

Imagen: Kashfia Rahman

Os expertos xa sospeitaban que comer con voracidade non era un hábito saudable. “Come amodo e mastica cada bocado 20 veces”, promulga o devandito popular.Agora, unha investigación realizada en Xapón demostra que isto é certo. Para o estudo contouse cunha mostra de 3.287 individuos de entre 30 e 69 anos de idade, aos que se interrogou sobre os seus hábitos alimentarios facendo fincapé na velocidade á que adoitaban comer (debíase elixir entre moi lento, lento, medio, rápido e moi rápido). Tamén se preguntou se, de forma habitual, comían ata saciarse e determinouse o peso axustado pola altura (índice de masa corporal, IMC).

Demasiado rápido

Preto do 50% dos participantes recoñeceu comer ata sentirse cheo, e un 45,6% dos homes e o 36% das mulleres afirmaron que comían de forma moi rápida. Os resultados mostraron que tanto os que comían con rapidez como os que o facían ata fartarse multiplicaban por dous a probabilidade de ser obesos, pero que cando se daban ambas as cousas á vez, o risco aínda se incrementaba máis. Os individuos que comían rápido e ata sentirse cheos inxerían un maior número de calorías, tiñan un maior peso e tres veces máis probabilidades de ter sobrepeso en comparación cos que comían pausadamente e sen saciarse.

Estudos previos xa demostraran que tomar os alimentos a moita velocidade e saciarse en cada comida provocaba sobrepeso. Con todo, esta investigación deu outro paso adiante ao comprobar que cando están presentes á vez ambos os hábitos, o risco de sobrepeso multiplícase.

Os mecanismos da saciedade

Se se come moi rápido, o estómago non ten tempo de enviar o sinal de saciedade e inxérese unha maior cantidade

A regulación do apetito é un proceso complexo do que cada vez hai máis información. As anomalías nos sistemas que lle indican ao corpo cando hai que deixar para comer parecen ser en parte responsables dalgúns casos de obesidade.Cando comemos, a distensión gástrica é unha dos primeiros sinais de saciedade. Este sinal é transmitida polo sistema nervioso vexetativo ata o hipotálamo, centro regulador que se atopa no cerebro.

Se consumimos moi rápido os alimentos, non damos tempo ao estómago para que envíe o sinal de saciedade, polo que se inxere unha maior cantidade. O apetito, como a maioría dos procesos do organismo, tamén está regulado por hormonas. Ademais da insulina, unha das primeiras en ser identificada foi a leptina, que se produce no tecido adiposo e ten propiedades supresoras da fame. Máis tarde foi a grelina, coñecida como “a hormona da fame” pola súa función oposta: aumenta o apetito.

Máis hormonas involucradas

A colecistokinina tamén é unha hormona da saciedade secretada por células duodenales en resposta á presenza de alimentos, sobre todo de graxas. Crese que actúa inhibindo o baleirado gástrico, o que contribúe a ter sensación de estar cheo. O péptido intestinal YY (PYY), sintetizado na porción distal do tracto dixestivo e no sistema nervioso central e periférico, é outra das hormonas que interveñen para regular o que comemos.

Máis recentemente descubriuse a obestatina, que tamén regula o peso e a inxesta de alimentos, e a oxintomodulina, secretada por unhas células da mucosa do estómago e que actúa suprimindo o apetito. O sistema nervioso tamén xoga un importante papel na regulación do apetito. No hipotálamo, unha estrutura situada no cerebro, atópase o centro da fame e da saciedade. Diversas sustancias das mencionadas antes actúan sobre estes núcleos.

A sensación de saciedade tamén parece que, dalgunha maneira, está xeneticamente determinada. Un estudo efectuado por científicos británicos puxo de manifesto que o FTO, un xene que se relaciona coa obesidade, actúa inhibindo a sensación de saciedade. Investigadores do University College e do King’s College, de Londres, examinaron a 3.337 nenos entre os 8 e 11 anos para estudar se os que eran portadores da variante de alto risco do xene tiñan o apetito alterado. Os resultados mostraron que o xene si que actúa sobre o apetito, e que os nenos con dúas copias da variante de alto risco tiñan máis dificultade para sentirse saciados despois de comer.

ACTUAR SOBRE O APETITO

É indubidable que os hábitos alimentarios están a cambiar. As sociedades do benestar teñen á súa disposición gran cantidade de comida, moi elaborada e de fácil preparación. Dispomos de pouco tempo e a miúdo comemos rapidamente. Cada vez hai menos familias que comen xuntas e máis nenos que o fan sós diante do televisor. Cada vez faise máis énfase na importancia dos hábitos alimentarios como unha das claves na epidemia de obesidade, remarcando a importancia de traballar para fomentar unha alimentación saudable nos nenos, como comer de forma lenta, mediante racións adecuadas e en familia.

Da mesma maneira, a forma en que comemos está a ser unha das áreas crave na investigación da obesidade. Tamén se están estudando tratamentos que incorporen sustancias que favorezan a sensación de saciedade. Neste sentido diríxese unha investigación británica, do Imperial College de Londres, para desenvolver un fármaco cunha hormona saciante, o polipéptido pancreático. O seu obxectivo é elaborar un tipo de medicamento que poida absorberse pola boca para poder introducilo nun chicle.

Outra opción sería administralo a través dun inhalador nasal. Os primeiros ensaios mostraron resultados satisfactorios: doses moderadas desta hormona poden reducir dun 15% a un 20% a cantidade de comida inxerida. Probablemente, o comer rápido é un hábito adquirido na infancia que podería cambiarse, aínda que non sexa fácil.

Como comer amodo

Algúns pequenos consellos poden axudar a evitar comer de forma rápida ata a saciedade:

1. Non saltarse as comidas e facer un pequeno tentempié a media mañá ou a media tarde. Isto evita chegar á mesa con moita fame.2. Comer amodo e en ambientes tranquilos, sen distraccións, como a televisión.3. Elixir alimentos que necesiten máis tempo de masticación, como ensaladas e verduras, en lugar de purés.4. Esperar un pouco entre a comida e a sobremesa. Na maioría dos casos, a sobremesa xa non se toma porque aparece a sensación de saciedade.