Saltar o menú de navegación e ir ao contido

EROSKI CONSUMER, o diario do consumidor

Buscador

logotipo de fundación

Canles de EROSKI CONSUMER


Estás na seguinte localización: Portada > Saúde e psicoloxía > Problemas de saúde

Este artículo ha sido traducido por un sistema de traducción automática. Más información, aquí.

Como aliviar a dor de costas

O custo da lumbalxia é enorme e prevese que case todo o mundo padecerao, sen que a maioría das veces poida especificarse a súa orixe. Que facer para previlo?

dolor espalda lumbares Imaxe: Milius007

Nin sequera é unha enfermidade senón un síntoma; con todo, este matiz non evita que a dor lumbar sitúese como a principal causa de discapacidade no mundo. O concepto “lumbalxia” (ou “lumbago”) ocupa, con moita folgura, o primeiro posto da clasificación de motivos de incapacidade laboral temporal no noso país, xerando enormes cargas sociais, laborais e económicas. Neste artigo pretendemos coñecer sobre todo as medidas máis eficaces para tratar de previlo: unha sofisticada cadeira ergonómica, evitar malas posturas, exercicio…? Pois hai sorpresas.

A dor lumbar é unha doenza extremadamente común; con todo, nas persoas en idade laboral leva a palma, e é o principal motivo de discapacidade. O feito de que a maioría dos episodios de dor sexan de curta de duración non é menoscabo para que moitos deles preséntense de modo recorrente. Tal é o seu impacto, que se estima que a lumbalxia constitúe a principal causa de gasto público por custos asistenciais e laborais nos países desenvolvidos.

Así pois, a ninguén a estrañará saber que atallar a dor lumbar supón hoxe unha prioridade de saúde pública. Hai uns meses a prestixiosa revista científica The Lancet cualificábao como un “gran desafío global”, presentando unha serie de artigos esclarecedores dedicados a esta realidade de alto impacto social e económico.

Por que teño dor de costas?

Defínese pola súa localización: dor localizada na rexión das costas situadas entre as costelas e a parte baixa dos glúteos. Pero ao ter que determinar as súas causas a cousa complícase moito, pois na inmensa maioría dos casos non é posible, polo que case todos os diagnósticos de lumbalxia acompáñanse da coletilla “inespecífica”, isto é, sen causa identificable. Só nunha pequenísima parte de casos, normalmente graves, lógrase saber con certeza a orixe da devandito dor (fracturas vertebrais, tumores, infeccións…).

No entanto, á parte destas últimas e infrecuentes situacións, a ciencia ha ido establecendo a posible relación de certas estruturas coa dor lumbar máis común, como os discos intervertebrales ou as articulacións facetarias (que unen posteriormente unha vértebra coa seguinte), entre outros elementos do gran complexo anatómico que é as nosas costas.

Como quitar a dor lumbar?

Se difícil é coñecer as súas causas, non hai mellores noticias á hora de saber cal é a mellor maneira de abordar médicamente a dor lumbar. Así, parece que existen brechas entre a evidencia científica e a práctica, considerándose que, en xeral, faise un uso abusivo de probas de imaxe, da prescrición de pautas de descanso aos pacientes, de receitas de opioides , de inxeccións espinales e de cirurxía.

A este respecto, contémplase como necesario reducir unha considerable cantidade de atención médica que se demostrou innecesaria para a dor lumbar e auspiciar que as persoas que o padecen mantéñanse activas e, se fose posible, continúen coa súa rutina de traballo.

Dor de costas: exercicios, mellor que cadeiras caras

Vistas as dúbidas existentes en canto ás súas causas e ao seu tratamento, chega o momento de coñecer cales son as medidas máis eficaces para a prevención da dor lumbar, tratando así de evitar no posible o padecimiento destes episodios tan comúns e en moitos casos incapacitantes. E isto é o que se sabe: moitas intervencións amplamente adoptadas, como mobiliario ergonómico, colchóns ou cintos ou fajas lumbares, non teñen unha base de evidencia firme. É dicir, non hai base científica suficiente para que apostemos a saúde das costas tan só a unha custosa cadeira ergonómica de última xeración e menos aínda ao uso doutros dispositivos máis ou menos sofisticados como fajas lumbares.

Unha revisión de estudos realizada en 2016 sobre a cuestión chegou á conclusión de que unicamente o exercicio físico, só ou en combinación coa educación postural, revelábase eficaz para previr a dor lumbar. Isto concorda con que o estado físico da poboación traballadora sexa “o mellor predictor” do risco para padecer dor lumbar, segundo a Escola Nacional de Medicamento do Traballo.

Que a forza che acompañe!

O doutor en Ciencias da Actividade Física e o Deporte, docente universitario e preparador físico Jorge García Bastida sinala que “unha musculatura débil das costas ou relacionada co seu movemento vai supor un maior risco” e outórgalle gran importancia á realización de exercicios de forza para tratar de evitar a dor lumbar. García Bastida considera que facer polo menos dúas veces á semana un programa individualizado deste tipo de exercicios sería moi recomendable.

E que tipo serían os máis apropiados? “Os que axuden a estabilizar a zona lumbar á vez que brazos e pernas ofrecen resistencia a cargas externas”, matiza o experto. Entre eles opina que un bo inicio serían os exercicios tipo pasas o ferro, aos que lles seguirían outros máis avanzados como o denominados peso morto ou press Pallof.

O ferro, o rei

plancha ejercicio musculos espalda
Imaxe: Viktor Ristic

Na actualidade, os ferros (ou planks) constitúen os exercicios protagonistas para adestrar e coidar a zona media do noso corpo, desterrando aos típicos abdominais (ou crunchs) de outrora, cando o que se persegue é previr lesións e gozar de maior benestar.

O ferro frontal é a variante máis habitual e consiste en manterse durante varios segundos en posición recta horizontal apoiando só no chan os cóbados e antebrazos e as puntas dos pés, coa cadeira en posición neutra (nin en flexión nin en extensión). Propíciase desta forma un potente traballo muscular estático (isométrico) que activa principalmente a musculatura das costas e o abdome, contribuíndo ao seu tonificación, a súa estabilidade e, por tanto, á súa boa saúde. Como todo exercicio, aconséllase a súa realización progresiva e, se é posible, con asesoramento de profesionais acreditados da actividade física e o deporte.

Etiquetas:

costas dor

Pódeche interesar:

Infografía | Fotografías | Investigacións